Nederlandse peren zijn vanaf nu welkom op de Chinese markt. Daar is 6 jaar onderhandelen aan vooraf gegaan, melden brancheorganisaties GroentenFruit Huis en de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFP) in het AD.
Peren nu, paprika's straks?
Dankzij de afgegeven toestemming kunnen Chinese importeurs nu vergunningen aanvragen om Nederlandse peren te importeren. Dat is welkom nieuws voor de Nederlandse fruittelers, die door de Ruslandboycot én de goede oogst met grote voorraden en weinig afzetmogelijkheden zitten. Ook de import van Nederlandse paprika's zou binnenkort een feit kunnen worden, schrijft de krant.
Je kunt je overigens afvragen waarom de Chinezen nu ineens wel behoefte aan de Nederlandse peren. Vermoedelijk komt dat omdat ze hun eigen fruit naar Rusland exporteren. Zo lijkt dus een reizend groenten- en fruitcircus te ontstaan dat vanwege handelsbarrières zorgt voor een flinke toename van het aantal foodmiles.
Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Peren nu, paprika's straks?
Dankzij de afgegeven toestemming kunnen Chinese importeurs nu vergunningen aanvragen om Nederlandse peren te importeren. Dat is welkom nieuws voor de Nederlandse fruittelers, die door de Ruslandboycot én de goede oogst met grote voorraden en weinig afzetmogelijkheden zitten. Ook de import van Nederlandse paprika's zou binnenkort een feit kunnen worden, schrijft de krant.
Je kunt je overigens afvragen waarom de Chinezen nu ineens wel behoefte aan de Nederlandse peren. Vermoedelijk komt dat omdat ze hun eigen fruit naar Rusland exporteren. Zo lijkt dus een reizend groenten- en fruitcircus te ontstaan dat vanwege handelsbarrières zorgt voor een flinke toename van het aantal foodmiles.
Fotocredits: Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hebben de deskundigen enig idee wat foodmiles zijn als je ze uitdrukt in emissies ?
Het is bedroevend dat het woord foodmiles alleen maar een negatieve betekenis heeft. Foodmiles stellen ons in staat om de comparatieve voordelen van een land of regio optimaal te benutten. Voor wie dit niet begrijpt: wat zou minder emissies opleveren, Hollandse kas ananas of Braziliaanse ananas die per zeeschip naar Nederland wordt vervoerd ?
Zal de US daar niet boos over worden?