Het TV programma RADAR wil een uitzending maken over de lage varkensprijzen. Die zorgden er in Bretagne voor dat boeren hun biggen loslieten in een supermarkt. Daar werken ze nog verder onder de kostprijs dan in Nederland.
Mensen moet meer betalen
In Nederland reageren de boeren heel anders. Ze willen niet meedoen aan het programma omdat ze vinden dat niet zij een prijsprobleem hebben, maar de super die 75% van het vlees in ons land verkoopt en de mensen die het kopen. Zij moeten gewoon meer betalen. Dat blijken tenminste alle grote varkensorganisaties van ons land te vinden. Op de website van LTO Nederland is dit nieuws als volgt geformuleerd:
Dit weekend is LTO varkenshouderij geconfronteerd met de vraag om mee te werken aan het programma Radar. Dit programma wil een item maken over de lage prijzen in de varkenshouderij. Ook NVV en varkens Vandaag zijn benaderd om mee te werken. In overleg is besloten om niet mee te werken. De focus bij het probleem van lage prijzen, kiloknallers en intensieve, efficiënte varkenshouderij ligt niet bij varkenshouders maar bij de consument. Het advies aan Radar is om de problematiek nu eens een keer van die kant te belichten en supermarkten en consumenten aan te spreken op hun verantwoordelijkheid.
Het einde van de boer als ondernemer
De varkensboeren wijzen dus de verantwoordelijkheid voor de lage prijzen af en vinden dat wij - consumenten - het maar op moeten lossen door de super te vertellen dat we er meer voor willen betalen. In een verklaring lichten LTO en de Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV) dit standpunt nader toe. De facto komt het erop neer dat varkensboeren zichzelf met deze verklaring positioneren als maatschappelijk dienstverleners en niet langer als ondernemers. Dat zeggen ze in de verklaring nadrukkelijk: ‘Wij produceren wat de markt ons vraagt. Als de markt vraagt om andere concepten, om producten met onderscheidende kenmerken, dan zullen we die leveren, mits de consument de meerkosten betaalt. Zo simpel ligt het.'
Al je die uitspraak vertaalt naar bijvoorbeeld de automobielindustrie, dan zou Elon Musk van Tesla zeggen: "ik wil best een Model S gaan maken, maar dan wil ik wel eerst een contract dat de markt er X afneemt en zal blijven afnemen. Zo simpel is dat." Musk is die auto echter gaan maken omdat hij er een markt voor creëerde. Voor varkensvlees zien de Nederlandse boeren daar kennelijk geen kans meer toe.
Fotocredits: varkenskarbonades, Stuart Webster
Dit artikel afdrukken
Mensen moet meer betalen
In Nederland reageren de boeren heel anders. Ze willen niet meedoen aan het programma omdat ze vinden dat niet zij een prijsprobleem hebben, maar de super die 75% van het vlees in ons land verkoopt en de mensen die het kopen. Zij moeten gewoon meer betalen. Dat blijken tenminste alle grote varkensorganisaties van ons land te vinden. Op de website van LTO Nederland is dit nieuws als volgt geformuleerd:
Dit weekend is LTO varkenshouderij geconfronteerd met de vraag om mee te werken aan het programma Radar. Dit programma wil een item maken over de lage prijzen in de varkenshouderij. Ook NVV en varkens Vandaag zijn benaderd om mee te werken. In overleg is besloten om niet mee te werken. De focus bij het probleem van lage prijzen, kiloknallers en intensieve, efficiënte varkenshouderij ligt niet bij varkenshouders maar bij de consument. Het advies aan Radar is om de problematiek nu eens een keer van die kant te belichten en supermarkten en consumenten aan te spreken op hun verantwoordelijkheid.
Het einde van de boer als ondernemer
De varkensboeren wijzen dus de verantwoordelijkheid voor de lage prijzen af en vinden dat wij - consumenten - het maar op moeten lossen door de super te vertellen dat we er meer voor willen betalen. In een verklaring lichten LTO en de Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV) dit standpunt nader toe. De facto komt het erop neer dat varkensboeren zichzelf met deze verklaring positioneren als maatschappelijk dienstverleners en niet langer als ondernemers. Dat zeggen ze in de verklaring nadrukkelijk: ‘Wij produceren wat de markt ons vraagt. Als de markt vraagt om andere concepten, om producten met onderscheidende kenmerken, dan zullen we die leveren, mits de consument de meerkosten betaalt. Zo simpel ligt het.'
Al je die uitspraak vertaalt naar bijvoorbeeld de automobielindustrie, dan zou Elon Musk van Tesla zeggen: "ik wil best een Model S gaan maken, maar dan wil ik wel eerst een contract dat de markt er X afneemt en zal blijven afnemen. Zo simpel is dat." Musk is die auto echter gaan maken omdat hij er een markt voor creëerde. Voor varkensvlees zien de Nederlandse boeren daar kennelijk geen kans meer toe.
Fotocredits: varkenskarbonades, Stuart Webster
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nou vind ik als voedselproducent de vergelijking aangaan met een autofabrikant wel wat mank gaan maar toch ik ga het proberen.
Ik denk dat Elon Musk van Tesla geen Model S blijft maken onder de kostprijs.
En in de showroom hebben ze in de prijs inbegrepen dat alle boutjes en moertjes betaald worden met een vastgestelde marge om ook te kunnen investeren in een Model S 3.0
Dit is ondernemerschap anno nu ,,de varken van morgen" in het schap leggen en aangeven dat u meer betaald omdat dit past bij het consumeren anno nu.
Wel even voor de goede orde het verkoopkanaal van varkensvlees zou dit kunnen bewerkstelligen want de varkenshouder is zijn afspraak al nagekomen binnen het verbond van Den Bosch om ,,het varken van morgen" te maken, nog even de goede prijs erop en ,,het varken van morgen" wordt 2.0, 3.0 enzo verder.
Hier is lef voor nodig die wij als ketenpartners binnen de varkenskolom op moeten lossen zonder inwisselbaar te zijn. En ruimte van ACM om een nette start te maken van een eerlijke verdeling van de marges zodat iedereen dit produceren en aanbieden van het consumeren anno nu vol kan houden
Eric, zo'n elektrische Tesla is als het ware de Auto van Morgen. Hij komt er vanzelf, hoewel toegegeven moet worden dat dat in bijv. ons land (en straks al helemaal in Parijs) met wettelijke en fiscale incentives. In die zin vond de redactie het een goede vergelijking.
Kennelijk is er geen Tesla-varken te maken. Is dat echt zo en hoe komt dat? Dat is de pijnlijke vraag die we ons moeten stellen.
Je ziet dat wettelijke en fiscale maatregelen werken en wel heel tijdelijk en met hollen en stilstaan.
Zie de hybride auto's en bijtellingen discussie.
Ik vind dat een gevaarlijke ontwikkeling als dit als stimuleringsrichting ingericht wordt.
Ik ga meer voor de bestendigheid en dat is onvoorwaardelijk kiezen met een lange termijn planning met bijbehorende lange termijn prijsafspraken en dat het klopt wat de consument koopt. (vandaar ook mijn ACM opmerking)
Duurzaamheid kan niet zonder goede afspraken over de spelregels.
Klopt Eric, en daarom pleit ex-Shell topman Jeroen van der Veer (ongetwijfeld nog steeds niet helemaal los van zijn oude invloed) voor een CO2-bank in plaats van subsidies.
Volgende vraag derhalve: wat zou de CO2-bank kunnen zijn die Varkens en Kippen van Morgen de zet geeft die ze nodig hebben?
Mag ik je overigens wijzen op de boeiende discussie over het oerwoudvrije ei die parallel hieraan plaatsvindt? Is het geen tijd voor een geopolitiek varken zou ik jou en Ingrid Jansen - als samenvatting van die discussie - willen vragen?
Als producent bepaalt Tesla voor welke prijs de auto aan de consument wordt verkocht. Zo mag het bij de varkenshouderij ook wel zijn. En een nieuwe Tesla wordt eerst verkocht (bestelt onder contract) en daarna pas geproduceerd. Varkenshouders moeten het andersom doen. Eerst varkensvlees produceren en daarna wordt de prijs bepaald.