image Arthur Goethals ging vorig jaar al op pensioen als executive vice president van de Delhaize Groep en nu neemt hij ook afscheid als voorzitter van de Belgische sectorfederatie Fedis. In dagblad de Standaard van afgelopen weekend noemt hij ‘het streven naar fair value een belangrijke tendens’. Volgens de superkruidenier ‘voelen vooral jonge mensen zich aangetrokken door alles wat bio en fair trade is’.

Mensen worden gevoeliger voor alles wat er in de wereld rondom gebeurt”, ziet de superkruidenier. “De distributie, die helemaal aan het einde van de keten van producent naar consument zit, kan daar iets bijbrengen.

Toch wordt er steeds luider gemord over die bijdrage, door de doelgroep van fairtrade: de kleine, gemarginaliseerde boeren. Zij dreigen plaats te moeten ruimen voor de productie van plantages, die het niet altijd zo nauw nemen met de economische ontwikkeling van hun werknemers. Wanneer Max Havelaar per 1 juni de minimumprijzen voor koffie (.pdf) zal optrekken, gingen hier tien jaren aan vooraf zonder prijsaanpassingen. Toch gingen voor de boeren de productiekosten en kosten voor levensonderhoud en zelfs de certificatiekosten enkel maar omhoog. “This just goes to show that fairtrade, fair trade and ethical consumption are not necessarily the same thing. It’s nice having the label to easily pick out the fairest option at the supermarket, but we can’t just ‘rest on our laurels’”, schreef Kiwi-blogger James5 daarover begin vorig jaar. Hij suggereerde dat voor de keurmerkstempelaars (als ook sommige fairtradebijhuizen) de volumes belangrijker werden dan de bestaansreden van fairtrade an sich. Een tendens die ik ook in de Lage Landen voorzie en - met weinig applaus op de banken overigens – onlangs in vraag stelde op mijn blog.

Maar de grote volumes voor de supermarkt, die steeds meer langs grote plantages worden betrokken, komen tegen nog een andere prijs. In W2 (het ledenblad van de Oxfam-Wereldwinkels) haalt Ragel Hasselman van de Heiveld Coöpertieve in Zuid-Afrika hard uit naar FLO (fairtrade labelling organisatie): “Is fairtrade liefdadigheid: gelukkige arbeiders op een plantage? Of is fairtrade structuren veranderen? Ik zeg niet dat FLO niet mag groeien. Maar het mag zijn ziel niet verloochenen. Als consumenten zouden weten onder welke omstandigheden hun producten gemaakt worden… Ik weet heel goed hoe het er op Zuid-Afrikaanse plantages aan toe gaat. Ik zou er geen producten van kopen.
Dit artikel afdrukken