En dat is een probleem als je aansluiting wilt houden bij de nieuwe generaties. Die blijken liever naar een hippere snelle-hap gelegenheid te gaan dan naar de ouwe-getrouwe en misschien inmiddels wel wat versleten McDonald's.
'Millennials' willen meer keus, meer vers, meer waarde, meer gemak
Om de leegloop tegen te gaan, breidt McDonald's, nog altijd marktleider in de VS, om te beginnen zijn 'stel-je-eigen-hamburger-samen'-pilot uit naar 30 restaurants. Nog dit jaar hoopt de fastfoodgigant in 2.000 van zijn 14.200 Amerikaanse vestigingen het Create Your Taste-concept (via een touch screen!) aan te kunnen bieden.
Create Your Taste houdt in dat klanten zelf hun toppings kunnen kiezen, zoals jalapenos pepers of tortilla reepjes. Het is een poging de 20-ers en 30-ers aan zich te binden. Die blijken namelijk massaal over te stappen van het 'one-size-fits-all' traditionele fastfood - met McDonalds voorop - naar de 'fast casual' restaurants zoals Chipotle en Panera. Daar komen ze beter aan hun trekken qua herkomst en versheid van ingrediënten en al dan niet vermeende gezondheid van het aanbod.
Goedkopere concurrenten
McDonald's blijkt ook in de VS onder druk te staan doordat er geknabbeld wordt aan zijn imago als goedkope eetgelegenheid. Het bedrijf wordt links en rechts ingehaald door concurrenten als Burger King en Wendy's die hun fastfood nóg goedkoper weten aan te bieden, al dan niet met speciale acties.
Aandeel daalt
Al deze verschuivingen leidden ertoe dat het concern over de afgelopen maand november 4,6% omzetdaling liet zien in de VS. Dat is de sterkste daling in één maand sinds juni 2001 en de twaalfde maand op rij zonder groei. Het aandeel daalde in reactie op de cijfers met 3,8%, de sterkste daling binnen 1 dag in 2 jaar. Over het hele jaar is het aandeel met 4,6% gedaald, schrijft Bloomberg.
Fotocredits: McGlittering, Håkan Dahlström
Dit artikel afdrukken
'Millennials' willen meer keus, meer vers, meer waarde, meer gemak
Om de leegloop tegen te gaan, breidt McDonald's, nog altijd marktleider in de VS, om te beginnen zijn 'stel-je-eigen-hamburger-samen'-pilot uit naar 30 restaurants. Nog dit jaar hoopt de fastfoodgigant in 2.000 van zijn 14.200 Amerikaanse vestigingen het Create Your Taste-concept (via een touch screen!) aan te kunnen bieden.
Create Your Taste houdt in dat klanten zelf hun toppings kunnen kiezen, zoals jalapenos pepers of tortilla reepjes. Het is een poging de 20-ers en 30-ers aan zich te binden. Die blijken namelijk massaal over te stappen van het 'one-size-fits-all' traditionele fastfood - met McDonalds voorop - naar de 'fast casual' restaurants zoals Chipotle en Panera. Daar komen ze beter aan hun trekken qua herkomst en versheid van ingrediënten en al dan niet vermeende gezondheid van het aanbod.
Goedkopere concurrenten
McDonald's blijkt ook in de VS onder druk te staan doordat er geknabbeld wordt aan zijn imago als goedkope eetgelegenheid. Het bedrijf wordt links en rechts ingehaald door concurrenten als Burger King en Wendy's die hun fastfood nóg goedkoper weten aan te bieden, al dan niet met speciale acties.
Aandeel daalt
Al deze verschuivingen leidden ertoe dat het concern over de afgelopen maand november 4,6% omzetdaling liet zien in de VS. Dat is de sterkste daling in één maand sinds juni 2001 en de twaalfde maand op rij zonder groei. Het aandeel daalde in reactie op de cijfers met 3,8%, de sterkste daling binnen 1 dag in 2 jaar. Over het hele jaar is het aandeel met 4,6% gedaald, schrijft Bloomberg.
Fotocredits: McGlittering, Håkan Dahlström
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik denk niet dat het geknabbel aan het image van goedkoop zijn, het zal eerder het imago van ongezond zijn waardoor er leegloop is. Mensen kijken documentaires als "supersize me" en lezen artikelen die laten zien dat er een andere kant aan die munt zit.
Eén bewijs dat McDonalds niet goed inspeelt op de wensen van de klant is het feit dat ze in Nederland weigeren om gewone fatsoenlijke mayonaise bij de friet te geven. We zijn veroordeeld tot dat rare groen-gele spul uit zo'n kuipje. Een culinaire tragedie :)
Terwijl McDuitsland (en McBelgië) wel Mayo heeft:
http://www.mcdonalds.de/produkte/produkt-profil?productName=mayonaise
Omzet 2013 28,1 miljard (+2%) , nettowinst 5,6 miljard (+2%). Dollars, dat wel.
Nee, dat gaat helemaal niet goed daar.
Henric, ze dreigen een overnamekandidaat te worden. Niet-succes is relatief. Onder brouwers gaat het niet anders. Google er maar eens op op deze site.
@2-Lourens Wat is ‘fatsoenlijke’ mayonaise dan? Ben dolnieuwsgierig. Ik wordt middels de door jou verstrekte url geen steek wijzer, behalve wat calorieën tellerij.
Eens in de pakweg 3 à 5 jaar kom ik wel eens in zo’n MD-tent als ik in opperste hongersnood verkeer en een betere fourageerplek nog niet 1-2-3 in het verschiet is.
Die kleffe witte kadetjes blijven hun hitpuree onveranderlijk aanvoeren zag ik nog vorig jaar toen ik in opperste wanhoop een mckroket schijf naar binnen werkte en waarvan ik nog de hele avond brandend maagzuur leek te ondervinden.
Nooit zag ik eens een lekker volkoren bolletje. Terwijl dat beter is voor ons gestel zeggen ze.