Onlangs werd ik uitgenodigd om mee te denken over de zgn. waardenpas (zie het filmpje). Je gaat naar Albert Heijn en de Aldi. Koopt er je spullen. Betaalt met deze pas en de kassabon vertelt je dan wat je hebt gekocht in termen van allerlei duurzame waarden en het belang dat jij daaraan hecht. Zo'n product als Bocca-koffie zou geen Marqt-bord meer nodig hebben. Het zou vanzelf blijken. Mooie verhalen verliezen hun belang.
Het idee is ontwikkeld door het InnovatieNetwerk. Zou je 'm willen hebben?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Winnie Gerbens, waarom horen we zo weinig van wat deze onderzoeker in 2006 aanbracht? Nederland zou er trots op moeten zijn, maar ik heb niet de indruk dat er veel animo bestaat rond wat ze te vertellen had. Ik vind het nog steeds een heel goed en werkbaar kader om vanuit te vertrekken.
Hij zegt geen gekke dingen, maar hij is een beetje pessimistisch. Ik hou van wat meer optimisme. Ik aarzel om het te zeggen omdat de metafoor uit de marketing (het zinloze behoeften creerende kwaad, in de ogen van die man) komt - vooruit, dan doe ik het toch maar: hij ziet het glas als al half leeg, ik wat meer als nog halfvol.
Nou Dick, die man achter die link lijkt me juist iemand die graag leeft, van zijn kinderen houdt en vooral gelooft in de rede. Hoe koppel je rede aan emotie? Daar gaat het artikel over. Hier kunnen we er desgevallend van maken: hoe koppelen we rede aan liefde (of omgekeerd) :-)
Dat is zonder meer een weinig feitelijke uitspraak. Uit Fresco's mond durf ik hem wel te citeren, juist omdat zij nogal feitelijk is. Je link is van het type 'mensen zijn de storende factor op aarde'. Dat denk ik ook wel eens. Misschien wel vaker dan me lief is.
Maar laten we wel wezen, we kunnen wel degelijk (veel) intelligenter omgaan met beperkte resources en er zo meer van maken. Als we maar niet denken dat we nu alles opnieuw voor onszelf kunnen houden, maar dat we moeten delen. Dan is die liefde weer niet zo'n onaardige metafoor. Je punt is wmb volkomen terecht: duurzaam wordt gebruikt zoals een gezondheidslabel op ijs en taart. Verkopers vertellen je dat je je er juist nu volledig aan te buiten kunt gaan. Dat is de wereld omkeren en dat ben ik volstrekt met je eens.
Dick citeert: 'duurzaamheid is net als liefde, niemand weet wat het is, maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt'.
Dick, enkele regels hoger maakte ik een link naar het artikel : "Is sustainable development of any use to save the world". Gun jezelf tien minuten om het te lezen.
Het is een weinig feitelijke uitspraak dat iedereen zou weten wat met duurzaamheid wordt bedoeld. Het concept duurzaamheid komt beleidsmakers goed uit om de mensen een rad voor de ogen te kunnen draaien. Zo leeft er de hardnekkige mythe dat we steeds meer energie kunnen blijven verslinden en toch die groeiende consumptie gaan kunnen compenseren met duurzame (!) energie in weerwil van slinkende voorraden fossiele brandstoffen. Hetzelfde ongefundeerde, lompe geloof als welke er was in hoe onze wereldeconomie en -financiën worden beheerd.
Dat soort uitspraken van dames als Thieme zijn zeer schadelijk. Zijn het geen propagandapraatjes, dan zeker domme praatjes.