Tot vervelens toe ging het de hele week over de FIFA-soap en Sepp Blatter die gewoon herkozen werd alsof er niets aan de hand is. Dat kon allemaal gebeuren door het one-man-one-vote systeem dat de organisatie heeft gecreëerd.

In de jaren '70 van de vorige eeuw strak Coca-Cola een destijds formidabele som in voetbalpromotie in nieuwe landen. Logisch, want het wilde daar adverteren in opkomende markten
Sporthistoricus Jurryt van de Vooren zocht het uit en ontdekte dat de wortels van de huidige problemen bij de wereldvoetbalbond dateren uit de jaren ‘70. Wat was er toen precies aan de hand bij de FIFA en valt corruptie in de sportwereld nog wel uit te roeien?, schrijft de TROS.

Je kunt hier de uitzending terugluisteren. De kortst mogelijke samenvatting en luisterwijzer luidt als volgt. In de jaren '70 van de vorige eeuw stak Coca-Cola een formidabele som in voetbalpromotie in nieuwe, met name Afrikaanse landen. Logisch, want het wilde graag adverteren in opkomende markten.

Blatter creëerde met het geld een reeks van voetballanden die voor hem zouden stemmen omdat hij hen hielp hun landen op de kaart te zetten. Andere bedrijven die grote sommen geld in de FIFA stopten, volgden. Dat waren niet alleen suikerdrankschuivers, maar bijvoorbeeld ook sportschoenen- en -klerenmaker Adidas die van meet af aan betrokken was geweest bij de FIFA.

En als dat niet was gebeurd, wie het dan moeten betalen? - vraagt Van Vooren zich af, onder erkenning van het feit dat er wel heel veel geld en heel weinig controle in het systeem is geslopen.

Fotocredits: Drink Coca-Cola, Robert Bejil Productions
Dit artikel afdrukken