Met de actie #turnyournoseup vraagt Varkens in Nood consumenten voor eens en altijd te besluiten goedkoop varkensvlees te laten staan, en om die beslissing te delen met de wereld. En wel door een selfie te maken met opgetrokken neus, en die te uploaden op de turnyournoseup-pagina.

'Betaal een kwart meer'
De Britse serie Bekende Mensen zit sterk in elkaar vanuit de boodschap 'betaal een kwart meer en alle varkens leven veel beter'. Of dat milieutechnisch helemaal waar is, valt te betwijfelen omdat extensieve houderijvormen een grotere milieu-impact hebben. Het is dus niet alleen een kwestie van 'we vragen je niet geen vlees meer te eten, maar wel om er meer voor te betalen'.



De foutste
Wakker Dier lanceerde gisteren een campagne tegen de foutste BBQ-reclame. "Supermarkten" zegt deze NGO, maken in de zomer massaal reclame voor barbecuevlees. Met mooie slogans, gezellige foto’s en barbecuestickers op het (veel te) goedkope vlees stimuleren ze ons om lekker vaak en veel te barbecueën. Maar hoe leuk ze het ook verpakken: veel barbecue-aanbiedingen zijn kiloknallers.

Vlees van dieren die vaak opgepropt in een dichte stal leven, in de verstikkende ammoniaklucht van hun eigen uitwerpselen. Om deze zwarte kant van barbecuevlees aan het licht te brengen, organiseren we dit jaar de verkiezing van de Foutste BBQ-Reclame. Welke supermarktreclame verdient volgens jou deze titel?"

Hier kun je stemmen.

Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Haal je je neus op of ga je stemmen? Misschien doe je wel allebei of juist geen van beide. Feit is dat dergelijke acties zelfs in de vakantieperiode niet meer uit ons bewustzijn weg te denken zijn.

Dit artikel afdrukken