Zwarte Piet is door de Hema in de ban gedaan. Omdat AH nepte met zijn ossenstaartsoep, kun je die alleen nog vermomd als rundvleessoep vinden. En nu moet die super ook zijn nepguacamole nog eens verkrachten omdat daar véél avocado in zou horen.
Waarom? Nederland blijkt er helemaal geen gebrek in te zien.
Albert Heijn is al jaren de risée van culinair Nederland met zijn guacamole. De super stopt er slechts een half theelepelpuntje avocadopoeder in. Onlangs kreeg het daar eindelijk de Kletsmajoorprijs van de Consumentenbond voor. Net als na de reuring over zijn ossenstaartsoep die de Keuringsdienst van Waarde niet echt vond en daarom maar rundvleessoep moest ging heten, besloot de Zaanse super er iets aan te doen. Nu het bedrijf er 'echte' guacamole van wil maken door er meer avocado in te stoppen, blijken de klanten teleurgesteld. Lees maar:
Daar gaat Zaandam weer. Nog steeds moeten bedrijfsleiders in filialen door het hele land mensen opvangen die hun vertrouwde ossenstaartsoep dankzij de Keuringsdienst nergens meer kunnen vinden. Vol ongeloof horen ze aan dat die voortaan zit in een blik waar 'rundvleessoep' op staat. Waaghalzen die het proberen, keren tevreden terug en vertellen dat het gewoon als ossenstaartsoep smaakt. 'Noem het dan ook zo!', zeggen ze erbij
Bekaaid
Met die vernieuwde kletsguacamole gaat de zwijgende meerderheid er bekaaid afkomen. Die gaat viezer smaken. Omdat het moet. Maar waarom zou het moeten als consumenten er niet blij van worden?
Vanwege een vermeende discriminatiekwestie die werd aangezwengeld door buitenlanders die niets van Nederland snappen, krijgen we dit jaar mogelijk een Zwarte Pietloze Sinterklaas. Menig Nederlands kind begrijpt er niets van en zal verweesd zoeken naar Pieten. Nooit legde het een link tussen de huidskleur van Barack Obama en Oprah Winfrey en die van de knecht van de heiligman. Maar Piet moet wijken. Ouders moeten hun kroost nu uitleggen dat ze niet meer mogen denken dat Memphis Depay het hulpje van Sinterklaas is. Daar begrijpen ze alleen niets van, want dat deden ze al niet.
Arrogant
Critici vinden iets en dan moeten wij er allemaal aan geloven, terwijl we er eigenlijk geen enkele boodschap aan hebben omdat het gaat over een schandaal dat we niet ervaren en dat bovendien niemand kwaad doet. Dat is gewoonweg arrogant.
Het is de hoogste tijd voor 'gewone mensen' om zich te laten horen. Wie dat vindt, moet het gewoon kunnen zeggen: zit niet te f*cken als er niets aan de hand is. Wie 'echte' guacamole wil, kan een DHZ pakketje kopen bij AH. Niks aan de hand dus. Of het moest zijn dat de culigestapo dat potje precies hetzelfde als dat pakketje wil laten smaken.
Maar dat is oerstom. De een wil hem nep, de ander echt. Het zijn gewoon totaal verschillende producten. Leve het verschil dat me inspireert om eens wat anders te proberen.
Fotocredits: Consumentenbond
Dit artikel afdrukken
Albert Heijn is al jaren de risée van culinair Nederland met zijn guacamole. De super stopt er slechts een half theelepelpuntje avocadopoeder in. Onlangs kreeg het daar eindelijk de Kletsmajoorprijs van de Consumentenbond voor. Net als na de reuring over zijn ossenstaartsoep die de Keuringsdienst van Waarde niet echt vond en daarom maar rundvleessoep moest ging heten, besloot de Zaanse super er iets aan te doen. Nu het bedrijf er 'echte' guacamole van wil maken door er meer avocado in te stoppen, blijken de klanten teleurgesteld. Lees maar:
#AlbertHeijn wil guacamole dIpsaus (kletsmajoorprijs) verbeteren, met meer avocado. Onze klanten vinden de oude receptuur echter lekkerder.
— Simone Hertzberger (@AH_Hertzberger) September 10, 2014
Daar gaat Zaandam weer. Nog steeds moeten bedrijfsleiders in filialen door het hele land mensen opvangen die hun vertrouwde ossenstaartsoep dankzij de Keuringsdienst nergens meer kunnen vinden. Vol ongeloof horen ze aan dat die voortaan zit in een blik waar 'rundvleessoep' op staat. Waaghalzen die het proberen, keren tevreden terug en vertellen dat het gewoon als ossenstaartsoep smaakt. 'Noem het dan ook zo!', zeggen ze erbij
Bekaaid
Met die vernieuwde kletsguacamole gaat de zwijgende meerderheid er bekaaid afkomen. Die gaat viezer smaken. Omdat het moet. Maar waarom zou het moeten als consumenten er niet blij van worden?
Vanwege een vermeende discriminatiekwestie die werd aangezwengeld door buitenlanders die niets van Nederland snappen, krijgen we dit jaar mogelijk een Zwarte Pietloze Sinterklaas. Menig Nederlands kind begrijpt er niets van en zal verweesd zoeken naar Pieten. Nooit legde het een link tussen de huidskleur van Barack Obama en Oprah Winfrey en die van de knecht van de heiligman. Maar Piet moet wijken. Ouders moeten hun kroost nu uitleggen dat ze niet meer mogen denken dat Memphis Depay het hulpje van Sinterklaas is. Daar begrijpen ze alleen niets van, want dat deden ze al niet.
Arrogant
Critici vinden iets en dan moeten wij er allemaal aan geloven, terwijl we er eigenlijk geen enkele boodschap aan hebben omdat het gaat over een schandaal dat we niet ervaren en dat bovendien niemand kwaad doet. Dat is gewoonweg arrogant.
Het is de hoogste tijd voor 'gewone mensen' om zich te laten horen. Wie dat vindt, moet het gewoon kunnen zeggen: zit niet te f*cken als er niets aan de hand is. Wie 'echte' guacamole wil, kan een DHZ pakketje kopen bij AH. Niks aan de hand dus. Of het moest zijn dat de culigestapo dat potje precies hetzelfde als dat pakketje wil laten smaken.
Maar dat is oerstom. De een wil hem nep, de ander echt. Het zijn gewoon totaal verschillende producten. Leve het verschil dat me inspireert om eens wat anders te proberen.
Fotocredits: Consumentenbond
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
The sky wordt de limit. Appeltaart met ongedefinieerde vulling maar gegarandeerd appelvrij, rundergehakt zonder een spoortje rundvlees, roomboter amandelspijs van bonen en olie, etc. Omdat "gewone mensen" dat lekkerder vinden? En iets of iemand is arrogant? En we moeten verlost worden van de culigestapo? Een onsmakelijk stukje deze morgen.
Geen "vieze guacamole" dus, maar een lekker soort smurrie.
Waarom dan niet gewoon een ander, iets minder misleidend etiketje?
Scheelt weer dure smaakpanels en nieuwe recepten.
Iets als "Surrogaat-guacamole"? Surrogaat ossenstaartsoep?
Die bedrijfsleiders bij AH hébben het al zo druk.
Voor de goede orde: de Consumentenbond spreekt fabrikanten in deze campagne aan op etiketten die niet stroken met de receptuur van het product. Dan kan de fabrikant kiezen: het etiket aanpassen of de receptuur. AH vond in het geval van de guacamoledip in eerste instantie geen van beiden nodig, ‘omdat het een guacamole-DIP-saus is, en geen echte guacamole’, was de redenering. Die smoes vonden de stemmers blijkbaar zo hilarisch, dat AH de Kletsmajoor award won.
De Consumentenbond vindt het prima als er producten in het schap liggen die niet authentiek zijn, maar zet het dan niet in de markt alsof het wel authentiek is. Dáár gaat het om.
Henry, wat vinden jullie van Ossenstaartsoep die door toedoen van jullie TV-collega's van de Keuringsdienst- maar volgens mij in dezelfde geest als die van jullie: iets moet zijn wat het suggereert (en anders is het list, nep & bedrog) - nu Rundvleessoep heet?
Toch volg ik de redenatie van de redactie wel een beetje.
@jopie, een gevulde koek met met witte bonen etc kan best, zie declaratie, maar dan moet je het inderdaad geen "Gevulde Koek met roomboter amandelspijs" noemen!
Rundergehakt zonder rund is inderdaad misleiding, maar met minder dan 100% kan natuurlijk best, zie naam en declaratie. (bijvoorbeeld meatless e.d.)