Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) koos woensdag - voor de 27e keer - de Vis van het Jaar. VLAM zet ieder jaar een vis in het zonnetje om de consumptie ervan te promoten. Dit jaar is het de hondshaai.
Onbekende vis
Ook in 2000 werd de hondshaai Vis van het Jaar, schrijft De Standaard. Desondanks is het geen populaire of zelfs maar bekende vis. 'Slechts drie procent van de Vlamingen koopt ooit wel eens hondshaai', meldt de krant. In totaal ging er vorig jaar 177 ton over de toonbank.
De hondshaai is een smakelijke vis, die in het seizoen (voor- en najaar) ook zeer betaalbaar is. Het visbestand is gezond, zodat er geen vangstbeperkingen gelden. Per jaar wordt er in België zo'n 500 ton van de vis aangevoerd.
Haai
De hondshaai is, zoals zijn naam al laat doorschemeren, een haaiensoort. Het vel is niet te eten, en in plaats van graten heeft de vis een kraakbeenstructuur. De huid is goudbruin met donkere vlekken en hij kan wel een meter lang worden, al is langer dan 60 centimeter nogal uitzonderlijk. De vis is langgerekt en smal, en lijkt gevild dan ook wel wat op paling. Dat leverde hem de (onjuiste) naam 'zeepaling' op.
Nationale wedstrijd
Als Vis van het Jaar kan de hondshaai er op rekenen dat hij 'het hele jaar door in de kijker loopt en in de markt wordt geplaatst'. Niet alleen via de media zoals culinaire magazines, radio en tv, er is ook een receptenboek gemaakt dat verkrijgbaar is op de verkooppunten. Bovendien komt er een nationale wedstrijd voor alle beroepskoks, met de finale op 23 november tijdens de Horeca Expo Gent. De winnaar daarvan mag zich Viskok van het jaar 2016 noemen.
Recepten voor hondshaai zijn vanaf nu te vinden op lekkervanbijons.be.
In 2014 was de zeetong de Vis van het Jaar.
Fotocredits: 'hondshaaien', visserijnieuws.punt.nl
Dit artikel afdrukken
Onbekende vis
Ook in 2000 werd de hondshaai Vis van het Jaar, schrijft De Standaard. Desondanks is het geen populaire of zelfs maar bekende vis. 'Slechts drie procent van de Vlamingen koopt ooit wel eens hondshaai', meldt de krant. In totaal ging er vorig jaar 177 ton over de toonbank.
De hondshaai is een smakelijke vis, die in het seizoen (voor- en najaar) ook zeer betaalbaar is. Het visbestand is gezond, zodat er geen vangstbeperkingen gelden. Per jaar wordt er in België zo'n 500 ton van de vis aangevoerd.
Haai
De hondshaai is, zoals zijn naam al laat doorschemeren, een haaiensoort. Het vel is niet te eten, en in plaats van graten heeft de vis een kraakbeenstructuur. De huid is goudbruin met donkere vlekken en hij kan wel een meter lang worden, al is langer dan 60 centimeter nogal uitzonderlijk. De vis is langgerekt en smal, en lijkt gevild dan ook wel wat op paling. Dat leverde hem de (onjuiste) naam 'zeepaling' op.
Nationale wedstrijd
Als Vis van het Jaar kan de hondshaai er op rekenen dat hij 'het hele jaar door in de kijker loopt en in de markt wordt geplaatst'. Niet alleen via de media zoals culinaire magazines, radio en tv, er is ook een receptenboek gemaakt dat verkrijgbaar is op de verkooppunten. Bovendien komt er een nationale wedstrijd voor alle beroepskoks, met de finale op 23 november tijdens de Horeca Expo Gent. De winnaar daarvan mag zich Viskok van het jaar 2016 noemen.
Recepten voor hondshaai zijn vanaf nu te vinden op lekkervanbijons.be.
In 2014 was de zeetong de Vis van het Jaar.
Fotocredits: 'hondshaaien', visserijnieuws.punt.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Er gaat steeds minder vis verloren. Dat zegt VISGRO, de Belgische vereniging voor zeevisgroothandelaren", in een bericht op Vilt.
In 2014 werd minder dan één procent van de gevangen vis niet verkocht. In 2013 was dit nog 1,9%. Volgens VISGRO is dit onder meer te danken aan de promotie-activiteiten door het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) in het kader van ‘Vis van het jaar’. De extra aandacht die 'vergeten vissoorten', zoals de hondshaai, de kleine steenbolk of de grauwe poon op deze manier krijgen, brengen het percentage onverkochte vis omlaag.
"In 2013 werd ongeveer 306 ton goede vis vernietigd op een totaal van 16.359 ton. Dat wil zeggen dat 1,9 procent van de vis niet verkocht geraakte op de markt. Afgelopen jaar bereikte dat percentage een dieptepunt en bedroeg het slechts één procent: terwijl de aanvoer in 2014 toenam tot 16.900 ton, werd slechts 178 ton niet verkocht", schrijft Vilt.