Er stond een stukje in de NRC (en de Next) van schrijver Norbert Pek over jokkende etenswarenmakers en supermarkten. Hij ontdekte vorige week opeens dat de Keuringsdienst van Waarde al 2 jaar geleden had ontdekt dat er in truffelolie een aardolieproduct zit in plaats van truffel. Zonder nog verder na te denken greep hij zijn pen en de oliekan. Hemeltje, wat een gif! Pek beschrijft hoe hij en zijn vrienden subiet hun voorraadjes tot voor kort gekoesterde truffelolie door de gootsteen gieten. Foei, zegt lezeres Agaath. Goddank.

Pek, wen er maar aan: aardolie is een uiterst kostbaar product. Veel te kostbaar om zomaar in je auto te stoppen. Met die truffelolie is niks mis, net zomin als met de Bertolli pestopotjes waar je andere helden, die van Foodwatch, zo tegen zijn. De naam is mis, jazeker. Alle reden om er heel erg vrolijk over te doen, maar geen reden om het door de gootsteen of de toiletpot te spoelen.

Weet u waar rookworst van gemaakt is? Van 'afval'. Ja, gelukkig wel. En bloedworst? Hé, blieft uw kind het daarom niet meer?Het draait om de verdraaide beelden die zowel marketeers als onnozele wereldverbeteraars de wereld in helpen. Zo komen we nooit verder.
Gelukkig weten lezers het beter dan schrijvers en gelukkig was de NRC zo wijs om het zijn lezers even te laten weten. Het mag alleen nog wat vaker en prominenter in de krant. Misschien krijgen we dan weer een reëel beeld van onze eetwereld. Daarna kunnen we aan de slag: kiezen wat en hoe we het willen.
Dit artikel afdrukken