uit: Allerhande nummer 3, 2007, achterpagina
Je hoort het geluid hier regelmatig: biologisch en fair trade worden óók gebruikt om extra marge te maken. Let wel - want ik word af en toe via mail verzocht wat minder aan m'n luimen en gevoelens toe te geven en wat meer te letten op m'n rol als moderator - hier staat nadrukkelijk OOK, want er is ongetwijfeld echte bio en echte fair trade.
Is dit zo'n ' extra marge'- geval?
Het zou best kunnen, want de communicatie en woordkeuze zijn uiterst suggestief. Dat is kwalijk, zelfs als het product wel klopt.
Dit is een advertentie voor biologische chocolade. Er is de nodige 'reuring' over fair trade en slavenvrije chocolade. En dan zie je hier de zin 'gemaakt door kleinere boerencooperaties die alleen de beste biologische cacaobonen telen.'
Wat hebben die zaken met elkaar te maken? Is dit FT-chocolade, ja of nee? Dat blijft volstrekt onduidelijk, al schijn je te moeten denken dat het wel zo is. Andere vraag: wat maakt chocolade eigenlijk biologisch? In Afrika groeit nl. het nodige dat van nature biologisch is (w.o. vrijwel in het wild groeiende arabica koffies die tot de top behoren). Zet je er biologisch op, dan krijgt het meerwaarde, maar aan het product verandert het niets (boeiend: Bavaria brouwt al decennia met natuurlijk mineraalwater en gaat het nu ook maar eens zeggen - en gelijk hebben ze, het is tenminste oprecht).
Nu is chocolade meer dan cacao (vanille, suiker, al dan niet dierlijke vetten) en die andere ingredienten zullen dus wel allemaal EKO zijn omdat AH anders strafbaar is. Niettemin: waarom niet duidelijk gemaakt wat er nu toch bio is aan bio-chocolade? Die vraag is niet overdreven precies, omdat de tekst van deze reclame argwaan wekt. Waarom moet de suggestie 'fair trade' mij helpen om biologisch te kopen? Is er dan iets met deze chocolade? Is 'biologisch' niet genoeg?
Opnieuw, ik wil niet suggeren tegen fair trade te zijn (verre van dat zelfs), maar wel dat mijn oren zich spitsen als de suggestie van fair trade kennelijk moet worden gebruikt om 'biologisch' te verkopen.
De overall vraag is dus heel simpel: waarom geen duidelijke informatie van deze opeens ook al van het goede doen bevlogen aanbieder?
Tot slot: realiseert AH wat het hiermee doet naar echte fair trade? Zelfs als dit wel fair trade chocolade zou zijn, maak je er zo een heel goedkope verkooptruc van.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Waar zijn die kleine cooperaties, Albert Heijn? Zeg het en ik ga er kijken. Cameraatje mee.
En hoeveel van mijn geld dat ik bij u betaal, Albert Heijn, voor een reep Fair Trade chocola die ook nog eens biologisch is, hoeveel van mijn euro's gaat er naar de cacaoboer?
Het pijnlijke antwoord op deze laatste vraag is nog kort geleden gegeven in een televisieprogramma over de kwalijke kanten van de wereldcacaoproductie.
Het doet verdriet. In het rijke Westen wordt veel verdiend aan producten met een Fair Trade logo. In het arme Zuiden soms zo goed als, of helemaal niks. Cacaoboeren horen er van op dat ze voor Fair Trade produceren. Nooit iets van gemerkt, die boeren (proefschrift A. Bijnen, Universiteit van Amsterdam).
@Dick, zou het kunnen zijn dat AH zich wil profileren als 'goede' supermarkt door deze ogenschijnlijke meerwaarde aan te bevelen?
Ik bedoel het is over-informatie waar in mijn ogen de consument niet op zit te wachten. Alleen de 'domme consument' en we weten dat die juist niet bij AH koopt! Immers 'domheid' geeft vaak aan ook een lagere opleiding en dat impliceert weer dat die mensen naar de Aldi & Lidl gaan?!
Wat probeert AH nu te doen? De betere consument over te halen om toch maar gewoon te doen wat het label voorschrijft. Alsof het een soort doktersadvies zou zijn. Of diezelfde consument op een moment van onoplettendheid (immers boodschappen doen is ook een soort ontspanning....) dit product in de maag te splitsen.
De grootste fout in de tekst is dat de chocolade helemaal niet door de boerencoöperaties is gemaakt,maar ergens in Nederland door een grootschalige fabriek (gok ik). Verder is het inderdaad meeliften op vooroordelen zoals dat 'kleinere boerencoöperaties' beter zijn qua arbeidsvoorwaarden dan grotere en dat deze ook nog eens alleen maar topkwaliteit leveren.
Maar wie kan lezen, kan hier doorheen prikken. Of moet er naast de smaaklessen ook een uurtje worden ingeruimd voor reclame-exegese?
Ailko, ik vind het suggestieve misinformatie. Het doet geen bewering, maar suggereert. Controleerbaar zijn inderdaad die 'kleine coöperaties' en de romantische gedachten die AH daarmee oproept. Maar geen hond die er gaat kijken. Mooi daarom als een cameraploeg zou gaan kijken.
Voor de betere consument die bij AH koopt? Ik vind het een belediging van het verstand van iedere consument, of die nou bij AH, de Lidl of de Aldi komt (waar de BMW's X5 en Volvo's V70 nog altijd de grote verpakkingen gerookte zalm komen halen, omdat die daar zo goedkoop is - opleidingsniveau en shoppen, gevaarlijke correlatie).
@Dick, ben dat ook met je eens, maar dat is wel waarmee de 'markt' schermt .... begrijp er daarom ook steeds minder van.
Heb het gevoel dat we over-geïnformeerd worden. Hierdoor wordt "het lekkere" weggehaald zoals je al schreef in je vorige artikel.