In de Levensmiddelenkrant van week 40 staat een interview met Professor voedingsleer Jaap Seidell, de voorzitter van de wetenschappelijke commissie van de Stichting IKB. Er staan onnavolgbare teksten afgedrukt, zoals 'er gebeurt in elk geval iets'. Dat is nog geen wartaal. Dit wel:
Seidell: "Fabrikanten zijn de laatste tijd steeds meer gaan kijken naar de inhoud van hun producten. Denk aan Unilever die zwaar inzet op zoutreductie in hun hele productassortiment en cateraars als Albron die steeds actiever zijn in het IKB-opleiden van het personeel. Dat is toch al vooruitgang? Men moet van zo'n logo geen directe en enorme veranderingen verwachten. Zo'n verandering gaat met kleine stapjes."
Interviewer: Dus eigenlijk zit het wel goed met de toekomstige gezondheid van de Nederlanders in relatie in relatie tot voeding?
Seidell: "Beslist niet, er moet nog heel wat werk verzet worden. Nederlanders denken massaal dat ze een gezonde levensstijl hebben en dat het vooral de ander is die ongezond leeft en eet. Een logo kan daarbij helpen, maar het gevaar is dat de consument zijn winkelwagentje vollaadt met producten met een gezondheidslogo erop en dan denkt dat hij gezond bezig is."
Dus als je het goed doet, doe je het fout. Kun je het volgen?
Tuurlijk, hij heeft het over het verschil tussen voeding (een patroon, hoe je leeft) en voedsel (losse producten, waar je dus een sticker op plakt). Eetgezondheid is een kwestie van voeding, zegt Jaap dus.
Nou vooruit, hij krijgt nog een keertje het voordeel van de twijfel. Tot slot van het interview eindigt Jaap met een boodschap die iedereen kent. "Matigen met wat voor voedingsmiddel dan ook in combinatie met redelijk wat beweging is nog altijd het gezondst." Maar om die boodschap over de buehne te krijgen moet volgens Jaap de Stichting nog heel veel werk verzetten.
Lieve help, wie kende die boodschap nog niet dan? En wie hielp mee 'm om zeep te helpen met bewusteloos bewust gekozen ijstaart en frites voor alle dagen? Hij heeft mooie blauwe ogen. Dat wel.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, het wachten is op de lakmoestest. Gaan consumenten inderdaad binnen categorieën als zoutjes vaker voor de wat lichtere varianten kiezen en worden ze daar inderdaad dunner van?
Het kost ongetwijfeld tijd. Maar dat doen alternatieven als beter onderwijs en die stadsboerderijen en stadsboerderijwinkels ook.
Mijn instinct zegt dat er iets verzwegen wordt. Ik denk ook dat de burger/consument best veel weet over wat gezond is of hoe je dun blijft. Informeren heeft zeer beperkte invloed, vermoed ik. Maar de overheid, die dat weet, heeft geen zin in directe harde maatregelen. Zij begint met symbolische maatregelen, zoals eerdere voorbeelden (roken) laten zien.
Hier een nieuw idee van mij: gezondheidsborden. Onder stopborden in het verkeer komen voedingstips te staan. Dat bespaart! geld. Want dan weet je zeker dat de voorlichting wel goed zit. Al die suffe mediageld slurpende campagnes zijn dan niet meer nodig.
Klink wil dat de 'sector' zo snel mogelijk met 1 eenduidig gezondheidslogo komt. Anders gaat hij zelf ingrijpen. Je kan je voorstellen dat er achter de schermen discussie is tussen IKB en het Klavertje van AH. Welke zal het gaan worden?
Mijn polderoplossing -ik ben er niet trots op deze 'oplossing' hier te schrijven- IKB blijft, maar krijgt per categorie nog een extra kleur mee. IKB-mayonaise en taart krijgt dan een rode achtergrond. IKB-sap een groene. Kortom per categorie wordt nog een A-G kleurcode meegegeven. **
Ik voorspel dat de 'sector' er op korte termijn niet uitkomt; maar dat de politiek ook zijn handen niet wil branden en dus uiteindelijk niets doet. Status quo dus.
** de multinationals gaan dit niet accepteren denk ik :-)
PS de zakelijke belangen van IKB zijn inmiddels te groot geworden. De stichting is een grote klant voor vele marketing en communicatiebureaus (en misschien ook wel voor enkele wetenschappers). Niemand weet het, maar er zal toch inmiddels meerdere miljoenen omgaan in de stichting IKB gezien de vergoedingen die de producenten moeten betalen. Zou een nieuw gezondheidslogo niet web 2.0 en 'gratis' kunnen gaan worden? Het voedingscentrum heeft wat mij betreft ook wat 'goodwill' verloren.
@Wouter de Heij,
Ik heb de IKB-mensen gevraagd of ze het niet eens zijn dat het logo per categorie moet worden vormgegeven. Dus logo zegt: "binnen zoutjes is dit wat minder zout". Schuttelaar zei dat dat niet zal gebeuren, want dat zou niet nodig zijn.
We zijn het daar hier met zijn allen (?) mee oneens, maar het is lijkt mij eenvoudig te onderzoeken wat de goede weg is.
Dick Veerman,Wouter Klootwijk ea: de burgers gaan door het logo nu juist opeens meer taart eten en minder groente en ander gewoon eten
Schuttelaar: consumenten kiezen binnen de categorie nu vaker producten met minder zout, ongezond vet etc. Dat geeft meer gezondheidswinst dan voorlichting over meer groente eten. De meeste mensen lusten groente niet zo.
Volgens mij heb je voor een paar duizend euro al een goed beeld van wie gelijk heeft. Discussies zijn puntloos. Je kunt nietvanaf je computerstoel je gelijk halen.
@ Naamgenoot, De inhoudelijke mening van Schuttelaar telt voor mij niet. S&P;is een marketing en communicatiebedrijf. Inhoud zit er niet (wel mooie plaatjes, websites en vrolijke tekstjes). Ik ben voor een dergelijk experiment. Wie o wie wil het experiment sponsoren? Of kunnen we dit open source gaan uitvoeren?