Het berichtje woei gisteravond voorbij: 'nudge' jezelf gezond door een tape-streep over je winkelkarretje te plakken. 'Nudgen' dat is jezelf en elkaar net dat positieve zetje geven, maar dat weten de intellectuele lezers hier natuurlijk allemaal al.

Wat ze misschien nog niet weten is dat er misschien wel geen barst van klopt. Niettemin zag ik een gerespecteerde dieetmevrouw en een eethistorica zich al helemaal verkneukelen. Dít was geweldig.

Het gevalletje in kwestie laat je een teep-streep plakken op de helft van je winkelwagentje. De ene helft mag je alleen maar met groenten en fruit beladen (nee, geen vlees, want we zijn politiek correct) in de rest gaan dan de pakjes en zakjes. Volgens de Nudgers werkt het. Je gaat gezond winkelen en laat toch een gezonde marge bij je super achter. Je zou verwachten dat alle AH's morgenochtend vanuit het hoofdkantoor zelf met zo'n ding zijn uitgerust. Die verdient het namelijk met name in groenten en fruit.

Ik vrees dat het symboolpolitiek is. Tuurlijk, het helpt je minder uit versuikerde pakjes, bakjes en zakjes te eten. Maar wat dan nog? Iedere dag een gevulde koek met een appel? Er gaan veel koeken in zo'n helft en veel minder appels. Nog een andere nudge nodig? En daarna nog een paar.

Aan de VU bedacht iemand een echte oplossing. Kijk maar eens naar dit filmpje (ik zag het dankzij diezelfde dieetmevrouw, die vermoedelijk dacht dat het net zoiets iets was als dat andere zetje). Nou vers eten echt hip en makkelijk maken en het wordt wat. In haar bescheidenheid vertelt de VU-onderzoekster er in het filmpje niet bij dat dit echt een geweldige oplossing is. Supers verdienen het nl. op vers en niet op de bespottelijk goedkope roze koeken die ze laat zien aan de Wereldomroepman, en ook al niet op het wasmiddel en wc-papier. Op vers - bij de VU inclusief vlees - kunnen ze dus makkelijk korting opgeven en de rest de winkel uitgooien.Unilever zal er niet blij mee zijn. Die maakt geen vers en wil zich liever niet snel aanpassen aan zo'n liberale USSR-oplossing. Want dat is het, gewoon de winkelomgeving radicaal veranderen en je hebt geen genudge of Ik Kies Bewust meer nodig. Er is vast een super die er brood in ziet, want er is geweldig aan te verdienen terwijl je toch goedkoper bent dan je concurrenten die het gewoon blijven doen zoals het nu gaat. Geen zorgen over het einde aan onze vrije keuze, want ze blijven nodig. Desnoods met teep-streep en al was het alleen maar voor het WC-papier, waspoeder en die roze koeken natuurlijk. Dat is nou marketing. Keuze en liberaliteit, maar toch eindelijk een echt andere aanpak door een heel nieuwe winkelformule die de markt kan veranderen. Wat rest is het hip maken van dat nieuwe verssupertje.

Da's nudgen met verstand - een flinke zet geven op de juiste plek van het systeem zelf. Want zou die super er komen, reken dan maar dat Unilever en zijn collega's dan opeens heel hard gaan lopen. Een bravootje voor de VU-onderzoeksgroep van professor Jaap Seidell (ja, die van Ik Kies Bewust, maar hij is dus ook goed bezig).

O ja, repen en snoep enzo. Daar krijg je weer speciale winkeltjes en take-aways voor. Met echt lekkere. Als tractatie, zoals ze ooit bedoeld waren.
Dit artikel afdrukken