In België kwam de Ruslandboycot het eerst en hardst aan in de perensector. Veel fruittelers zijn daarom overgegaan tot directe thuisverkoop aan consumenten; daar zit nog veel rek in. Een spontane actie 'Snoep zelfstandig, eet meer peer’ ondersteunt de directe verkoop. België is één van de grootste perenproducenten van Europa, maar de Belgen zelf zijn maar bescheiden pereneters. Een stuk of tien per jaar (zo'n 2 kilo). In Spanje eet de gemiddelde consument er tien maal zoveel. Met behulp van sociale media werken de fruittelers in de campagne 'Snoep zelfstandig, eet meer peer!’ landelijk aan een 'bewustmakingscampagne', schrijft Vilt.

Eenmansacties en bewustmakingscampagnes
De campagne past in een rij van verschillende nationale campagnes die er op gericht zijn de binnenlandse consumptie van een door de Russische importstop getroffen product op te vijzelen. Zo wist Polen zijn appels aan de Pool te brengen en eten de Spanjaarden inmiddels al veel meer eigen product. "Wij kunnen dat ook: aan hetzelfde zeel trekken, met z'n allen voor onze telers en de producten van eigen bodem supporteren", zegt de Vlaamse initiatiefnemer Marc Pairon. Om te beginnen met de peren - eet twee peren per week, dat is best overzichtelijk - maar uiteindelijk ook voor de andere producten, zoals varkensvlees, appels, tomaten, paprika’s, enz. die te lijden hebben onder de Russische boycotmaatregel.

Nederland bouwde een feestje
In Nederland pakken we het weer anders aan. Ons meest opvallende Help-Nederland-Tegen-Poetin event was de Amsterdamse versie van 'La Tomatina' afgelopen weekend op de Dam. Het werd gepresenteerd als ook een manier om de onder de Ruslandcrisis zuchtende telers een hart onder de riem te steken. Het lijkt erop dat deze actie niet veel heeft bijgedragen als 'bewustmakingscampagne'. Het publiek beleefde een feestje. Meer eigen tomaten eten? Geen haan die er naar kraaide.

Supermarkten deden groenten en fruit in de aanbieding en zetten hun Holland-promotie voort. Dat is een initiatief vanuit het reguliere kanaal. De Russische voedselboycot lijkt in Nederland niet tot noemenswaardige initiatieven op het gebied van directe verkoop te hebben geleid.

Fotocredits: Bartlett pear, Dan Connolly
Dit artikel afdrukken