Volgens reclamevakblad Adformatie zou er sprake zijn van een groeiende Albert-Heijn-moeheid. Het bedrijf is heel groot en Nederlanders zouden niet van heel groot houden. Het huismerkenbeleid zal ook een rol spelen. Ze hebben bijvoorbeeld al de Tucjes, Spa Marie-Henriette en de Dry Roasted pinda's van Duyvis nagemaakt en profiteren zo van de moeite van hun leveranciers. Zoals een koekoeksjong zijn medekuikens het nest uitwerkt, legt Albert Heijn soms de A-merkproducten niet eens meer neer.

In tegenstelling tot valsemunterij is dit kopiëren niet zomaar strafbaar. Een inkoopmanager van een andere retailer, die ik erover sprak, zag het meer als een soort sport. Het is ook wel knap wat er gepresteerd wordt. Is dit wel MVO, zou je kunnen afvragen ...

De nieuwste Allerhande meldt trots dat Albert Heijn nu ook het kruidenpotje met ingebouwd molentje heeft na laten maken. En de negerzoen. Zoals heteen merkimitator betaamt is de naam een woordspel met de naam van de A-merkvariant. De naam begint met "negen zoet", 2 letters verschil met het origineel. De oppervlakkig lezende supermarktbezoeker leest dan "negerzoen", is ongetwijfeld de bedoeling.

De naam "negerzoen" is enige jaren geleden door fabrikant Buys vervangen door alleen "zoen", maar leeft dus nu weer een beetje voort. Leuk voor de nostalgische neo-koloniale consument.




image

Dit artikel afdrukken