Fruitsoorten concurreren met elkaar binnen het ras, zoals de diverse rassen appels, en met andere rassen uit hetzelfde seizoen. Dat kun je alleen redden, wanneer het fruit een zeer hoge kwaliteit heeft, die ook als zodanig erkend wordt. Benoit Escande meent dat een nieuw ras zich dus sterk moet positioneren op de markt ten opzichte van de bestaande rassen en ondersteund door een goed marketingplan. Juliet is exclusief voor de biologische markt ontwikkeld. Deze ontwikkeling zette Escande op het spoor van meer biologische producten, waaronder nu ook abrikozenrassen. Onafhankelijke familiebedrijven staan sterk door het met elkaar uitwisselen van hybridisatieprogramma’s, waardoor je met de multinationals kunt concurreren. De samenwerking gaat verder dan alleen het uitruilen van plantenmateriaal. Teelttechnieken, marketing en consumentenvoorlichting, hoe meer je gezamenlijk doet, des te beter kun je de juiste vrucht bij de juiste consument krijgen. Zoals appel Juliet naar de biologische markt.
Groei
Juliet is een tweekleurige, glanzende, rood op gele appel, met een zoet aromatische smaak, exclusief voor de biologische teelt. Het is een goede bewaarappel. Behalve in Frankrijk wordt Juliet op korte termijn ook in Italië, en later in Nieuw Zeeland ( in 2011) en in Zuid Afrika (2012)biologisch geteeld. In Frankrijk zelf stonden er in 2006 al 90.000 bomen op 56 hectare, met een opbrengst van 250 ton. Een jaar later was dat ongeveer 600 ton. Het merendeel verdwijnt naar de Franse markt (60 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (10 procent) en nog eens tien procent gaat naar andere Europese landen, met nog een klein beetje naar Singapore en Dubai en dergelijke. De plannen voor de Europese oogst voorzien een groei naar 10.000 ton in Frankrijk in 2015.
Benoit Escande claimt dat de succesvolle hybridisatie van de abrikozen verband houdt met de robuustheid van de rassen en hun gebruikelijke productiecapaciteit. "Met slechts zes elkaar in het seizoen opvolgende varianten bestrijken we meer dan een derde van de marktvraag in Frankrijk. De levensduur van een ras is de determinerende succesfactor voor de teler en voor de geloofwaardigheid van de boomkweker. Wij kiezen voor minder rassen en richten onze middelen op het ontwikkelen daarvan. In het algemeen is het eenvoudiger om een mooie kleur te krijgen, dan een goede smaak of houdbaarheid."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lizet, het is je gelukt! Ik WIL 'r eten, ik rij er bijna voor door naar t Zuiden. een bijzonder product, maar ook een bijzonder artikel. Dank!
Peter, zou je haar niet ook willen aanplanten en vertroetelen en met een leuk winstje verkopen?
Lizet, goed initiatief van die Fransen. Kunnen we niet eens een grootse proeverij organiseren? Niet alleen dan voor appels, maar ook voor andere producten die er in dezelfde periode van het jaar zijn?
Zoals spruitjes, bloemkool, wortelen, enz. Er zitten bij al die gewassen denk ik grote verschillen in gebruikte rassen. Kan mooi in de Week van de Smaak.
Als je de lekkerste rassen zou gebruiken heb je geen Honig nodig om ze op te lekkeren.
Jan, het interessante is niet alleen de kwaliteit van het product, maar ook de organisatie erachter! En inderdaad zou het leuk zijn om eens een aantal kwaliteitsproducten uit één seizoen bij elkaar te zetten. Mogen Fransen, Belgen en Duitsers ook met hun producten komen.