McDonald's is het merk dat wereldwijd aanwezig is en in geen enkele markt fouten mag laten zien omdat die wereldwijd tot grote effecten zouden kunnen leiden.
Toch ligt het merk nu op drie continenten onder vuur. De positie van topman Thomson zou wankelen. Dat schrijft Reuters.
China
In China kreeg de fastfoodketen eind juli te maken met een (nieuw) voedselveiligheidsschandaal bij zijn vleesleverancier. De Chinese politie heeft inmiddels 6 verdachten in deze affaire opgepakt.
Rusland
In Rusland speelt McDonald's een rol in het politieke spel van sancties rondom de Oekraïnecrisis. Sloot McDonald's eerst zelf zijn (3) vestigingen in De Krim na de annexatie daarvan door Rusland, vorige week klaagde de Russische voedselwaakhond McDonald's aan met meldingen van voedselonveilige toestanden en klantenmisleiding. De zaak komt in augustus voor de rechter.
Noord-Amerika
In thuisland staat McDonald's onder druk omdat klanten niet tevreden zijn over de service, franchisers vinden dat er teveel items op het menu staan, fastfood-medewerkers op alle mogelijke manieren blijven proberen hun minimumloon omhoog te krijgen (en een rechter oordeelde dat McDonald's zelf, en niet alleen zijn franchisers, daar een rol in speelt), en de concurrentie het beter doet. Voeg daarbij een mogelijke schadeclaim van 27 miljoen dollar, nog meer dan verwachte tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal en teleurstelling in de resultaten die McDonald's onder topman Don Thompson weet te bereiken en Reuter's analyse wordt duidelijk.
McDonald's stelde in een verklaring:"'Omgaan met een mondiale 24/7 nieuwscyclus is dagelijkse kost voor onze professionele communicatieteams. Zij gaan om met dit soort issues, zodat het bedrijf kan focussen op het bedienen van de klanten."
Dit artikel afdrukken
Toch ligt het merk nu op drie continenten onder vuur. De positie van topman Thomson zou wankelen. Dat schrijft Reuters.
China
In China kreeg de fastfoodketen eind juli te maken met een (nieuw) voedselveiligheidsschandaal bij zijn vleesleverancier. De Chinese politie heeft inmiddels 6 verdachten in deze affaire opgepakt.
Rusland
In Rusland speelt McDonald's een rol in het politieke spel van sancties rondom de Oekraïnecrisis. Sloot McDonald's eerst zelf zijn (3) vestigingen in De Krim na de annexatie daarvan door Rusland, vorige week klaagde de Russische voedselwaakhond McDonald's aan met meldingen van voedselonveilige toestanden en klantenmisleiding. De zaak komt in augustus voor de rechter.
Noord-Amerika
In thuisland staat McDonald's onder druk omdat klanten niet tevreden zijn over de service, franchisers vinden dat er teveel items op het menu staan, fastfood-medewerkers op alle mogelijke manieren blijven proberen hun minimumloon omhoog te krijgen (en een rechter oordeelde dat McDonald's zelf, en niet alleen zijn franchisers, daar een rol in speelt), en de concurrentie het beter doet. Voeg daarbij een mogelijke schadeclaim van 27 miljoen dollar, nog meer dan verwachte tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal en teleurstelling in de resultaten die McDonald's onder topman Don Thompson weet te bereiken en Reuter's analyse wordt duidelijk.
McDonald's stelde in een verklaring:"'Omgaan met een mondiale 24/7 nieuwscyclus is dagelijkse kost voor onze professionele communicatieteams. Zij gaan om met dit soort issues, zodat het bedrijf kan focussen op het bedienen van de klanten."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mc D is zeer bedreven in het voeren van een direct marketingbeleid naar de consument toe. Daar bestaat geen twijfel over. De kwaliteit is in technisch opzicht goed, (op de Chinese en Russische incidenten na) de medewerkers worden goed opgeleid en alle processen in de keuken en restaurant zijn uitermate doordacht. Het imago van het voedsel en voedingswaarde is wel voor verbetering vatbaar. Te koolhydraat- en calorierijk en de consument pikt dat niet meer. Mc D doet er goed aan om naar de La Place filosofie te kijken. Duurzaam lekker wint en van snel en goedkoop.
IJsbrand, van Reuters moet McDo kijken naar zijn US concurrent Chipotle, de slowe fastfoodketen die af en toe de randjes van zijn eigen verhaal afsnijdt. In Nederland is slow fastfood zo langzamerhand in iedere stad te vinden, De eerste was de Burgermeester in Amsterdam. Inmiddels heeft Utrecht zijn lokale Meneer Smakers. Maar ... McDo is veel goedkoper. Zou'ie daarom niet - op schaal - blijvend winnen bij het brede, niet hippe publiek, net als de eeuwige Chinees?