image


Gisteren ontstond een felle discussie over de smaak van diervriendelijk vlees. De thread is inmiddels alweer zo lang dat hij onleesbaar wordt. Naar de voorpagina dus met het onderwerp om het nog eens helder te maken. Dat hopen we tenminste, want het is een complex onderwerp.

Marketingspecialisten van de WUR adviseren de beleidsmakers van het ministerie van LNV biovlees voortaan niet meer te verkopen omdat het goed zou zijn voor het milieu (zoals in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw) of omdat het logisch is (zoals het ging heten in de 21e eeuw), maar omdat het diervriendelijker is. Ze ontdekten bovendien dat de consument vlees van een varken uit een bedje van stro lekkerder vindt, ook al hadden ze dat nooit getest met een smaakproef.

Hoe dan ook, biovlees is communicatief kennelijk dood en moet de argumenten van de dierenbeweging maar overnemen. De specialisten denken dat het als vriendelijk vermomde biovlees dat op dit moment volgens hen geen commercieel bestaansrecht heeft dan wél wordt verkocht. Helaas is er het voorbeeld van de Volwaardkip, die tenminste niet bio is maar juist diervriendelijk én lekkerder. Toch pakt hij niet onder het publiek. Ondanks zijn razend lage prijspremium en daadwerkelijk uiterst knappe prijs/kwaliteit verhouding.

Geen woord daarover van de marketingspecialisten. Dat de burger diervriendelijkheid zo sympathtiek vindt, maar als ze als consument voor het schap aan haar portemonnee denkt, is voor de specialisten klaarblijkelijk irrelevant. Ook al koopt diezelfde consument wel een dure Gucci-tas, een Ray Ban zonnebril, ieder jaar het laatste mobieltje en laptopje met breedband ook al heeft ze die niet nodig. Dan hebben we het nog niet over een Ralph Lauren Polo of de Audi in plaats van een net zo goeie Skoda.
Dat vond de redactie raar. Ynte van Dam, van de marketingspecialisten uit Wageningen, vond de redactie stemming maken. Hopelijk geven deze paar overwegingen een beetje context. De redactie vindt nog meer raar. Bio moet om verkocht te worden diervriendelijk worden. Grappig. De activistische dierenbeweging gaat van diervriendelijkheid naar CO2-reductie om z'n zin te krijgen: ophouden met dieren eten. De dierenbeweging is logischerwijs tegen bio omdat het niet duurzaam is, want CO2 onvriendelijk. De onhandige voerconversie van dieren (grosso modo 10 kilo plant voor 1 kilo vlees) is bij bio nl. nog onhandiger. Allemaal aan de planten dus. Dat is het argument van Marianne Thieme's Meat the Truth. Ze krijgt er de kranten en dus het hoofd van de consument mee vol. Niettemin zien de marketingspecialisten die LNV adviseren in de gang van bio naar diervriendelijkheid de oplossing, terwijl de dierenbeweging kennelijk al ziet dat dat punt ook niet genoeg is om de consument diervriendelijk te krijgen. Vlees moet een vegetarische Prius worden. In die communicatiecontext, gaven de adviseurs hun advies.

Vraag: wat willen we nou eigenlijk? Biovlees verkopen terwijl het niet verkoopt en uit duurzaamheidsoverwegingen steeds lastiger te verkopen is dat je het überhaupt zou moeten eten in de hoeveelheden waarin we vlees eten? Of zijn we serieus over diervriendelijkheid?
Vlees blijven we eten, we willen het alleen niet weten. Daar zetten dit soort communicatie-adviezen mogelijk alleen maar meer toe aan.

Bio en diervriendelijkheid zijn 2 gescheiden werelden die geen fluit met elkaar te maken hebben. Intellectueel inhoudelijk niet. Maar dankzij de dierenbeweging ook voor het 'Volksempfinden' niet. Marketing en communicatie zijn 2 uiterst complexe vakken.

Andere vraag: is het de Taskforce menens met bio of wil het alleen nog maar zijn doelstellingen halen? Die 5% koopaandeel die al minstens 5 jaar achterloopt en blijft hangen rond de 2%. Voor vlees ligt dat percentage nog lager en da's natuurlijk lullig als je er verantwoordelijk voor bent.
Dit artikel afdrukken