Ik zei er zelf vorige week iets over op de radio bij Felix Meurders, die niet scheen te willen begrijpen dat bedrijven zelf heel graag niks meer te verbergen willen hebben. Gek eigenlijk, want het voorstel kan
Je zou zeggen dat er een Berlijnse Muur aan het vallen is.
Gelooft foodlog eigenlijk wel, dat er bedrijven zijn die niks meer te verbergen willen hebben? Wat zou hun voordeel zijn dat meteen ook het onze is?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Er bestaan geen pilletjes (laat staan logo's) tegen domheid en onwetendheid.
Wie kwaliteit verwacht van zijn eten, heeft de plicht zich te informeren en te studeren (dat zeiden de mannen van de Verlichting trouwens ook al over de demokratie)
"Caveat Emptor"
Nick, dat pilletje bestaat wel en heet gedistribueerd denkwerk/actie.
Als een deel van de bevolking hiermee wel aan de slag gaat is dat het pilletje voor de mensen die er niet zo mee bezig zijn. Het omslagpunt kan ik niet voorspellen, wel dat het niet zo hoog is, ergens tussen de 10 en 30% denk ik. Als die zich informeren en studeren zijn we er ook.
Je moet in dit soort gevallen niet kijken naar het individu maar naar het ontstaan van clusters van gedragingen binnen het collectief. 10-30% kan het regelen voor de 100%. Dit is dus beter dan de aloude democratie waar je nog 50%+1 nodig had.
Moeilijk taal? Ja, helaas. Als iemand het eenvoudiger kan uitleggen: graag!
Overigens mijn gok voor het voordeel voor beide kanten heet simpelweg verbinding. Waar je van weet (omdat je het mag weten) ga je een (mentale) verbinding mee aan.
Kijk maar naar al die mensen die nu hun financiële adoptiekind kwijt zijn in Haïti. Sommigen vliegen erheen om zelf te gaan zoeken. Dat zou je nooit doen als je gewoon 25 Euro per maand in een grote bak zou storten. Nu heeft het kind een gezicht en is er een verbinding. Ik denk dat dat met food ook zo moet gaan werken. Als je weet (of kan nakijken) waar je komkommer, wijntje of hamlap is opgegroeid en verwerkt ....
Harold: Ik vind het wel bedenkelijk dat je 10-30% van de bevolking die zijn visie opdringt aan de anderen "beter" vindt dan de goede oude 50%+1 demokratie! Consensus, ja, dàt is een verbetering.
Als het de mensen "worst zal wezen", dan hoeft men inderdaad geen geld te verspillen aan openheid. Je krijgt het voedsel dat je kiest. Maar OK: verbinding kan wonderen doen, al zal een groot deel van de bevolking zich een aap schrikken wanneer ze de échte fabricageprocessen van hun voedsel "neutraal" gepresenteerd krijgen. Herinner u de film "Our daily bread". Ik vond die niet choquerend, omdat ik de industrie al kende en de beelden kon plaatsen. Maar er waren héél veel negatieve reacties
Nick. Ik heb het toch niet over opdringen? Ik zeg: als 10-30% hiermee aan de slag gaat wordt het beter voor allen. Als het 10-30% geen worst is en aan de slag gaat met uit te zoeken hoe het zit gaat er toch heel veel veranderen. En daarbij wordt niets opgedrongen.
En het woord consensus heb ik ook niet gebruikt en daar gaat het ook niet om. Er kan binnen die 10-30% en die 90-70% nog heel veel diversiteit zijn en toch kan het systeem als geheel coherent (lees: werkend) blijven.
Dat we schokeffecten krijgen is helder, maar die zullen wederzijds zijn. De reactie van de consumenten op de neutrale weergave zal heel divers zijn en ook de producenten zullen gaan merken dat het beeld van de consumenten die lange tijd door marketing is ingeprent een mythe is. Iedere producent kan aan de slag met die diversiteit aan de klantkant en zich zo differentiëren. Dat is m.i. het begin van de weg omhoog. Door goed in contact/verbinding te blijven met de consument (en v.v.) kan er dan op veel plaatsen iets ontstaan wat we nu nog niet kunnen bedenken.
Ik kan me helemaal vinden met het voorstel van Annechien. Wij varkensboeren komen vaak in het slechte daglicht doordat men niet weet wat er eigenlijk speelt/gebeurd op een varkenshouderij.
Maar of dat ook geldt voor andere bedrijven? Daar kan ik niet over mee praten.
Ik vind het programma van RVU: de keuringsdienst van waren, ook geweldig om naar te kijken. En vaak is het ongelovelijk wat er allemaal in je eten gestopt wordt.
Maar of er veel mensen hierna kijken? Of de mensen het wat interesseert?