De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

---------------

FL 1. McDonald's Nederland vernieuwt in rap tempo
Bij een aantal McDonald's-filialen kun je de komende tijd zelf je burger samenstellen en de nieuwe McCafé en Salad Bar-concepten uitproberen, meldt het AD. Onder leiding van Manu Steijaert - de nieuwe topman in Nederland - vernieuwt McDonald's in hoog tempo, om in te kunnen spelen op toenemende concurrentie en veranderende consumentenvoorkeuren. Steijaert is voorstander van kleinschalige pilots voor nieuwe ideeën, om grootschalige fiasco's te voorkomen. Bij bewezen succes wordt een concept zo snel mogelijk uitgerold naar alle Nederlandse restaurants.
Het concept van zelf je burger 'pimpen' met diverse toppings test McDonald's uit in Hoorn. In de Salad Bar kun je zelf een salade bedenken die het personeel vervolgens voor je bereidt. Het McCafé maakt een comeback in de vorm van een uitbreiding van het ontbijtassortiment. Deze twee innovaties probeert McDonald's uit in 4 vestigingen. Daarnaast wil de fastfoodketen de in maart aangekondigde bediening aan tafel nog voor de jaarwisseling uitbreiden naar 10 vestigingen. Het mobiel bestellen en betalen van eten schuift de keten voorlopig op de lange baan.

FL 2. Consumentenbond test 'water en plakvlees onder de paneerlaag'
De Consumentenbond testte gepaneerd vlees van verschillende supermarkten. Zowel experts als een consumentenpanel waren 'verrast' door wat er in zo'n zigeunerschnitzel, cordon bleu of kipkrokantschnitzel zit. In veel gevallen blijkt er geen sprake van een stukje vlees, maar van aan elkaar geplakte stukjes vlees. Ook bleek er ander vlees te zijn gebruikt dan de benaming suggereerde, zoals kalkoen in plaats van ham of kip.
De grootste ergernis bleek de paneerlaag te zijn: 86% van het panel ergerde zich aan een dikke paneerlaag. Die maakte 6% tot 35% van de onderzochte producten uit. Bovendien is de laag vaak zout en fungeert hij bij het bakken als een spons die flink wat vet opneemt. Waar de AH zigeunerschnitzel van Albert Heijn 65% vlees bevat, 12% paneer en 13 % water, laat die van Hoogvliet zien dat dat best anders kan: 94% vlees, 6% paneer en geen water.
De Consumentenbond constateerde ook dat 'fouten op de etiketten eerder regel dan uitzondering zijn'. Daarom pleit de Bond voor begrijpelijkere etiketten met kloppende informatie, waar de NVWA vervolgens 'strenger op moet gaan toezien'.

FL 3. Heineken 'zet alvast geld opzij' door stop op inkoop eigen aandelen
Bierbrouwer Heineken beleefde een goed derde kwartaal. De autonome omzet groeide met 7,5%, meer dan was verwacht. Het mooie weer leidde tot meer verkochte liters bier in West-Europa, met name in Nederland, Frankrijk en Italië. In de regio Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa stokt de groei, in Rusland liep het volume sterk terug. In Noord- en Zuid-Amerika en Azië (met uitzondering van China en Indonesië, waar de volumes lager uitvielen) blijven de trends positief.
Heineken meldt geen winstcijfers maar stelt wel dat de winstgevendheid toenam, dankzij hogere verkoopprijzen en een betere kostenbeheersing. Sinds de overname van SABMiller door AB InBev is Heineken extra in trek bij beleggers. De waarde van het aandeel is dit jaar met 36% gestegen. Heineken kondigde in het handelsbericht aan te stoppen met de inkoop van eigen aandelen. "Het bedrijf kan dat geld goed gebruiken voor recente overnames, zoals van Red Stripe en het belang in Lagunitas. Het kan ook zijn dat Heineken alvast geld opzij zet om bedrijven te kunnen kopen die AB Inbev en SABMiller moeten afstoten om toestemming te krijgen voor hun fusieplan", besluit het FD.

FL 4. Bier en koffie-prijsacties lokken consument naar andere super, chips niet
Acties met bier en koffie lokken klanten weg uit hun vaste supermarkt. Voor andere producten, zoals chips, vertikken we het om een blokje om te rijden. Maar een folderaanbieding door de ene super blijkt de chipsverkopen bij de concurrent toch ook te verhogen. Dat blijkt uit het promotie-onderzoek van Jonne Guyt aan de Universiteit van Tilburg. "Bij chips zien we het rare fenomeen dat prijskorting bij de ene winkel die via de folder wordt gecommuniceerd, een positief effect kan hebben bij de andere winkel."
Kortingsacties hebben geen invloed op het totale aantal trips naar de winkel. Gaat de consument naar een andere super omdat daar de koffie in de aanbieding is, zal zij daar meteen de andere boodschappen doen. Die omzet loopt de vaste super dan mis. Het kan daarom uitmaken wie de actie betaalt. Voor leveranciers van chips zal het lonen om de timing van hun acties zo te organiseren dat er elke week wel érgens wat te doen is. "Voor de winkels is het zo dat er extra omzet gegenereerd wordt in die week, die van de concurrentie afkomt. Zij willen eigenlijk wél de exclusiviteit van de promotie hebben", aldus Guyt op BNR.

FL 5. 'Marktaandeel duurzaam voedsel groeit naar 7%'
In 2014 kochten consumenten 14% meer duurzaam voedsel dan in het jaar ervoor. Het marktaandeel van duurzaam voedsel groeide van 6% naar 7%. Aan duurzaam voedsel werd in totaal minstens €2,6 miljard besteed, waarvan €1,1 miljard aan biologische producten. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014, vandaag gepubliceerd door het ministerie van Economische Zaken.
De groei wordt voornamelijk gerealiseerd door de horeca, zorginstellingen en bedrijfskantines, die 74% meer duurzaam voedsel gebruikten. Ook in supermarkten en speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door. De duurzame producten met de grootste groei zijn koffie (+52%) en eieren (+40%). Daarnaast stegen zuivel en drank met meer dan 30%. De sectoren vlees (0%) en vis (-4%) gaan niet mee in de opgaande lijn. Dit is onder meer toe te schrijven aan een daling in de bestedingen aan vis en vlees in het algemeen. Daarnaast is er minder vis met een MSC-keurmerk gevangen vanwege duurzame beheersmaatregelen.
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is positief over de resultaten van de Monitor Duurzaam Voedsel. Omdat verduurzaming van voedsel verder gaat dan productkeurmerken, werkt de Alliantie Verduurzaming Voedsel met het ministerie van EZ en andere stakeholders inmiddels aan een 'bredere' Monitor, "waarin zoveel mogelijk ontwikkelingen en resultaten op het gebied van emissies, energie, transport, grondstoffen, reststromen, dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden, duurzame teelt en eerlijke handel inzichtelijk worden gemaakt." Ook is een 'goede, robuuste meetmethodiek' in ontwikkeling.

FL 6. 'Gekke groenten'-proefproject Delhaize succesvol
De Belgische supermarktketen Delhaize biedt de zogeheten 'lelijke' of 'gekke' groenten ook volgend jaar opnieuw aan in zijn winkels. Dat besluit de retailer na evaluatie van het proefproject dat 14 weken liep in 16 supermarkten. Tijdens deze pilot 'redde' Delhaize 15 ton groenten van verspilling en kreeg de super positieve reacties van klanten. Dat meldt RetailDetail.
Delhaize breidt het project volgend voorjaar uit naar 50 winkels. Tijdens de komende wintermaanden wordt het project even stopgezet, omdat Delhaize alleen lelijke groenten uit België wil aanbieden. In de winter zijn het assortiment en de volumes te beperkt. Vanaf mei zijn er weer voldoende Belgische groenten beschikbaar. Delhaize zou graag het project uitrollen naar alle vestigingen, maar heeft nog te weinig leveranciers om de lelijke groenten overal te kunnen bieden.

FL 7. Mars zet in op duurzaam en veilig
Mars wil in 2020 alleen nog maar duurzame rijst in zijn producten gebruiken, meldt FoodNavigator. Het bedrijf, eigenaar van ‘s werelds grootse rijstmerk Uncle Ben’s, zei dit in de vergadering van het Sustainable Rice Platform (SRP).
De SRP stelde in 2011 standaarden op voor de productie van duurzame rijst. Het gaat om 46 eisen op het gebied van productiviteit, voedselveiligheid, gezondheid van de werknemers en biodiversiteit. Mars beloofde deze richtlijnen aan te houden bij het doorlichten en verbeteren van zijn rijstketens. Tegelijkertijd zet Mars in op voedselveiligheid door het opzetten van het Mars Global Food Safety Center (GFSC). Het centrum laat industrie, goede doelen, overheid en onderzoekers samenwerken en partnerschappen opbouwen. Het bedrijf begon in 2010 met nadenken over voedselveiligheid en opties om die te verbeteren. Zeker in China stond het thema bovenaan de agenda. Een grote uitdaging voor het bedrijf was het creëren van genoeg budget voor iets wat niet direct geld oplevert. Een heldere visie in lijn met de lange termijn-behoeftes van het bedrijf en met duidelijke voordelen voor externe belanghebbenden zorgden ervoor dat het centrum er kwam. Dat zegt Dave Crean, vice president of corporate R&D for Mars, in The Guardian.

FL 8. 'Staatssecretaris Dijksma mogelijk naar ministerie van I&M' vanwege 'safe pair of hands'
Vanmiddag besloot staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van het ministerie van I&M af te treden vanwege haar onprofessionele optreden in de Fyra-zaak. Volgens verslaggever Frank Hendrickx van de Volkskrant is denkbaar dat politieke vakvrouw Sharon Dijksma die nu staatssecretaris van EZ, belast met landbouwzaken, de post gaat opvullen tot de komende verkiezingen. De krant citeert zijn verslaggever en schrijft: "Je kunt je afvragen of iemand met relatief weinig bestuurlijke ervaring het ultieme migrainedossier van Den Haag überhaupt had moeten krijgen, ze is voor ze haar aanstelling kreeg slechts 1,5 jaar gedeputeerde geweest in Groningen. Tijdens haar eerste week in Den Haag herkende niemand haar."
Over de opvolging van Mansveld kan Hendrickx weinig uitspraken doen. "Het is niet dat niemand dit zag aankomen, dus er zullen ongetwijfeld gedachtewisselingen geweest over het opvangen van een eventuele val van Mansveld. Ze zullen niet gauw weer iemand van buiten Den Haag halen. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken wordt nu veel genoemd. Zij wordt gezien als 'safe pair of hands', zij zou dan doorschuiven van haar post naar die van Mansveld."
Update (20:30h): inmiddels is bekend gemaakt dat Sharon Dijksma inderdaad Mansveld zal opvolgen. Inmiddels is de vraag dan ook wie Dijksma nu zal opvolgen.


WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'german dailies', Karl-Ludwig Poggeman
Dit artikel afdrukken