Een verhelderend bericht gisteren en dat in een gratis krantje. Volkskrant, Trouw en NRC kunnen nog wat leren van Metro. Onze commerciële dieetcorrespondente Karine Hoenderdos sprak met een aantal Bewuste Keuze mensen over de uitwassen van Ik Kies Bewust en hoe het dan wel moet of waarom het dan toch niet zo slecht is als een weldenkend mens zou denken. Het wetenschappelijk geweten van het Grote Bewuste Kiezen, Jaap Seidell, laat weten dat hij niet blij is met Ik Kies Bewust op IKB ijstaarten en frisdranken. Ongezouten geeft hij dan ook zijn commentaar op de wartaal van een vrolijke wijsneus van het Voedingscentrum die kennelijk niet weet dat ook zijn organisatie de wet op de gezondheids- en voedingsclaims niet mag overtreden. Noch naar de letter, noch naar de geest.

Seidell maakt er korte metten mee:

“Wie kiest voor producten met het ‘Ik Kies Bewust’-logo, eet gezond”, beweert Roy van der Ploeg, voorlichter van het Voedingscentrum. [...]

“Nonsens”, zegt professor Jaap Seidell, voorzitter van de wetenschappelijke adviescommissie. “Het ‘Ik Kies Bewust’-logo is geen garantie voor gezond eten. De basis is en blijft de Schijf van Vijf, met veel basisproducten als volkorenbrood, groenten, fruit.


We lezen verder:

Annelieke Dijkstra, woordvoerder van ‘Ik Kies Bewust’ moet even zuchten [als ze wordt geconfronteerd met de ijstaarten en andere feestartikelen die je van IKB tegenwoordig iedere dag mag eten]. “Kritiek is gemakkelijk, maar het is te prijzen dat de fabrikanten de handschoen oppakken en hun producten gezonder maken. Door de invoering van het logo zijn inmiddels tonnen aan suiker, vet en zout in producten uitgespaard. Het systeem is bovendien voortdurend in ontwikkeling.” Seidell beaamt dat: “We maken de eisen steeds strenger, zodra dat technologisch haalbaar is. Ook willen we ervoor zorgen dat steeds meer basisproducten zoals groenten, fruit en vis het logo krijgen. Daarbij mag de prijs geen obstakel zijn. Ook de buurtgroenteman verdient het logo.”

Bravo. Aan de ene kant tonnen suiker en zout eruit. Aaan de andere mogen we nu iedere dag ijstaart en krijgen hardlopers als waterfrisdranken er scheppen vol bij. Volgens professor Jaap moet het logo nu op producten waarvan zelfs de simpelste ziel weet dat er niks mis mee is.

Wat hij bedoelt? Dat het dan niet meer opvalt dat het op meuk zit? Ik weet het natuurlijk niet, maar kan het raden.Hij voelt zich belazerd maar heeft nog zin om te vechten binnen het kamp van de vijand om die te bekeren. Tot de maat vol is en hij het voor gezien moet gaan houden om nog met fatsoen over straat te kunnen. Hetzelfde geldt voor z'n collega's in de wetenschappelijke raad voor het Bewuste Feestje, dat moet maskeren dat er iets nogal mis is, maar we niet bereid zijn de dingen bij hun naam te noemen. Hoewel. Het 'nonsens' van Seidell klinkt natuurlijk heel gezond en helder.


IKB kan terug naar de Fikkies van de Dijkstra's en vrolijke Van der Ploeg's. Gehersenspoelde woordvoerders zonder verstand van eten en gezondheid. Ingehuurd om meuk zelfregulerend gezonder te maken. Waarschijnlijk geloven ze nog echt wat ze zeggen ook.

Ik wens Jaap sterkte en bewonder zijn polderend geduld, maar kijk uit naar het moment waarop hij de handdoek in de ring gooit en zegt wat wij allang weten. De Kies Bewuste Keizer draagt geen kleren. Iedere wetenschapper die zich ermee inlaat en zich troost met de gedachte aan de Schijf van Vijf maakt zich compleet belachtelijk. Volgens professor Seidell's Wageningse collega Van Trijp zijn meuklogo's voor minder slechte meuk het beste wat haalbaar is. Mensen, zo zegt Van Trijp, eten geen Schijf van Vijf spullen meer, hooguit een beetje als garnering. Als sussertjes voor het geweten, want mensen weten best wat gezond is, maar ze zijn verslaafd geraakt en dat - zo leerde ik van Van Trijp - moet je niet willen veranderen.

Nee, IKB met taart en suikerwater. Daar smullen ze van en het mag van de regering. Ben benieuwd hoe Seidell er volgend jaar tegenaan kijkt.



Dit artikel afdrukken