Verduurzamen is een werkwoord! Stap voor stap werken aan verduurzaming van de voedselproductie en consumptie. De markt zal het echter niet alleen doen. Een van de leden van het platform zei: 'De consument is de mug en de productieketen een olifant'. Het platform concludeerde dat de overheid daarom richting moet geven en kiezen. Zij moet zorgen voor een eenduidige definitie van duurzaam voedsel, hierbij zullen keuzes gemaakt moeten worden. Deze definitie dient zowel in de keten als richting consument te worden uitgedragen. Consumenten hebben behoefte aan een soort ‘duurzaamheidsboodschappenlijstje’, want ze weten niet meer wanneer ze het goed doen. De overheid kan zich niet beperken tot het verleiden van duurzamer gedrag bij consumenten, dat zal te weinig effect hebben. En hier ligt ook een rol voor het bedrijfsleven, die zal moeten komen met aantrekkelijke producten die verleiden tot een duurzamere consumptie.
De overheid moet werken aan systeemverandering in de landbouw en aan het verduurzamen van ketens op Europees niveau. Door duidelijke kaders te stellen wordt beleid effectiever en is het voor consumenten mogelijk bewuste keuzes te maken.
Het platform signaleerde verder een gebrek aan warenkennis bij de Nederlandse consument; consumenten weten niet meer waar hun voedsel vandaan komt. Daarom adviseert het LNV Consumentenplatform de overheid actiever en prominenter dan nu informatie aan te bieden. Door de communicatie duidelijker en persoonlijker te maken. 'Zet een rolmodel in', 'Zorg dat duurzaamheid meer fun wordt' en 'Maak een voedselwijzer'. Men vindt het belangrijk inzicht te krijgen hoe supermarkten hun prijzen bepalen. Nu kunnen, om verschillende redenen, niet altijd reële prijzen worden gehanteerd. Dit kan leiden tot verwarring in de markt en bij consumenten en staat daarmee duurzaam consumeren in de weg. Ook ziet het platform een rol weggelegd voor de overheid als het gaat om misleiding van consumenten te voorkomen. Het platform vindt duurzaam voedsel een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de keten, nu is het belangrijk dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor duidelijkheid.
Marijke Vos is voorzitter van het LNV Consumentenplatform
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hendrik, dat was wat ik beweerde, de mensen zijn geïnteresseerd in het verhaal, niet in de al dan niet voor het oprapen liggende facts. Kijk naar de discussie over de griepprik. Emoties, ook zo'n marketingtool, daar gaat het om, niet om de feiten.
Wat is waarheid?
Ja een duurzaamheidsindicator voor auto's of voedsel feels good, maar zal niet veel helpen. Het blijft een nepper. Ik was ooit enige tijd geleden aanwezig op een bijeenkomst over CO2 en vervoer. Ik zeurde toen ook al over gestaffelde brandstofprijzen voor alle sectoren. Het enige juiste rempedaal wat je zachtjes kunt intrappen.
In de pauze kwam ik in gesprek met de secretaris van die club van mevr. Lier Lels en vroeg hem welk percentage reductie van CO2 hij in zijn hoofd had. Er kwam geen antwoord. De man was zozeer met wegbeprijzing bezig dat die gedachte blijkbaar niet bij hem op kwam. Denkt u aan 50%, 30%. 15%, 5% reductie vroeg ik. Het bleef doodstil. Maar bij 10% reductie zijn de files toch opgelost, spetterde ik nog tegen.
Opnieuw het bleef stil. Toch richt dat gerommel in de marge, die feel good schijnoplossingen zich tegen de logica, namelijk dat het bij het klimaat niet gaat om een procentje hier of daar, maar dat het gaat om substantiële reducties van het totaal.
Trouwens die facts die liggen voor het oprapen, daar kan het niet aan liggen.
Ik vrees dat 'de mensen' geïnteresseerd zijn in verhalen, die een 'feel good' effect bewerkstelligen. Waarheid en fact finding zijn daaraan ondergeschikt. Daar zijn maar een paar mensen in geïnteresseerd. Linda de Mol had met haar Schijt aan Sonja-dag minstens evenveel aanhangers als Sonja B. zelf.
@astrid, ik ben het met je eens een duurzaamheidsindicator vergelijkbaar met auto's zou niet verkeerd zijn. Wie zou in jouw ogen het initiatief hiervoor moeten nemen?
Ik denk dat Dick gelijk heeft. Nu meer dan ooit zijn consumenten juist wel geïnteresseerd in het verhaal.
Laten we het eens omdraaien: misschien zijn mensen wel veel meer geïnteresseerd geraakt in eten, dan ze dat - zeg - 20 jaar geleden waren. Omdat ze er veel rare - evenveel ware als onware - verhalen over horen.
Dat is een uitstekende basis om ze te voeren met echte verhalen, omdat het hen weerbaarder maakt bij het maken van hun dagelijkse eigen keuzen. Tuurlijk, je kunt ze ook rantsoenbonnen geven. Dat zal alleen niet echt lukken.