Vanmorgen maakte Wakker Dier duidelijk dat de ergste plofkippen in de Euroshopper aanbiedingen van AH gaan. Het nieuws staat breeduit in gratis ochtendkrant Metro. AH heeft inmiddels beloofd te stoppen met deze kippen.
Volgens een persbericht van Wakker Dier koopt de consument extra dierenleed als het Euroshopper filets koopt. Wakker Dier stelt:
Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat de ergst geplofte plofkippen uit een stal, speciaal worden geselecteerd voor de goedkope kipaanbiedingen bij Albert Heijn. Deze extra zware kipfilets - die worden verkocht onder het merk Euroshopper - worden verkregen door de zwaarste plofkippen in de slachterij apart te nemen van de andere kippen uit de stal. Plofkippen hebben ondermeer door hun overgewicht veel last van kreupelheid, voetzweren en borstblaren. Wakker Dier: "Het is gênant hoe Albert Heijn een extra slaatje probeert te slaan uit de ergst geplofte kippen uit een stal." Jumbo had ook dergelijke grote kipfilets, maar heeft aan Wakker Dier laten weten dat ze deze grote kipfilets vanaf deze week niet meer verkoopt.
Afgelopen weekend liet Eric Huibers, de nieuwe voorzitter van de vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, in een boerenblad het volgende weten: "Wakker Dier is géén afspiegeling van de maatschappij, al laten de media dat soms wel lijken. De gemiddelde burger wordt door die organisatie niet vertegenwoordigd."
Nieuwe Oogst, het blad waarin hij zijn uitspraken deed, vervolgt:
Over de 'plofkip-campagne' kan hij zich nog steeds opwinden. "Daarmee heeft WakkerDier de vleeskukensector geheel verkeerd neergezet. Plofkip bestaat niet. Het is pluimveevlees dat wordt geproduceerd op gewone vleeskuikenbedrijven die aan alle regels voldoen."
Foodloglezers hebben ongetwijfeld een oordeel over het communicatie-inzicht van de nieuwe voorzitter en de effectiviteit van de niet-representativiteit van Wakker Dier op het aanbod van Albert Heijn.
Dit artikel afdrukken
Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat de ergst geplofte plofkippen uit een stal, speciaal worden geselecteerd voor de goedkope kipaanbiedingen bij Albert Heijn. Deze extra zware kipfilets - die worden verkocht onder het merk Euroshopper - worden verkregen door de zwaarste plofkippen in de slachterij apart te nemen van de andere kippen uit de stal. Plofkippen hebben ondermeer door hun overgewicht veel last van kreupelheid, voetzweren en borstblaren. Wakker Dier: "Het is gênant hoe Albert Heijn een extra slaatje probeert te slaan uit de ergst geplofte kippen uit een stal." Jumbo had ook dergelijke grote kipfilets, maar heeft aan Wakker Dier laten weten dat ze deze grote kipfilets vanaf deze week niet meer verkoopt.
Afgelopen weekend liet Eric Huibers, de nieuwe voorzitter van de vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, in een boerenblad het volgende weten: "Wakker Dier is géén afspiegeling van de maatschappij, al laten de media dat soms wel lijken. De gemiddelde burger wordt door die organisatie niet vertegenwoordigd."
Nieuwe Oogst, het blad waarin hij zijn uitspraken deed, vervolgt:
Over de 'plofkip-campagne' kan hij zich nog steeds opwinden. "Daarmee heeft WakkerDier de vleeskukensector geheel verkeerd neergezet. Plofkip bestaat niet. Het is pluimveevlees dat wordt geproduceerd op gewone vleeskuikenbedrijven die aan alle regels voldoen."
Foodloglezers hebben ongetwijfeld een oordeel over het communicatie-inzicht van de nieuwe voorzitter en de effectiviteit van de niet-representativiteit van Wakker Dier op het aanbod van Albert Heijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De vleesindustrie heeft de mogelijke weerstand tegen hun manier van werken goed onder de pet kunnen houden, door te voorkomen dat al te veel video en fotomateriaal naar buiten kwam over de omstandigheden.
Aan de andere kant zijn actiegroepen steeds professioneler geworden om hun actie effectief over het voetlicht te krijgen.
De combinatie is dodelijk met de huidige snelheid van Twitter, Facebook en andere sociale media waar de gewone media (RTV,kranten) maar al te graag gebruik van maken.
Bij een slachtronde vleeskippen heb je altijd een percentage (te) zware kippen. AH en Jumbo willen die niet meer in de schappen hebben. Waar moeten die (te) zware vleeskippen dan naar toe? Naar de verbrandingsoven? Dat is weer niet echt diervriendelijk. Of liever in het honden- of kattenvoer? Maar langs die weg wordt het zogenaamde dierenleed nog steeds door de consument in stand gehouden.
Wakker Dier wordt eens wakker.
Extra grote, speciaal geselecteerde kippen bij de goedkoopste merk? Dat had met wat goede marketing een exclusief stukje vlees kunnen worden ;)
Ben het wel met Piet eens, het is geen oplossing an sich, ze blijven bestaan en ze worden hoe dan ook gedood. Wat wél helpt is de continue aandacht die WakkerDier hiermee trekt, zodat binnenkort de hele plofkipindustrie waarschijnlijk gaat knappen onder druk van consumenten en politiek. Dat is (neem ik aan) een doel wat ze voor ogen hebben.
Volgens mij worden de Euroshopper producten niet ingekocht door AH maar door AMS Sourcing in Amsterdam voor een groep grote Europese retailers. Ik begrijp niet helemaal waarom alleen AH wordt genoemd ? AMS leden
Wakker Dier heeft natuurlijk niet altijd gelijk, ze slaan hier de plank zelfs flink mis. Als door hun toedoen de zwaardere kippen straks niets meer of veel te kort opbrengen dan gaan alle kippen straks eerder naar het slachthuis en zijn er nog veel meer kippen nodig om aan de vraag van kippenvlees te voldoen.