Aanleiding was een prachtige reclamespot van Unilever, waarin oude vrouwen en een chef oude vrouw samen saus maakten.
De aanpak van de Keuringsdienst, toen, zou model moeten staan voor onnozele maar vruchtbare journalistiek.
Mogen we de fabriek filmen en mogen we de oude mevrouw de chef ontmoeten?
Het doet er niet toe dat je, Foodloglezer, wel weet dat het allemaal kul is. Je gaat op avontuur en filmt.
Het leidde tot een dolkomische uitzending, de verslaggever belandde in een stroopfabriek en de stokoude vrouw die in de film een Italiaanse moest voorstellen bleek een stokoude vrouw in Spanje te zijn die een fors bedrag vroeg voor een gesprekje met haar, ze had geleerd wat tv-optreden waard is.
Wat je zag bij de Keuringsdienst: Unileverreclame beduvelt de boel en wij kunnen er vreselijk om lachen.
Er is ook een uitzending geweest, vorig najaar, over pesto. Niet zo spectaculair als die over de pastasaus, maar weer pret.
In de pesto van Bertolli, Unilever, zit niet wat in echte pesto zou moeten zitten. Pikant, en ik weet niet of iedereen het is opgevallen aan de uitzending van de
Maar zie nu de opgeklopte woede op de nieuwbakken voedselwebsite http://www.foodwatch.nl/. De baas ervan was dit weekend te zien in Kassa.
Unilever belazert de boel, staat er, maar geen enkele aanwijzing in kloeke cijfers, hoe dan. Zelfs de samenstelling van de olie in de saus wordt niet geanalyseerd, alleen maar verdacht gemaakt. Maar wel een oproep om rechtstreeks bij Unilever te protesteren. Tegen welk gif of wat anders dan?
Het schreeuwt je scherm af .
Maar wie zijn de mensen dan die zo schreeuwen? En waarom moet ik geld naar ze over maken?
Bertolli is vermaak.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Afgelopen week was er een nieuw programma op televisie. Een oudere man, ik herkende hem wel maar er miste iets, was het een fiets of een koffer? Het ging over appels, dat weet ik zeker. Kleine appels. Maar wat was nou de boodschap? Het is niet blijven hangen. Ik voel me beduveld. Er was me iets beloofd maar wat weet ik ook niet meer. Word deze meneer groter gemaakt dan hij is? Is wat er van gemaakt word wel iets wat in deze vluchtige maatschappij nog wel begrepen word? Ik vond het leuk om te zien en blijf erbij dat dit is wat het medium televisie moet brengen, vluchtige ontsnappingen aan het echte leven. Maar... waar haal ik dan de informatie die er wel om doet?
Zal FoodWatch de dierenbescherming zijn of eerder Wakker Dier? Vinden jullie het erg als ik voorlopig bij Foodlog blijf rondhangen? Ach een beetje competitie kan nooit kwaad. Ik heb overigens ook nog een leuke: Guacamole dip in een potje met 3.7% avocado's. Het dipje voor de chips stond bij onze nieuwjaarsborrel op kantoor. Hilarisch.
Ik denk dat voor jullie hier de vraag is of Foodwatch een actiegroep of een informatieverstrekker is. Het is een actiegroep waar je je bij aansluit als je je erbij thuisvoelt. Ze zijn tegen GMO. Ik eigenlijk ook. Maar nou weet ik nog niet hoe het zit met Bertolli, behalve dan dat het product nog goedkoper gemaakt is dan ik al dacht. Ik zou wel eens willen weten bij welk merk ik een pesto volgens de regels van de kunst kan kopen en wat die dan kost. En dan wil ik ook weten in welke GMO's zitten en in welke niet.
Wie zit er achter? Is niet helemaal duidelijk, maar dit wel: foodwatch.nl is geregistreerd door "foodwatch e. V., 10115 Berlin, Germany" (zie sidn.nl). En dat zetelt aan de Richard Holkade 30 in Haarlem.
Het lijkt dus een dochter van het Duitse Foodwatch, dat is opgericht door voormalige Greenpeace-directeur Thilo Bode (zie http://de.wikipedia.org/wiki/Foodwatch).
Meer kan ik er zo niet over vinden, maar misschien zegt het iemand anders iets.
@jan: Dat staat ook gewoon op http://foodwatch.nl/wie_zijn_we/index_nl.html