In de jongste Consumentengids is Koen de Jong, directeur van een bureau dat merken analyseert, aan het woord. Over de oprukkende huismerken en het E-merk. Huismerken zijn net zo goed als A-merken, ze zijn alleen 20 tot 30% goedkoper. Bovendien leveren ze de verkopende super meer op, ook al weer zo'n 20-30%. Dat zit zo:
- er zitten geen ontwikkelingskosten in omdat ze 'copy paste' zijn gepikt van bijv. Unilever, Procter, Campina en Danone.
- er zitten geen reclame-kosten aan, want ze verkopen vanzelf: de super pikt ze alleen als ze het goed doen en de consument ermee vertrouwd is. 80% van de producten flopt namelijk en die kosten moeten worden verhaald op de producten die wel lopen.
Zo simpel gaat dat dus. De super laat het A-merk opdraaien voor de ontwikkeling en de promotie (krant, radio, TV, sampling) van nieuwe producten en pikt ze in zodra ze lopen.
Volgens De Jong vaart de klant er wel bij, omdat zijn boodschappen er wel goedkoper maar niet slechter van worden. Toch een vraagje aan De Jong: als de super een luie en gemene copy cat is, wie zorgt er dan voor dat Unilever nog de centen verdient om te kunnen innoveren?
Het moet maar 'ns gezegd worden. Wees 'ns een beetje zuiniger op de Unilevers, anders wordt het nog saaier in de toch al saaie Nederlandse super. Wie weet durven ze dan zelfs weer met echt betere producten te komen.
Dit artikel afdrukken
- er zitten geen ontwikkelingskosten in omdat ze 'copy paste' zijn gepikt van bijv. Unilever, Procter, Campina en Danone.
- er zitten geen reclame-kosten aan, want ze verkopen vanzelf: de super pikt ze alleen als ze het goed doen en de consument ermee vertrouwd is. 80% van de producten flopt namelijk en die kosten moeten worden verhaald op de producten die wel lopen.
Zo simpel gaat dat dus. De super laat het A-merk opdraaien voor de ontwikkeling en de promotie (krant, radio, TV, sampling) van nieuwe producten en pikt ze in zodra ze lopen.
Volgens De Jong vaart de klant er wel bij, omdat zijn boodschappen er wel goedkoper maar niet slechter van worden. Toch een vraagje aan De Jong: als de super een luie en gemene copy cat is, wie zorgt er dan voor dat Unilever nog de centen verdient om te kunnen innoveren?
Het moet maar 'ns gezegd worden. Wees 'ns een beetje zuiniger op de Unilevers, anders wordt het nog saaier in de toch al saaie Nederlandse super. Wie weet durven ze dan zelfs weer met echt betere producten te komen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als dat moelijk is voor Unilever zal je het niet horen. Als het niet moeilijk is zal je het ook niet horen. Ik ken geen enkele PR/Communicatie afedeling met zo'n hoog oestergehalte.
Maar hoe moeilijk is het nou voor Unilever om bijv. een fantastische koelverse aardappelsalade te brengen van Tholense primeurs?
Maar 1x in het jaar te koop. En alleen van Unilever omdat ze de hele oogst van om de hoek opkopen. Aangemaakt met hun eigen Hellman's mayo, nog steeds zo'n beetje de lekkerste die je k&k kunt vinden. Af te maken met kruiden uit je eigen vensterbank, die wel smaak hebben waar die van AH nergens naar smaken. Eveneens gedistribueerd door Unilever als zaadjes op een speciaal substraat dat zorgt voor een diepe smaak. Het barst van de kansen. Uit een heel ander soort bakjes en zakjes.
Guilty, sinds de U-shop wijlen is belanden er toch vaker producten van de copy cat in de winkelwagen. De saaie NL super... wat zou er moeten gebeuren om een assortiment à la Delhaize hier in de supermarkten te krijgen? Met U-producten kopen bereik je dat niet.
Waar die slechte producten maakt, ja, maar niet uit principe. Nu maken ze alleen maar goedkoper en slechter eten onder het mom van gezonder. Tot daar de rek ook uit is.
Maar ... waarom zouden ze niet naar vers en beter bewaarbaar kunnen overstappen?
Ik dacht dat je tegen de pakjes-en-zakjestycoon was? Dat het te duur wordt om nieuw en ingewikkeld voedsel te maken, zou je moeten toejuichen. De kansen liggen bij beter onbewerkt of minimaal bewerkt voedsel.