Jan kreeg de ontvangst van een held. “De enige echte Robben”, werd geroepen. En dat in de week dat heel Nederland in de ban is van het WK. Jan had niet verwacht dat er zoveel publiek aanwezig zou zijn en had daarom een bescheiden aantal van 'maar' 400 doosjes aardbeien meegenomen. Dat waren er gewoon te weinig. In een record van 10 minuten was hij helemaal los. Ik gaf een dame mijn halve doosje aardbeien, omdat ze achter het net viste en zo teleurgesteld was.
Wat me ook bij blijft zijn de gezichten van twee aardbeientelers die verbaasd toekeken bij het feestje dat spontaan ontstond bij café Toussaint. Dat zoveel, voornamelijk jonge mensen, zo vreedzaam en spontaan echte, lekkere aardbeien wilden proeven. Ik denk dat er vandaag een revolutie heeft plaatsgevonden. Het volk wil écht eten en geen smakeloos massaproduct. De eerste echte #strawberrymob heeft dat duidelijk gemaakt. Als er nou maar geen namaakmobs worden gemaakt, maar er iets 'echts' uit deze energie ontstaat.
Culiman Felix Wilbrink van de Telegraaf twitte gisteravond een boeiende gedachte: "Nu #strawberrymob zo'n succes blijkt, mogen we nu weer gewoon vers en fruit en groentestalletjes in de stad? Het kan toch ook zo!!?"
Het is de hoogste tijd voor nieuw gedoogbeleid voor eten van helden met echt lekkere spullen. Dit soort 'tijdelijke' verkoop mag nl. niet. Gisteren werd het gedoogd. Dank dan ook voor het goede voorbeeld van de republiek Amsterdam!
Nog iets praktisch en prachtigs: wie de Robben-aardbeien gemist heeft, kan naar Deen, PLUS en Marqt. Die kopen door de #strawberrymob inmiddels heel graag aardbeien bij Jan Robben. Vraag erom en koop ze los, dan komt er ruimte voor meer aardbeien van meer telers met een naam en smaak . En voor andere producten natuurlijk.
Hier tref je het persbericht van YFM over de #strawberrymob. Hier Jan Robben en Linda Vermaat (YFM) op radio 1 gisteravond.
foto's: Tom van der Leij
filmpje: Joost Reus
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Leuke enthousiaste blog. Het was een fantastische dag. Iedereen heeft genoten.
Voor deze ene keer gedogen is natuurlijk prima, maar het ging hier vooral om het signaal. Desondanks gebeurt dit soort rechtstreekse verkoop gewoon al, en dan heet het een boerenmarkt. Zo was ik de dag vóór de #strawberrymob op de Nieuwmarkt, waar ik graag frambozen had gewild van Raspberry Maxx. Mooi dat ook die dus al helemaal op waren.
wat een sterke beelden! En wat goed voor Jan, Samuel en Esther, (en Boy...). Kunnen we zoiets niet in Belgie organiseren? Steven?
België is me te ver rijden hoor ;-) Maar ik kan alle landbouwers aanraden dit soort dingen te ondernemen. Ik ben nu een tijdje lid van de YFM en heb een paar keer kaas meegenomen. En als je zelf ziet dat mensen blij worden van jouw product dat maakt echt een verschil. Dit directe contact geeft een wederzijds gevoel van verantwoordelijkheid. Ook snapt de klant het ook een stuk beter als er eens iets niet gelukt is. Je werkt toch met de natuur en soms mislukt er wel eens een oogst of een productie.
Met andere woorden... Het was erg leuk om hieraan mee te helpen. En de aardbeien waren geweldig!
Nu kunnen we denk ik een platform verzinnen om dit door te trekken. Josien Kapma opperde op twitter al een soort van tussenweg van supermarkt en vrije boerenmarkt.
En als we het dan ook zo efficiënt maken dat het milieuwinst geeft door het op deze manier vers te verkopen. Dan ben ik tevreden!
Waarom is occasionele fruitverkoop verboden?