Prijsstijgingen
Twee derde van de Nederlanders zegt zich zorgen te maken over de prijsstijgingen en meent de inflatie duidelijk in de portemonnee te merken. Mochten de prijsstijgingen de komende tijd toenemen,
bron: distrifood
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
eerst een poging tot analyse, waarom naar een ‘echt’ restaurant ? :
1. culinaire meerwaarde; ge eet iets dat door vakmanschap op een peil staat, dat u verrast en dat om zijn kwaliteit gewaardeerd wordt
2. ge vindt de culinaire meerwaarde minder belangrijk, maar gaat voor het welbehagen u in een bepaalde omgeving qua life style te kunnen identificeren met anderen en hoopt op het effect van 1.
3. ge gaat omdat uit eten met gezin en vrienden voor ontspanning en kiest kwaliteit en een ambiance
4. ge gaat eten, omdat ge tijdens een langere reis u nu eenmaal moet voeden.
de volgorde verschilt in elke eetcultuur.
als ervaringsdeskundige (haha !) deel ik de volgende landen als volgt in:
Holland : 2 – 4 – 1 – 3
België : 1 – 3 – 2 – 4
Frankrijk : 1 – 3 – 2 – 4
(reactie op de topic stelling:
het is evident dat bij een slechtere economie men in holland lifestyle eerder inlevert dan ondeugden en vrienden)
aanvullend:
a. kindvriendelijkheid:
Holland : in de betere restaurants geen tot weinig kinderen; zeer kindonvriendelijk
België : kindvriendelijker, ook door veel meer familiaal bezoek
Frankrijk : kindvriendelijk; komt regelmatig voor dat een kind met volledig bestek gewoon van u mee eet en al doende leert. (de fransman beseft dat gourmands gekweekt moeten worden; een hollander denkt dat ze dol op ketchup zijn)
b. betalingswijze:
Holland : gewone restaurants mix privé/zaken card; maar duurdere restaurant zouden zeker moeten sluiten als ze alleen van privé-budget zouden moeten leven (!!!).
België : zowel gewone als duurdere restaurants mix privé /zaken; er zijn nog altijd (zelfs duurdere) restaurants die nog steeds de creditcard weigeren. men is er dol op zwart geld; de btw-bon wordt zeker niet overal gegeven
Frankrijk : ditto mix zaken/prive card in zowel gewone als duurdere restaunts, met aanmerkelijk groter aandeel privé dan in holland.
c. zakelijk:
Holland : het gekozen restaurant staat per definitie in verhouding tot de waarde van de zakentransactie, en dat is wel eens gênant. kosten lopen voor hartelijkheid wat restaurants betreft.
België : een Belg wil ook tonen dat hij verstand van goed eten heeft. een slechte keuze ervaart hij als persoonlijke blamage. dan biedt hij liever niets aan.
Frankrijk: na een meeting die om 12.00 uur niet klaar is, wordt ge uitgenodigd voor een ontspannen dejeuner met alles er op en eraan. duurt zeker 2 uur. pas op: ge wordt zakelijk aan tafel gewogen en te zwaar of te licht gevonden. veel vragen hebben een dubbele bodem. jubelen over frankrijk legt een goede basis. het blijven patriotten.
overal:
in alle gevallen wordt ge geconfronteerd met het feit, dat het eten financieel de sluitpost is, en ge personeel, overhead, investering en winst moet opbrengen. het goedkoopste kosten-onderdeel van uw bezoek is wat men u serveert, en niet omgekeerd. daarom bleef de nouvelle cuisine in holland zo lang in zwang
en ik hoop nu op kritiek ! een beetje stoken moet kunnen...
Sneu, dat nog niemand gereageerd heeft op de stellingen van Marieke over restaurantbezoek. In haar vergelijkingen tussen Hollandse, Belgische en Franse restaurants, komt ons land er tamelijk bekaaid vanaf. Is het werkelijk zo slecht gesteld met onze horeca?
Heeft iemand dit al bekeken?
Ik denk dat menigeen weinig behoefte voelt om op de zoveelste zure reactie van marieke over Nederland en haar inwoners te reageren. Ondanks dat ze zegt te stoken!
Willem, ze is Zeeuws-Vlaams en heeft een Nederlands paspoort.
Inderdaad, ik lig soms overhoop met buitenlandse mensen die werkelijk niks goeds, geen positief punt, te melden hebben over Nederland, toch wonen ze hier!