De Amerikaanse voedingsmiddelenindustrie haalde 6,4 biljoen Kcal uit het eten. Toch werden Amerikanen er niet dunner van.
Een persbericht dat het moest bewijzen kwam naar buiten voor het rapport waar het op gebaseerd is, verscheen in een fatsoenlijk blad.
De internationale food & health coryfee Marion Nestle uit New York weet dan ook niet wat ze moet zeggen. Dat meldde boston.com vrijdag. Eatdrinkpolitics.com zei het rustiger, maar venijniger:
In a blog post (loftily entitled, “Through Commitment with the Partnership for a Healthier America, Healthy Weight Commitment Foundation Members Exceed Their Calorie Reduction Goal By 400%), Let’s Move’s Executive Director Sam Kass said he was “thrilled” with the results. Of course he is. Because when Michelle Obama stands side by side with the likes of Coca-Cola and PepsiCo, the White House needs positive results to back up its let’s-work-with-industry game plan.
Wherever the pressures were coming from, a foundation as influential as Robert Wood Johnson, one that prides itself on “research and evaluation” and who claims that “our work is published in peer-reviewed journals” should live up to its own promises. While it’s predictable that the food industry would release self-serving data without credible backing, we should expect more from a leading foundation. When the results are finally published, then let’s take a closer look.
Zouden bijvoorbeeld public health professor Jaap Seidell of obesitasbehandelaar Frank van Berkum hier durven te speculeren over wat er aan de hand is daar in de VS?
Fotocredits: Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken
De internationale food & health coryfee Marion Nestle uit New York weet dan ook niet wat ze moet zeggen. Dat meldde boston.com vrijdag. Eatdrinkpolitics.com zei het rustiger, maar venijniger:
In a blog post (loftily entitled, “Through Commitment with the Partnership for a Healthier America, Healthy Weight Commitment Foundation Members Exceed Their Calorie Reduction Goal By 400%), Let’s Move’s Executive Director Sam Kass said he was “thrilled” with the results. Of course he is. Because when Michelle Obama stands side by side with the likes of Coca-Cola and PepsiCo, the White House needs positive results to back up its let’s-work-with-industry game plan.
Wherever the pressures were coming from, a foundation as influential as Robert Wood Johnson, one that prides itself on “research and evaluation” and who claims that “our work is published in peer-reviewed journals” should live up to its own promises. While it’s predictable that the food industry would release self-serving data without credible backing, we should expect more from a leading foundation. When the results are finally published, then let’s take a closer look.
Zouden bijvoorbeeld public health professor Jaap Seidell of obesitasbehandelaar Frank van Berkum hier durven te speculeren over wat er aan de hand is daar in de VS?
Fotocredits: Franklin Heijnen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een aardig recent artikel vanuit Maastricht. Mogelijk dat het verzoeten van eten onze natuurlijke regulatie mechanismen uit balans brengt. En een mogelijke verarming van onze voeding door light-laag calorische-sterk zoete producten met een afname van essentiële bouwstenen . Waarbij verzadiging van die nutriënten nooit wordt bereikt met als gevolg een doorlopend gevoel van trek.
artikel
Het gaat over de voedingsmiddelenindustrie en niet over alle voeding.
Het aantal Kilocalorieën in Brood, vlees, vis, pasta, aardappels, chips, groente, melk en bier zal niet veel anders zijn dan vroeger. De eetgewoontes zijn daar wellicht aan het veranderen, net zo als bij ons. Of is de gezonde voeding te duur voor de minder bedeelden?
Ook bij ons is het een en al light, eet bewust en met 30% minder vet; maar het haalt weinig of niets uit.
Ik lees hier op Foodlog zoveel over mogelijke oorzaken van overgewicht dat ik denk dat het niet alleen aan de Kcals ligt.
Richard, je hebt het over verzoeten van eten. Kun jij met cijfers aantonen dat we de laatste 20 jaar meer suiker en suikerrijke producten zijn gaan eten?
Wanneer ik de cijfers bekijk uit bijvoorbeeld voedselconsumptieonderzoeken (RIVM) zie ik wel een verschuiving (naar bijvoorbeeld meer frisdrank en vruchtensap en minder zoete sauzen en zoetwaren) maar niet een toename.
Yneke, daarover heb ik eerder een aantal stukken en reacties geschreven hier op foodlog waar de suikerindustrie ook op heeft gereageerd. Misschien de moeite waard om dat nog eens door te nemen. Daarin heb ik het verzoeten met aspartaam, sorbitol, sacharine etc. of het hippe stevia nog niet eens meegenomen. Het gaat bij verzoeten immers niet alleen om suiker, alhoewel dat de meest dominante determinant is.
Verder wat bedoel je met verschuiving? Een verschuiving van wat naar wat? Als ik de supermarkt of de marketing van nu vergelijk met 40 jaar geleden zie ik een immense verschuiving.
Richard, er is inderdaad een immense verschuiving in de supermarkt te zien naar meer kant-en-klare producten en te zoete mayonaise. Maar dat betekent niet dat we ook veel meer 'zoet' eten. Om je een voorbeeld te geven, de suikerpot wordt nauwelijks meer gebruikt. Wanneer je het over verzoeting hebt moet je niet kijken naar het aanbod van de supermarkt maar naar wat mensen binnen krijgen. Daarom is het een goede zaak dat het Voedingscentrum overweegt om in hun eetmeter ook te laten zien hoeveel mono- en dissachariden er in de voeding zitten. (Ik zie in de praktijk paleo-aanhangers en suikerpotmijders die meer suiker binnen krijgen dan de gemiddelde Nederlander door veel (gedroogd) fruit en alternatieven als kokosbloesemsuiker en ahornsiroop. Dat heeft niet veel te maken met het aanbod in de supermarkt maar met onwetendheid)