In de jongste Consumentengids is Koen de Jong, directeur van een bureau dat merken analyseert, aan het woord. Over de oprukkende huismerken en het E-merk. Huismerken zijn net zo goed als A-merken, ze zijn alleen 20 tot 30% goedkoper. Bovendien leveren ze de verkopende super meer op, ook al weer zo'n 20-30%. Dat zit zo:
- er zitten geen ontwikkelingskosten in omdat ze 'copy paste' zijn gepikt van bijv. Unilever, Procter, Campina en Danone.
- er zitten geen reclame-kosten aan, want ze verkopen vanzelf: de super pikt ze alleen als ze het goed doen en de consument ermee vertrouwd is. 80% van de producten flopt namelijk en die kosten moeten worden verhaald op de producten die wel lopen.

Zo simpel gaat dat dus. De super laat het A-merk opdraaien voor de ontwikkeling en de promotie (krant, radio, TV, sampling) van nieuwe producten en pikt ze in zodra ze lopen.

Volgens De Jong vaart de klant er wel bij, omdat zijn boodschappen er wel goedkoper maar niet slechter van worden. Toch een vraagje aan De Jong: als de super een luie en gemene copy cat is, wie zorgt er dan voor dat Unilever nog de centen verdient om te kunnen innoveren?

Het moet maar 'ns gezegd worden. Wees 'ns een beetje zuiniger op de Unilevers, anders wordt het nog saaier in de toch al saaie Nederlandse super. Wie weet durven ze dan zelfs weer met echt betere producten te komen.
Dit artikel afdrukken