image

Deze week vertelde John Verbakel, vice-president Foods R&D Europe van Unilever in EVMI van 21 december dat Unilever 'meer pro.activ's [moet] maken om 3 tot 5 procent groei te realiseren.'

Dat is in ieder geval heldere en onomwonden taal. Het doel - 3 tot 5% groei - en het middel - mensen meer functionals laten eten - worden duidelijk in relatie tot elkaar neergezet. Voeding is er niet voor mensen, mensen zijn er voor de groei.

Trek ik dit uit perspectief? Eerder dit jaar bracht het RIVM het rapport Functional food monitoring as part of the new Dutch dietary monitoring system (geheel te downloaden). Reden:
Functionele voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen waaraan een positief gezondheidseffect wordt toegeschreven. Vaak is dit positieve effect echter niet bewezen en kan het gebruik ook risico’s opleveren. Het gebruik van deze voedingsmiddelen kan worden gemonitord door ze op te nemen in het Nederlandse voedingspeilingsysteem, een systeem waarmee op reguliere basis wordt nagegaan wat Nederlanders eten. (p. 5)

Logisch dat het niet bekend is. Er is zoveel in omloop en er is dus nog veel meer op komst. Dat kun je alleen maar 'in het echt' onderzoeken. Op de gehele populatie dus. Het is maar dat je het weet: we leven gewoon in een lab en zijn sowieso consumptievee.

Maar je kunt natuurlijk anders kiezen. Volgens mij zien we iets over het hoofd. Het heil in voeding komt niet uit de voedingsindustrie, maar van bedrijven als Philips, Siemens, Panasonic, Miele en ga zo maar door. Als die nou eens kwamen met apparaten die het nog makkelijker om van 'echte spullen' snel iets te maken dat ook nog mee te nemen is in een vorm die er superhip uitziet, dan zijn we een eind verder.

Grappig dat we die jongens daar eigenlijk nooit over horen. Die moeten toch ook groeien ;-)
Dit artikel afdrukken