Op de Facebook-pagina van 101 India circuleert sinds een maand een filmpje over de manier waarop groenten in India worden ingespoten en gekleurd om er vers uit te zien of sneller te groeien.
Het filmpje is inmiddels door ruim tien miljoen mensen bekeken. Je ziet er aubergines die met een siliconenspray worden bespoten om weer vers te lijken. Groene groenten gaan in een bad met verf en pompoenen worden met hormonen geïnjecteerd om sneller te groeien.
Deze praktijken zouden nodig zijn om de groenteteler zijn minder of zelfs nog onrijpe waar toch te kunnen laten verkopen. Lukt hem dat niet, dan kan hij niet leven van zijn oogst.
Hij moet wel, schrijft India 101. Het zou allemaal het effect zijn van verwende klanten die alleen gave en mooi vers uitziende groenten willen. Iedere teler zou het doen.
In de commentaren bij het Facebook-filmpje twijfelen mensen. Maar toch zou het echt waar zijn.
Foodlog heeft wereldtuinders onder zijn commentatoren. Vraag aan hen: is het denkbaar dat de kosten van de getoonde ingrepen opwegen tegen de winst van de verkopen die de tuinder ermee kan realiseren?
Dit artikel afdrukken
Deze praktijken zouden nodig zijn om de groenteteler zijn minder of zelfs nog onrijpe waar toch te kunnen laten verkopen. Lukt hem dat niet, dan kan hij niet leven van zijn oogst.
Hij moet wel, schrijft India 101. Het zou allemaal het effect zijn van verwende klanten die alleen gave en mooi vers uitziende groenten willen. Iedere teler zou het doen.
In de commentaren bij het Facebook-filmpje twijfelen mensen. Maar toch zou het echt waar zijn.
Foodlog heeft wereldtuinders onder zijn commentatoren. Vraag aan hen: is het denkbaar dat de kosten van de getoonde ingrepen opwegen tegen de winst van de verkopen die de tuinder ermee kan realiseren?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Om de vraag te beantwoorden hoef je geen wereldtuinder te zijn. Dat hangt gewoon van de marktkarakteristieken af: hoe hoog liggen de prijzen van verse 1e kwaliteit, hoe erg is de prijsval als je waar daar niet aan voldoet, en wat kost het om de boel wat op te sexyen? Plus de gevoeligheid van de markt voor dergelijke ingrepen. Mijn persoonlijke indruk: in een land als India waar volgens mij de status van de koper meer beinvloed wordt door het type waar wat hij/zij koopt, en het bewustzijn van de mogelijke schadelijke effecten van "geknoei" wat lager is dan in Europa, zal het al heel gauw uit kunnen. En dus wil ik dit best wel geloven. Met wat slagen om de arm.
Waarom zouden ze in India niet doen, wat wij meer gesofisticeerd doen ?
Rood vlees: nitrietzout, (color-zout, rood zout) of toevoeging van N2 (stikstof) en C02 (koolstofdioxide) in luchtdichte verpakking
Het wordt te veel een opsomming te geven van Nederlandse voedingsmiddelen waarin zowel natuurlijke kleurstoffen als artificiële kleurstoffen (E-nummers) worden verwerkt. Van beleg, drank tot snoep.
AH stopt eind dit jaar 2016 met de omstreden kleurstoffen 'Southampton Six' in snoep, omdat die “de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig kan beïnvloeden.”
Ik geloof dus het filmpje absoluut. Ook vanwege eerdere (2014) waarschuwingen aan de Indiase bevolking.
Waar wij verantwoord levensmiddelen op laboratorium niveau bijkleuren, zal een derde wereldland als India dat op simpeler en gevaarlijker wijze doen.
#1 Harry gebruikt het woord 'sexy':
Leuk, want vrijwel al onze dames doen hetzelfde (bijkleuren) om goed in/op de markt te liggen..
Las in de 70er jaren een opmerkelijke stelling over het ‘waarom’ bij vrouwen:
- Rode lippen ; suggereren opgewondenheid
- Oogschaduw ; ziekte symptoom; kwetsbaar, weerloosheid
- Lange wimpers; kwetsbaar hertje
- Rouge op wang : koortsige opgewondenheid
- Nagellak : bloederige felheid
Kortom kleursignalen op een verpakking die de man moeten activeren als hij een prooi tegenkomt.
De mens is een complex beest…
Ik zag 3 processen die nog steeds ook in de NL landbouw plaatsvinden:
- de spray: er is een vergelijkbaar product die in NL prijzen wint voor het vervoer van Mango's. Kijk maar naar de Herman Wijffels innovatieprijs 2016 ...
- kleuren: gebeurt volop in de bloemen en potplanten
- hormonen: in de Nederlandse tomaten worden nog steeds hormonen gebruikt aan het eind van het seizoen ...
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om welke middelen ze precies gebruiken. Ik denk dat die spray en de hormonen niet al te veel kwaad kunnen voor de volksgezondheid. Dat kleuren ziet er wel zeer dubieus uit.
De enige oplossing is tracking en tracing. Grootschalige bedrijven met stricte protocollen, gecontroleerd door onafhankelijke instanties. En dan hebben we het nog niet eens over bestrijdingsmiddelen ...
Er is ook vrijwel geen ananas op de markt die niet gegroeid is aan een plant die met een planthormoon tot bloeien is gebracht. Anders is het veel te seizoensgebonden. Suikerriet wordt een maand of twee voor de oogst met een sub-lethale dosis van een grasherbicide, of met ethrel net als ananas, gestimuleerd om meer suiker in de stengel op te slaan als een overlevingsstrategie (de plant "denkt" dat-ie dood gaat). Zoals Piet al zegt, het gebeurt overal, maar met het verschil dat grote ananas- en suikerrietbedrijven uitgeteste producten gebruiken, en daarop afgerekend kunnen worden. Dat geldt hoogstwaarschijnlijk voor al die kleine groenteboertjes in India niet.
Haha #2 Hans Pollemans, heb je ook Desmond Morris gelezen (De naakte aap, The human zoo)? Nog veel meer van dat moois!