De PvdA was wel voor, want het is nu volgens deze partij duidelijk dat zelfregulering niet werkt. De Lidl legt snoep niet uit zichzelf op niet-kleuterhoogte of niet-kassa-positie en Red Band maakt zijn snoepfiguurtjes niet zelfregulerend beige en grijs. Toch vinden de parlementariërs dat het kabinet het overgewichtprobleem voortvarender aan moet pakken. Hoe dan, Jan?
"In de Tweede Kamer tekende zich maandag geen meerderheid af voor een verbod op snoepreclame dat is gericht op kinderen. Alleen PvdA en SP zijn voor het plan, andere partijen willen niet verder gaan dan het uitoefenen van grote druk vanuit de overheid om dit te regelen. Ook het kabinet voelt niets voor een verbod. CDA’er Sabine Uitslag noemde een reclameverbod symboolpolitiek. In haar ogen zijn het vooral de ouders die uitmaken wat hun kinderen naar binnen werken. Daar komt nog bij dat een verbod op tv-reclame allerlei andere advertenties voor ongezond voedsel ongemoeid laat. Khadija Arib (PvdA) wees erop dat de Consumentenbond en de voedingsindustrie al jaren in de clinch liggen over de snoepreclame. Het lukt ze maar niet daar een afspraak over te maken. Ze concludeert dat zelfregulering niet werkt. Coalitiegenoot ChristenUnie vindt wel dat het kabinet het initiatief moet nemen om een overleg tot stand te brengen, maar denkt nu niet aan een reclameverbod. De Kamer vindt wel dat jongeren ook op school veel meer moeten bewegen, Over de hele linie vinden de partijen dat het kabinet het probleem van overgewicht wel wat voortvarender mag aanpakken. "
Meer bewegen is juist symboolpolitiek. Symtoombestrijding ook nog. Ouders gaan ook niet massaal via opvoedcursus hun kind op rantsoen zetten. Er is maar één oplossing: geen snoep onder de 18 en tot 20 jaar alleen met legitimatie. Of accepteren dat we allemaal Billie en Bessie Turfjes op zien groeien.
bron: Adformatie/ANP
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ouders die hun kinderen meenemen naar een super of winkelcentrum gaan voor de bijl.
Dat is het probleem. Ouders stellen hun kinderen tevreden met het vervulen van hun wensen, en om zo zelf er van af te zijn. Ouders kunnen niet meer opvoeden.
NEE is NEE en daarmee uit!! Dat lost niet alleen het probleem van overgewicht op maar ook van andere maatschappelijke problemen. Ouders LEREN hun kinderen snoepen.
Je kunt de schuld niet geven aan de industrie die dit in grote verscheidendheid aanbied.Het zijn de volwassenen die de kinderen moet leren keuzes te maken op basis van de gevolgen. Zolang ze daar niet oud genoeg voor zijn beslis jij voor hen. GEEF je ze teveel snoep kies je voor je eigen rust in plaats van de gezondheid van je kind.Zie proeverij van aardbeien op Groeneveld.Het ene kind zweert bij de suiker de ander vind het niet nodig. Het is een groot deel opvoeding!!!
Lees even de commentaren van de lezers van De Pers; vermoedelijk is het een redelijke dwarsdoorsnee van de mening van Nederland.
Bedoel je hiermee te zeggen dat de Nederlander (of de mens) de weg kwijt is?
Het gevoel wat ik overhoud na het lezen hiervan is het gevoel wat ik de laatste tijd van bijna alles overhoud. Mensen doen maar wat, maken keuzes, bijna altijd op hen zelf gericht en als dat dan later een probleem oplevert of blijkt te zijn staan ze schreeuwend met de handen omhoog (en op) dat een ander daar of verantwoordelijk voor is of de oplossing moet aandragen.Mensen willen teveel op allerlei gebied! Zonder zich te bekommeren over de gevolgen die dat heeft op langere termijn of voor de omgeving.Of ben ik de autobestuurder die alleen maar spookrijders tegenkomt?
Als de politiek niets doet wordt een fors deel van de bevolking heel dik. Als zij wel iets doet misschien niet. Maar de vraag is wat. Reclame verbieden is een heel slappe maatregel. Snoep bij kassa's verbieden heeft volgens wetenschappers effect, maar schijnt taboe te zijn. Een nieuw dieet propageren is heel goed mogelijk, maar kost teveel geld volgens de overheid.
Het lijkt erop dat we niet onder symboolpolitiek uitkomen. Gezondheidslogo's! Waarschuwingsstickers op zakken chips. En dan lekker slapen om dan te struikelen op allerlei dikke ettertjes die zich rond je portiek ophouden.
Wat is er nou mis met mijn voorstel om wat knutsellessen te verruilen voor zware sport en gezondheidsinstructie?
Nogmaals: pilsreclame rond velden waar voetballers lopen die toch wel pils zuipen mag niet. Maar snoep neerleggen bij kassa's waar mensen voor de bijl gaan mag wel.. Rare wereld. De baas van Albert Heijn heeft gvd gezegd dat hij nooit vrijwillig snoep weg zal halen bij de kassa. Wat is daarop uw antwoord, overheid?
Ik vermoed dat je wat wil uitlokken en zelf ook wel weet wat daar mis mee is. Dat is hetzelfde als je vlam in pan blussen maar het gas aan laten staan.
Ik zie voor veel "foodlogproblemen" 1 en dezelfde oplossing.
WARENKENNIS!! wat eet je? wat doet het met je? hoe herken je kwaliteit? wat is goed voor je? wat is slecht voor je? etc etc. En als die les voor bij is kun je best even gaan sporten;-)