The Guardian brengt vandaag een beschouwing over gin, dat na jaren lang een beetje belegen te zijn geweest, weer helemaal terug is. Het is een zeer lezenswaardig verhaal, met niet alleen een vogelvlucht over de Hollandse oorsprong van het spul en anekdotes, waaronder de onvermijdbare over Churchill: de oorlogspremier dronk zijn martini's naar eigen zeggen extreem droog, namelijk door alleen zijn blik langs de vermouthfles te laten glijden.
Het interessante van het stuk is dat Britten (hier althans) weer lijken te kiezen voor meer smaak na jaren van wodka en industrierum. "Vodka is a terrible neutral spirit. Gin is a much more crafted thing," zegt het hoofd-distillatie van Beefeater en op dat vakmanschap en meesterschap komt het Britse publiek nu af. Er is sprake van een "new wave' onder de gins. Het bittere van de jeneverbes wordt met allerlei subtiele, liefst een beetje obscure smaken gecomplementeerd. Op de Shetlandeilanden gebruikt men voor Blackwood's Norse gin ondermeer watermunt en Engels gras, dat ter plekke van de kliftoppen wordt geplukt. De jeneverbes was daar ooit uitbundig inheems, maar is inmiddels zo kaalgevreten door de schapen dat dit ingrediënt uit Umbrië wordt ingevoerd. Prins Charles is liefhebber. De gin zou the hint of the sea in zich herbergen. Mijn slijter had hem niet, dus ik kan het niet tegenspreken.
Een andere new wave-gin is Hendrick's, die als smaakstoffen ondermeer rozenbloemblaadjes en komkommer bevat. Hollandse komkommer, als eerbetoon aan de oorsprong. Nog weer een andere hitgin is Juniper Green Organic, een 100% organic gin uit Londen. Doordat ze daar geen fungiciden gebruiken, verloopt de fermentatie door de aanwezigheid van natuurlijke micro-organismen beter. En dat proef je. Juniper Green Organic heeft slechts een kwartet smaakingrediënten: jeneverbessen, koriander, engelwortel en bergbonenkruid. Maar ook hier is de prins van Wales fan van. De Amerikaanse Aviatin Gin vindt men echter maar niks: de lavendel overheerst hier de jeneverbes.
De cocktailmakers die gin gebruiken, proberen recht te doen aan de complexe smaken. Maak bijvoorbeeld eens met Hendrick's een Barbie: 8 delen gin, 3 delen rabarberpuree, 2 delen vanillesiroop, 2 delen kruisbessensiroop. Schud (met ijs) en schenk uit in martiniglazen. Versier met een kruisbes.
bron: The Guardian
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
IK hoorde gisteren dat distillateurs die voor de Amerikaanse markt waar heel veel gemixed wordt en de cocktail weer een hype is nadat ze jarenlang voor die Amerikaanse markt allemaal alleen wodka maakten en exporteerden, nu beginnen met het exporteren van jenever. Ketel 1, sterk op de Amerikaanse markt met Ketel 1 wodka, schijnt de eerste te zijn en Bols volgt.
In oude Amerikaanse cocktailboeken uit de vroeg 20e eeuw staan veel recepten die als ingrediënt jenever hebben (oude jenever en korenwijn). Die ingrediënten waren echter niet te krijgen op de Amerikaanse markt en ergens ging het fout met ons nationale product. Waar de Schotten trots waren op hun whisky's, innoveerden en wereldwijd succesvol werden, waardoor overigens op dit moment een schaarste dreigt te ontstaan bij oudere malt whisky's, deden wij Nederlanders niets anders met onze jenever dan hem proberen zo goedkoop mogelijk te positioneren in ons eigen land.
Men schijnt nu wakker te worden.
Petra, wil jij ons - met je duidelijke positie tegen drankmisbruik - nu ook al aan de sterke drank hebben?
Ik drink zelden gedestilleerd, maar goed gedestilleerd verdient een wijnglas. En nog een. Daarom gaat zo'n fles maar zelden open ;-)
Zoals Philip, hoofd van de Bartender Academy gisteren uitlegde aan me: Het drinken van één drankje moet een sensatie zijn. 'It's not about quantity but about quality'
En dat zegt precies alles!
Eén glas gedistilleerd bevat net zoveel alcohol als één glas wijn, heeft alleen een kleineere inhoud. Geen wijn of gedistilleerd als dorstlesser, maar juist als ultiem genietmoment.
@Meisje,
Dat zou misschien precies de crux van deze trend zijn, als het inderdaad een trend is. Harde en goedkope smaken leiden niet tot bevrediging en vragen om meer consumptie. Interessantere drankjes nodigen uit tot nippen en intensief proeven en kiezen voor kwaliteit. En als je begint met proeven smaakt niets meer hetzelfde.
hear,hear