Van de biologische nieuwsdienst dit bericht:
'Meer nadruk leggen op smaak en kwaliteit biovlees'
Bij communicatie en promotie van biologisch vlees moet meer gewezen worden op de goede vleeskwaliteit die een gevolg is van de dierenwelzijnsmaatregelen. Dat concludeert student Frederike Vermeer in een studie naar de communicatie en promotie rond biologisch vlees.
De studie werd gedaan in opdracht van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. Door meer nadruk te leggen op de smaak en de kwaliteit van het biologisch geproduceerde vlees zal de communicatie effectiever zijn, is de verwachting. Tot nog toe wordt in de promotie en communicatie juist het welzijnaspect en de biologische productiemethode benadrukt. Door meer de nadruk te leggen op de smaak en de kwaliteit van het vlees worden ook de zogenoemde light users beter bereikt. Light users zijn de gebruikers die niet structureel, maar slechts af en toe biologisch vlees aankopen.' Foodlogcommentaar.
Goed bedacht van student Frederike Vermeer. Alleen lijkt het er op dat ze er van uit gaat dat biologisch vlees vanzelfsprekend beter smaakt en van betere kwaliteit is. Was dat nou maar eindelijk eens waar, stond dat nou maar eindelijk eens als een paal boven water. Maar het is niet zo.
De Consumentenbond vond zojuist antibiotica in biologische kip in supermarkten. Er zijn twee redenen om antibiotica te gebruiken, groeibevordering en ziektebestrijding. Als een biologische kiphouder aan groeibevordering doet kan hij beter plofkippen gaan houden. Zijn zijn kippen ziek dan hebben hebben ze het niet naar hun zin, zoveel is zeker, en is het de vraag of er goede kwaliteit vlees af komt.
Kortom: als vlees erg goed is moet je dat als erg goed aan de man zien te brengen. Als vlees 'biologisch' is is het niet vanzelf erg goed. Toch?
Dit artikel afdrukken
'Meer nadruk leggen op smaak en kwaliteit biovlees'
Bij communicatie en promotie van biologisch vlees moet meer gewezen worden op de goede vleeskwaliteit die een gevolg is van de dierenwelzijnsmaatregelen. Dat concludeert student Frederike Vermeer in een studie naar de communicatie en promotie rond biologisch vlees.
De studie werd gedaan in opdracht van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. Door meer nadruk te leggen op de smaak en de kwaliteit van het biologisch geproduceerde vlees zal de communicatie effectiever zijn, is de verwachting. Tot nog toe wordt in de promotie en communicatie juist het welzijnaspect en de biologische productiemethode benadrukt. Door meer de nadruk te leggen op de smaak en de kwaliteit van het vlees worden ook de zogenoemde light users beter bereikt. Light users zijn de gebruikers die niet structureel, maar slechts af en toe biologisch vlees aankopen.' Foodlogcommentaar.
Goed bedacht van student Frederike Vermeer. Alleen lijkt het er op dat ze er van uit gaat dat biologisch vlees vanzelfsprekend beter smaakt en van betere kwaliteit is. Was dat nou maar eindelijk eens waar, stond dat nou maar eindelijk eens als een paal boven water. Maar het is niet zo.
De Consumentenbond vond zojuist antibiotica in biologische kip in supermarkten. Er zijn twee redenen om antibiotica te gebruiken, groeibevordering en ziektebestrijding. Als een biologische kiphouder aan groeibevordering doet kan hij beter plofkippen gaan houden. Zijn zijn kippen ziek dan hebben hebben ze het niet naar hun zin, zoveel is zeker, en is het de vraag of er goede kwaliteit vlees af komt.
Kortom: als vlees erg goed is moet je dat als erg goed aan de man zien te brengen. Als vlees 'biologisch' is is het niet vanzelf erg goed. Toch?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een proeverij kort geleden van 4 gekookte hammen:
- een biologische
- een gangbare uit de supermarkt
- nog een gangbare, uit een andere supermarkt
- een SPF-ham, van dieren dus die extreem ziektevrij zijn
Eerst de etiketten. De biologische bleek een rits meer e-nummers te bevatten dan de andere. Nou zijn e-nummers heus niet allemaal vergif, maar opvallend vonden we het wel.
In smaak won de SPF-ham. Dat was er eentje die vanwege de zorg en tiid voor de rijping van de smaak ook wel moest winnen. De smaakkwaliteit zat voor een groot deel in het verwerkingsproces. Het vlees is hoogwaardig en mooi vlgs de slager. Het is gemaakt van kerngezonde dieren, die om die reden helaas niet naar buiten kunnen. Klinkt raar, maar het is waar: biovarkens hebben ziekte en vergen meer antibiotica dan plezierig gehouden SPF-varkens. Over de antibiotica in reguliere varkens zullen we het niet hebben. Maar de ziektegevoeligheid van bio is nog eens iets om over na te denken in relatie tot SPF varkens.
Nou de smaak van die gewone supermarkthammetjes: verreweg superieur aan die duurdere bioham. Dat was idd ff schrikken.
Ik denk dan ook dat de vlgde promotie over de bezemwagen moet gaan die de non-kwaliteit uit de schappen veegt.
Ik ben zelf Slow Food-lid en vind de nieuwe slogan die binnen Slow Food tegenwoordig wordt gebruikt om goed eten aan te duiden altijd wel erg duidelijk: goed eten is lekker, puur en eerlijk. Dat wil zeggen dat de smaak goed is, dat het met eerbied voor milieu en landschap is gemaakt (dat kan biologisch zijn) en dat de producent er een goede prijs voor krijgt. Volgens mij garandeert een biologisch etiket nooit de smaak. Daarvoor komt meer kijken.