Afgelopen weekend kondigde ik hier de jaarlijkse biologische conferentie op Rhederoord aan. Gisteren heeft daar minister Cees Veerman, wiens acties en meningen we hier niet zelden positief beoordelen, een voorstel gedaan om de verkopen van biologische basisproducten te stimuleren door ze te gebruiken als ingrediënt in conventionele producten. Trouw bericht er uitgebreid over.

Ik ben bang dat het een onverstandig voorstel is. Het probleem van 'bio' is dat er voor de bredere massa van consumenten geen voordeelsperceptie is. Het biologische product is duurder (noodzakelijk, dat moet je niet eens naar bendeden willen brengen), maar heeft geen voordelen. De 'bulkbio' in onze supers smaakt niet beter, is niet aantoonbaar gezonder. Waarom zou je het dan kopen?
Een Skoda en de veel duurdere Audi zijn functioneel even hoogwaardig (zelfde basis, zelfs dezelfde electronica). De consument weet dat. Toch kiezen heel wat consumenten om imago-redenen voor de Audi, ook al betalen ze daar fors meer voor.
In die zin moet 'bio' zijn waardepropositie nog definiëren. Dáár ligt het probleem: aan de consumentenkant. Afzet zoeken zonder heldere productvoordelen heeft in een overvolle markt geen zin.
Ik denk dat er eerst een kwalitatief beter onderscheiden product moet komen, dan wordt bio synoniem aan kwaliteit en is de hogere prijs geen probleem meer.
Dit artikel afdrukken