Dijksma houdt vast aan een herstructurering van de Nederlandse varkenssector. Hoe dat moet gebeuren, is onduidelijk.
Op verzoek van de provincie Noord-Brabant organiseert Foodlog op 8 oktober aanstaande in Den Bosch het slotgesprek van een proces dat vandaag start. Kunnen boeren, burgers, detailhandel, vleeshandel en vleesverwerkers zelf de uitweg vinden? Dat lukt alleen als er een concreet antwoord op deze vraag kan worden gegeven: hoe kan Noord-Brabant meer verdienen aan minder varkens?
Reserveer hier je plek in de zaal als je live wilt meepraten. Tot die tijd kun je hier ook online meepraten. Uit dat gesprek destilleren we drie centrale stellingen die we op 8 oktober 's avonds in Den Bosch met boeren, verwerkers, handelaren, supers en burgers live bespreken. Daar hopen we spijkers met koppen te kunnen slaan.
Formuleer in de Kwestie Hoe maak je omfietsvarkens? jouw antwoord op de vraag: hoe zorg je ervoor dat consumenten - en dus verwerkers en detaillisten - alleen nog maar een specifiek varken willen?
Zo'n varken concurreert immers niet meer met die hele massa roze dieren die iedere super en worstfabriek overal kan inkopen. En moet het per se veel duurder zijn, zoals iedereen denkt?
Datum: donderdag 8 oktober aanstaande
Plaats: HAS, Onderwijsboulevard 221, 5223 DE 's-Hertogenbosch (op loopafstand van NS)
Zaal open: 19.30 uur
Aanvang: 20:00 uur
Einde: 22.00 uur
Borrel na
Aanmelden kun je via deze link. Print de bevestiging die je krijgt toegestuurd meteen. Het is tevens je toegangsbewijs.
Fotocredits: Boerenbond
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Natuurlijk Jos is het te algemeen. En snap ik het onmogelijke. Gestaffelde brandstofprijzen liggen dichter in het verschiet ;-). En behoeften aan bananen, ananas e.d. zijn zeer legitiem. Zoals ook het duurzamer als diervriendelijke argument (waarom zou het ergens anders diervriendelijker kunnen).
Maar als startpunt van de gedachte en dan kijken hoever je kan komen. Een onzinnig experiment?
Wat is er tegen?
Mee eens, Jos.
Mijn probleem zit dan ook niet bij het slepen met eten, maar met levende dieren - met name als dat gebeurt over grote afstanden.
Dáár zit het grootste besmettingsgevaar. Dat transport is veel makkelijker te vermijden dan het slepen met eten, maar toch gaan we er gewoon mee door.
#55 Jan Peter, is het feit dat jij een banaan wil eten, of druiven in juni, of noten uit India, of dat andersom de Algerijn brood wil en ik wel van een sinaasappel hou economische redenen? We kunnen immers ook een appel en een peer eten. Koffie? Thee? Coca Cola? Of wil je het beperken tot dieren? Maar ik kan zo genieten van een echte Italiaanse salami, ook al maken ze in NL ook veel salami. En stel nou dat dieren elders veel duurzamer en diervriendelijker gehouden kunnen worden, mag je dan het vlees wel "verslepen"? We moeten natuurlijk ook allemaal de stad uit, want als er ergens met voedsel gesleept wordt, dan is het naar de stad toe.
Ik ben het met je eens hoor, het zou niet moeten mogen, maar in de praktijk is slepen met eten goedkoop en hebben we een open markt. Zo'n uitspraak is te algemeen, daar kun je niet zoveel mee. Grenzen worden niet gesloten en Hendrik's gestaffelde brandstofprijzen liggen voorlopig niet in het verschiet. Sterker nog, de olie zit af en toe onder de 50 dollar per vat.
Dus heren, niet slepen met eten tenzij het niet anders kan. Anders betekent een niet economische reden.
Dat zou betekenen Wouter dat de varkenshouders die de 6 miljoen biggen van Dick exporteren (wist niet dat het er al zoveel waren) ook al op het slappe koord balanceren, het is ook overal kommer en kwel met die varkens, dat was vroeger (zie #1) dus wel anders!