Ik weet dat de NMA het druk heeft, maar als de ene bakker de andere wil overnemen dan moet er toestemming worden gevraagd, voor het geval dat er een beetje oneerlijke concurrentie zou zijn. Maar wanneer je als producent en consument gewoon geen keuze meer hebt, dan niet? De A-merken aanpakken? Sorry hoor. Een pak AH-koffie lijkt niet zomaar sprekend op dat van Douwe Egberts, en het huismerk pindakaas op dat van Calvé. Ordinair meeliften op het succes van anderen, schaamteloos kopiëren, en vervolgens lelijke dingen gaan roepen en dan nog een keer net doen of je dat allemaal in het belang van de prijzen voor het volk doet. En ze komen er nog mee weg ook. Het is niet goed, deze monopoliepositie.
AH maakt de A-merken hard lachend in het openbaar kapot en dat is geen goed nieuws. AH laat de ontwikkelingskosten van nieuwe producten aan de Unilever's, Procter's, Nestle's, Danone's en Campina's van deze wereld. Als de Zaandammers die van het schap jagen, moeten de merkenmakers
Goed nieuws omdat we dan tenminste weer meer echt eten op het schap krijgen? Welnee, kijk nog even goed wat Albert flikt met z'n eigen A-merk. Je-weet-wel, Excellent, het E-merk dat beter is dan de A-merken.
Zelfs de Telegraaf pakt het aan. Zou AH te ver zijn gegaan Of zouden de A-merken - allemaal grote Telegraafsponsors - Wilbrink of zijn baas er fors voor hebben betaald?
Hoe dan ook, ik ben het al sinds jaar en dag fors met eens met wat De Telegraaf nu ook eens zegt, al weet ik niet hoe het nou zit met de lijn tussen commercie en redactie. Zie je nou wel, dat is een heel interessante discussie omdat je niet meer weet of je nou gek bent of altijd achterdochtig moet zijn ;-)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit lijkt ernstig op het bekende bedonder de massa en grijp de kassa: puur eigenbelang met een sausje van sociale betrokkenheid dus.
Waarom gaan die A-merken niet eens om de tafel zitten, met het plan om Albert Heijn een flinke poets te bakken?
Ik volg de columns van Wilbrink al een paar maanden, lijkt me een integere knaap te zijn, hij is inderdaad soms kritisch over de voedingsindustrie. En hij pakt stevig uit richting AH. Maar zijn krant? Dit is een splijtende kwestie. Wij als consumenten kunnen AH links laten liggen, maar dat doen we niet, daarom hebben ze nu 790 filialen.
Ik gun Wilbrink het volledige voordeel van de twijfel, maar in die krant weet je het maar nooit.
Ulrik: wat zouden de A-merken moeten doen? Een maand lang geen A-merken meer leveren?
Ja wat kunnen de A-merken doen? Ze kunnen zich toch niet weerloos naar de slachtbank laten voeren. Er was toch de kwestie met de ontbijtkoek, de actie van die fabrikant mislukte, als ik het me goed herinner. Ze moeten een front vormen om de macht van AH te breken. Er zitten toch knappe koppen bij de A-Merken? En waar is Brussel in deze kwestie?
Wat is dit opeens op Foodlog? Arme A-merken? Foodlog en De Telegraaf samen op de barricaden tegen Arrogante Heijn?
Voor Stegeman en tegen Excellent?
Voor A-merk Cup-a- Soup, indachtig de enorme research die aan dat sukkelsoepje vooraf ging, dus indachtig de gigantische investering van Unilever in deze?
Voor Pringles?
Voor A-merk Appelsientje met toegevoegde vezels?
Over Appelsientje en Albert Heijn weet ik iets. Gehoord in Zaandam zelf. Het A-sap, in Ede gemaakt uit sinaasappelstroop met water, is de standaard, zegt Albert Heijn. En de winkelier gaat na deze eigengereide vaststelling niet op zoek naar iets veel lekkerders, daar gaat het in de handel niet om, de winkelier zoekt een sapman die de smaak van Appelsientje perfect kan namaken voor het huismerk. Alduswerken AH en A-merkfabrikanten samen aan de vereentoniging van onze smaak om ons beter onder controle te kunnen houden.
Ik snap niet wat in Dick Veerman gevaren is dattie op in de bres springt voor het A-merk. Welk A-merk in hemelsnaam? Aviko? Rang? Cornetto? Kwekkeboom? Zeeuws Meisje? Fristi? DeTelegraaf? De negerzoenen uit Oudenbosch (een A-merk waarvan ik de naam niet eens uit mijn hoofd weet)?