De witte condenssporen die vliegtuigen achterlaten in de lucht dragen bij aan de opwarming van de aarde. Dat ontdekten Britse en Duitse onderzoekers na een studie naar het Japanse luchtruim, schrijft The Guardian. De wetenschappers berekenden dat de condenssporen via weerkaatsing van warmte net zo veel bijdragen aan opwarming van de aarde als de CO2 die het vliegtuig uitstoot.
Op ongeveer 10 kilometer hoogte in de atmosfeer vormen zich condenssporen. Zulke kunstmatige wolken ontstaan onder invloed van een lage luchttemperatuur (ongeveer -40 graden Celcius) en een hoge luchtvochtigheid door kristallisatie van uitlaatgassen, waterdamp en roetdeeltjes. Soms verdwijnen ze al na enkele seconden, maar wanneer de lucht heel vochtig is, kunnen de sporen tot wel 18 uur blijven hangen.
Maar, zo stellen de onderzoekers, door een klein deel van de vluchten (~ 2%) door hogere of lagere luchtlagen te laten vliegen, kan de vorming van condensstrepen en de daaruit voortvloeiende opwarming met 59% worden verminderd. Dit heeft echter wel tot gevolg dat de vliegtuigen moeten afwijken van hun meest economische kruishoogte en dat zij iets meer brandstof verbruiken en dus iets meer CO2 uitstoten (< 1%).
The Guardian - Weatherwatch: The downs and ups of plane contrails
Op ongeveer 10 kilometer hoogte in de atmosfeer vormen zich condenssporen. Zulke kunstmatige wolken ontstaan onder invloed van een lage luchttemperatuur (ongeveer -40 graden Celcius) en een hoge luchtvochtigheid door kristallisatie van uitlaatgassen, waterdamp en roetdeeltjes. Soms verdwijnen ze al na enkele seconden, maar wanneer de lucht heel vochtig is, kunnen de sporen tot wel 18 uur blijven hangen.
Maar, zo stellen de onderzoekers, door een klein deel van de vluchten (~ 2%) door hogere of lagere luchtlagen te laten vliegen, kan de vorming van condensstrepen en de daaruit voortvloeiende opwarming met 59% worden verminderd. Dit heeft echter wel tot gevolg dat de vliegtuigen moeten afwijken van hun meest economische kruishoogte en dat zij iets meer brandstof verbruiken en dus iets meer CO2 uitstoten (< 1%).
als dit klopt is dit een goede alternatieve manier om te "compenseren". Ik betaal om mijn vlucht "condensstreep-arm" te laten vliegen. Dat lukt niet per vliegtuig maar kan wel om zo veel mogelijk vluchten lager/hoger te laten vliegen. Laten we als consument merken dat wij willen dat we actie willen!
Dat zeggen heel veel mensen al jaaaaaaaaaaaren en noemen het chemtrails, maar word ook al die jaren al als conspiracy theorie afgedaan.................
Ja inderdaad, Pall Mall Blue heeft minder teer, nicotine en koolmonoxide, vergeleken met Pall Mall Red. Wij consumenten willen Pall Mall Blue!
Deze conclusie was na 9/11 ook al getrokken (alles was grounded, dus geen vluchten) Goed dat er nu weer naar gekeken word, nu nog implementatie internationaal regelen...