image

In de praktijk zijn ze het beu. Steeds vaker blijkt dat een tekort aan kennis bij de jonge garde die straks de praktijk moeten komen versterken en zelf vaandeldragers van onze branche moeten worden.
Daarom hebben het Gilde van Gastvrijheid en het Koksgilde hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn een gesprek aangegaan met staatssecretaris Rutte om horecaberoepsonderwijs te verbeteren. Met als gevolg dat er op 12 april a.s. in de Vakschool Wageningen een 'keukenconferentie' plaatsvindt. Daar zullen de gilden samen met het Gilde van Nederlandse Meesterkoks, de Société des Maîtres d'Hotel en Euro-Toques hun visie op het huidige horecaberoepsonderwijs geven en een plan presenteren voor pilots op het gebied van leren en tegelijk werken in het horecaberoepsonderwijs.

Het beroepsonderwijs verwatert steeds meer, is de klacht van de bedrijven. Leerlingen kennen en kunnen onvoldoende als ze het bedrijfsleven instappen. Teveel opleidingen, teveel ballast, teveel theorie en te weinig praktijk. De maatschappij is veranderd. Er is een andere aanpak nodig. Theorie gekoppeld aan de praktijk. In het VMBO willen de leerlingen hun handjes laten wapperen. Ze hebben een bloedhekel aan de schoolbanken, vervelen zich, trappen rotzooi, raken gedesillusioneerd en verlaten de school voortijdig en zonder diploma. Bij een aantal ROC’s is het al niet veel beter; voornamelijk bij de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL). Zelfstandig leren, ho maar. De meeste leerlingen hebben begeleiding nodig, anders komt er van hun studie niets terecht. Aldus Mark Rutte in zijn gesprek met de vakmensen.

De gilden hebben de indruk dat er teveel water bij de wijn wordt gedaan. Economische motieven voeren op scholen de boventoon. Ten koste van het belang van het beroepsonderwijs. De strijd om de leerling en de subsidie. Met als gevolg de samenvoeging van opleidingen, waardoor het vak verwatert.

"Beroepsonderwijs moet worden ingevuld door het bedrijfsleven en de scholen. In het bedrijfsleven zitten de mensen die kunnen aangeven wat leerlingen moeten kennen en kunnen. De school voert dat programma uit en daar zit meteen het probleem. In plaats van de vakman, zit in het kenniscentrum vaak de beroepsvergaderaar aan de tafel," meent Rutte. "Daar krijg ik teveel klachten over. Regel het dus zo dat je daar zelf aan tafel komt te zitten. Praat met leerlingen en docenten. (Vijftig procent van het onderwijs wordt regionaal bepaald.) Laat ondernemers en vaklui gastlessen geven op school. En ga ervan uit dat je niet alles kunt realiseren wat je wilt. Een belangrijk deel van het onderwijs is socialiseren en opvoeden geworden. Zeker in de grote steden."

Ik zie ook wel dat er problemen zijn, maar dat kan ik hier en nu niet oplossen. Dat gaan we na 12 april structureel aanpakken. Ik wil bereiken dat jullie zeggen dat het werkt, en dat het draagvlak heeft in de sector."

Graag wil ik hier persoonlijk aan toevoegen dat nogal wat mensen die nu voor de klas staan, last van verkokering hebben. Niet omdat ze niet capabel zouden zijn om de lessen te geven die hen zijn toevertrouwd. Integendeel. Zelden heb ik zoveel theoretische kennis om mij heen gezien en gehoord in de docentenkamers. Nee, het gaat om de missende aansluiting met de praktijk. Door de volle agenda's de vergader/overlegcultuur waarzonder het systeem niet echt kan draaien, is er nauwelijks kans om de neus buiten de deur te steken.

Daarom is de omschakeling van het onderwijs naar een competentiegerichte aanpak die in 2008 een feit zal worden een zegen voor de beroepsopleiding. Integratie van de praktijk en verfrissing van de aanpak zal een goede impuls geven voor de eindkwaliteit.

Dit artikel afdrukken