Is dat om ons tot minder eten te stimuleren, of tot meer maar dan van verschillende zaken? Hoe dan ook, restaurants zullen op zoek moeten naar een alternatief!
Albert Heijn komt in aanloop naar de feestdagen met een grote lijn luxe amuse-gerechtjes. De marktleider verwacht verder veel van zijn nieuwe wildassortiment (in grote verpakkingen) en gourmetpakketten. Dat zegt woordvoerder Klaartje Caron van Albert Heijn tegenover Distrifood. 'Ons kerstassortiment is gebouwd op drie pijlers: amuse, wild en gourmet. We verwachten dat deze drie assortimentsgroepen aanmerkelijk populairder zullen zijn dan in voorgaande jaren.' Albert Heijn brengt het merendeel van zijn kerstproducten onder bij de luxe lijn AH Excellent. Amuses populair
Amuses had AH vorig jaar nog maar in beperkte vorm in de schappen liggen. Dit jaar pakt de Zaanse formule stevig uit met een breed assortiment kleine voorgerechtjes op lepels, glaasjes, schaaltjes en lolly's.
Chocoladefondue
Ook de chocoladefondue is nieuw voor de supermarkt. 'De consument hoeft dit alleen nog maar te verwarmen in de magnetron, waarna het kant-en-klaar op tafel kan worden gezet. Lekker met het hele gezin fruit en marshmallows dopen in de chocolade', aldus Caron.
Wild en gourmet
Volgens Caron is het een trend dat consumenten kiezen voor een groot stuk (wild) vlees, waar met een groep mensen van gegeten wordt. 'We bieden deze stukken vlees aan in porseleinen schalen die kant-en-klaar de oven in kunnen worden geschoven.' Albert Heijn focust met zijn gourmetassortiment specifiek op Tweede Kerstdag. 'We zien dat veel gezinnen Tweede Kerstdag kiezen om uitgebreid met familie of vrienden te gourmetten. Ons assortiment is daarop ingericht met wild- en visschotels en speciale gourmetpakketten voor kinderen', aldus de zegsvrouw
bron:distrifood
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Je ziet hier het kopieergedrag van de retail. Het doorgesijpelde woord amuse wordt totaal uit zijn verband gerukt. De consument moet denken dat ze thuis luxe en 'culinair' kan eten.
De horeca heeft dit aan zichzelf te danken. Veel te weinig innovatie en progressie in de gerechten ontwikkeling.
De 'Amuse' is overigens bedacht door Kaatje bij de Sluis (ergens eind jaren 70-tig), die als eerste 4x0000 oestertjes serveerde ipv pinda's bij de borrel. Sindsdien heeft de horeca dit concept uitgemolken. Met als gevolg dat het nu helemaal onderaan de keten, bij de supermarkt, terrecht is gekomen.
Ik dacht dat de term uit Frankrijk kwam. "Amuse gueule" is i.e.g. ouder (jaren '50). Is dit Hollands glorie? Koks werken zelf inderdaad hard mee aan de popularisering van trends uit de restaurantkeuken. Zie alleen al het verschrikkelijke aantal chefboeken dat verschijnt, maar ook de k&k-lijnen van beroemde chefs en de mediaoptredens. Maar is dat erg? Het is ook weer reclame voor de restaurants. Het is allemaal wat too much op het moment, ok.
Een bezwaar is wel dat creativiteit/verrassing een voorwaarde is voor een geslaagde amuse. Dat kan eigenlijk niet met k&k.
Ach, waar is het oude woord "zakouski" gevaren...
Komt daar een "culinair ontdekt" op? Rondstruinend door het Russische kwartier van Brussel...
Doen!
Voor hen die willen weten wat zakouski is en aar het vandaan komt:
- Zakouski
Het begrip komt uit de Russische keuken. Voor het communistische regime had men er de gewoonte om in de restaurants en eveneens thuis bij grote gelegenheden, in een vertrek dat paalde aan de eetplaats of het restaurant diverse kleine koude en warme hors-d'oeuvre's op te stellen in buffetstijl met daarbij sneetjes wit en bruin brood en vooral diverse likeuren en sterk alcoholische dranken zoals wodka, jenever, kummel, pomerans, arak, anisette enz.... De hors-d'oeuvre's konden bestaan uit gerookte en gezouten zalm en steur, sigui, garnalen, worstsoorten, kaviaar zowel vers als gezouten enz... Warm waren er diverse bouchée's, tartelettes, croustades, dartois, timbaaltjes enz...
Aan deze zakouski werd zeer veel aandacht besteed. In St-Petersburg waren deze hapjes permanent aanwezig in de restaurants. Vooraleer aan tafel te gaan passeerde men door de kamer en nuttigde er enkele van deze hapjes en dronk er rechtstaande enkele glaasjes bij.
Het woord zakouski wordt nu nog gebruikt voor de koude of warme hapjes die tijdens recepties geserveerd worden.