7 mrt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Morning paper', Rick Rowland

Powerfoodgoeroe Rens Kroes riep zondagavond haar 280.000 instagramvolgers op om drie weken lang, twee keer per dag een glas klei te drinken. Maar volgens professor Koen Venema van de Universiteit van Maastricht kunnen we de klei beter laten voor wat het is. De detox kan zelfs zorgen voor een enorm tekort aan broodnodige vitaminen. "Niet doen dus!", aldus de professor.

Dat schrijft het AD begin deze avond.

Volgens Kroes kregen zij en haar zus - het bekende fotomodel Doutzen - toen ze klein waren al een glaasje klei. Het zou 'supergezond' zijn vanwege de minerale inhoudsstoffen kiezelzuur, fosfor, mangaan en kalium. De enzymen in de klei zouden vervolgens ons lichaam lijf helpen om goede mineralen te absorberen en overtollig vocht, pus en 'negatieve straling' af te voeren. "Het is even doorzetten, maar je houdt er een diep gereinigd lichaam aan over!", volgens Kroes.

Venema zegt de hemel te danken dat er geen fosfor in klei zit. "Dat er fosfor in de klei zou zitten? Ik hoop het niet! Fosfor reageert met water en geeft een vreselijke reactie". Dat is komisch en duidt op Kroes' weinig feitelijke verstand van zaken. Niettemin waarschuwt Venema serieus tegen het ontgiftingsdrankje van Kroes. Als het onschuldig was, zou hij zijn mond houden. Als klei tegelijkertijd met voeding in het maag-darmstelsel terecht komt, zegt hij, hecht het zich aan componenten in het voedsel, bijvoorbeeld aan vitaminen. Venema volgens het AD: "Bij het nuttigen van zo'n grote hoeveelheid klei bestaat de kans dat er een ernstig vitaminetekort ontstaat in het lichaam. De vitaminen worden dan niet meer opgenomen door het lichaam, maar komen er samen met de klei van achteren weer uit. Met alle gevolgen van dien."

Ziekenhuiscateraar Albron wil stoppen met de verkoop van frituursnacks in ziekenhuizen. Dat zegt Henk Voormolen van Albron in gesprek met het AD. "Wanneer ik mijn ogen dichtdoe in de hal van een ziekenhuis, lijkt het alsof ik in een veredelde snackbar sta. Dat is toch gek? Een ziekenhuis is een plek om beter te worden, dan helpt het niet als mensen geconfronteerd worden met ongezond eten."

Volgens Voormolen gaan de gesprekken met ziekenhuizen nog 'tergend langzaam' omdat deze de aanpassing aan het assortiment 'betuttelend' vinden. Ook zouden de ziekenhuizen opzien tegen de volgens Albron noodzakelijke verbouwing tot een open keuken waar (gezonde) maaltijden vers worden bereid. Albron is in 15 ziekenhuizen actief als cateraar.

Vandaag maakt het Medisch Spectrum Twente juist bekend de vette hap op de menukaart te zetten. Het ziekenhuis breidt zijn menukaart uit met meer gerechten en met lekkernijen als bitterballen, poffertjes, fruitsalade, smoothies en ijs. "Wij [het ziekenhuis] propageren gezond eten, maar het is niet aan ons om te bepalen wat gezond en ongezond is. Waarom beleren, als je dit thuis ook eet", aldus bedrijfskundig manager Michiel Klatte.

In Kansas City kunnen daklozen voortaan dineren in een echt restaurant, in plaats van een prakkie te eten in een gaarkeuken waar de treurigheid vanaf straalt. De Kansas City Community Kitchen verbouwde na 30 jaar zijn soepkeuken tot een echt restaurant, meldt de Huffington Post. Het restaurant richt zich nog altijd op dezelfde, dakloze, doelgroep. Een gastheer, obers en chef-koks verwelkomen de daklozen en andere mensen in nood, vanuit de missie: 'iedereen verdient een goede, warme en gezonde maaltijd'.

Het restaurant serveert elke dag tussen 11.00 en 14.00 uur een warme maaltijd. Gasten kiezen van een menukaart, krijgen vers bereid eten en kunnen zelfs suggesties indienen. Dit moet de daklozen hun waardigheid teruggeven en gezonder laten eten.

De soepkeuken draait op vrijwilligers. Werklozen en andere belangstellenden kunnen ook deelnemen aan een 12-weken durende trainingsprogramma van de Kansas City Community Kitchen. Ze leren dan behalve koken ook financiële vaardigheden en krijgen zo mogelijk gemakkelijker weer toegang tot de arbeidsmarkt.

Het doel van foodora, de hippe fietsbezorgservice voor kwaliteitsrestaurants, is heel gewoon groei. In Nederland focust het bedrijf op de drie steden waar de dienst nu actief is. Uitbreiding naar andere steden staat voor de toekomst ook op het programma.

RetailWatching sprak met baas Michael Bouland van foodora over de manier waarop het bedrijf Nederland wil veroveren. Na Amsterdam breidde het internationaal opererende foodora in februari zijn bezorgservice verder uit naar Den Haag en Utrecht. Daar wil het bedrijf zijn aanbod en aantal klanten uitbreiden.

foodora wil in Den Haag en Utrecht de grootste speler op de markt worden. foodora is niet alleen een bezorgservice voor restaurants, maar ondersteunt zijn zakelijke klanten ook bij hun marketinguitingen. Het heeft daarvoor een budget beschikbaar dat restaurants onmogelijk in hun eentje kunnen opbrengen. “De schoenmaker houdt zich bij zijn leest”, aldus Bouland over de evenementen zoals een restaurantopening of foodfestivals die het organiseert voor de restaurants waarmee het samenwerkt.

Bouland laat zich ook uit over het volgens Bouland onterechte stempel 'hogere segment' dat foodora heeft meegekregen. “Het gaat ons vooral om een goede prijs/kwaliteitsverhouding. We werken ook samen met broodjeszaken die broodjes van vijf euro verkopen.” Beoordelingen op recentieplatforms en sociale media zijn belangrijk als promotie van het merk.

Snackbars lopen voorop bij de omzetgroei die de horeca in 2015 maakt. Klanten kochten aanzienlijk meer "ijsjes, broodjes, patatjes oorlog en andere versnaperingen", bij een vrijwel gelijkblijvend prijsniveau van snacks, schrijft het AD. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte vandaag de kwartaalmonitor horeca bekend.

De horeca-omzet in Nederland groeit al 2,5 jaar op rij. Over het vierde kwartaal 2015 was de omzetgroei, vergeleken met dezelfde periode van 2014, met 8,4% het grootst bij snackbars (inclusief lunchrooms en ijssalons), gevolgd door restaurants (7%), kantines en catering (6,5%), hotels (5,9%) en cafés (4,8%). In de hele branche kwamen er bijna 900 bedrijven bij, tot een totaal van meer dan 51.000.

Over heel 2015 groeide de omzet van de horecasector met 5,7%. Dit is de hoogste stijging sinds 2006, aldus het CBS.

Dat stelt onderzoeker Ynte van Dam. Hij promoveert vandaag in Wageningen op het proefschrift Sustainable Consumption and Marketing. Van Dam verklaart de kloof tussen een positieve houding en weinig duurzaam gedrag door het verschil in denken over duurzaamheid ('wenselijkheid') en denken over het eigen gedrag ('haalbaarheid').

Volgens hem hebben 'negatieve keurmerken' een sterkere invloed op het koopgedrag van consumenten dan positieve, omdat "mensen in hun gedrag meer gedreven worden door het vermijden van concreet verlies dan door het behalen van abstracte winst". In de praktijk vinden mensen duurzaamheid wel een goed idee, maar kiezen ze in de winkel toch voor hun portemonnee. "Maar ze zijn écht van plan om het morgen anders te doen. Ze hebben serieus de intentie om in de toekomst duurzame producten te gaan kopen, maar die toekomst blijft altijd voor hen uitrennen. Het is vergelijkbaar met telkens dezelfde goede voornemens hebben met Oud en Nieuw", aldus Van Dam in De Volkskrant.

Volgens Van Dam kan een negatief label, op de minst duurzame producten, wél voor een snelle verschuiving zorgen. "Als we niet de goede producten een vinkje geven maar de slechte een rood kruis, dan zullen heel veel mensen bereid zijn zo'n product te vermijden en een wat hogere prijs te betalen. Ze willen niet het duurzaamste en duurste product kopen dat ze kunnen vinden, maar ze willen ook niet de grootste slechterik zijn. De meesten van ons zijn geen heiligen maar ook geen pertinente zondaars." Bovendien zal een dergelijk aanpak ('naming and shaming') er voor zorgen dat fabrikanten in actie komen. Zij zullen immers niet graag als te boek staan als 'niet duurzaam'. De energielabels op witgoed hebben laten zien dat een dergelijke aanpak werkt.

"Dat betekent dat je juist aan de weinig duurzame onderkant van de markt razendsnelle beweging gaat krijgen. De milieuwinst daarvan is veel groter dan als er honderd mensen extra biologisch gaan inkopen", besluit Van Dam, die in zijn proefschrift empirisch bewijst dat er 2 manieren zijn om een meer duurzame productkeuze door consumenten te stimuleren: door het het stimuleren van intrinsieke motivatie en door het gebrek aan duurzaamheid van gangbare producten te benadrukken - het 'negatieve keurmerk'.

Vanaf april 2017 voert Zuid-Afrika een suikertaks in. Het is hiermee het eerste Afrikaanse land dat op deze manier de strijd met obesitas aangaat. Voor veel Zuid-Afrikanen is een blikje fris, dat gemiddeld €0,46 kost, een betaalbaar onderdeel van het dagelijkse eetpatroon geworden.

Ook Zuid-Afrika kampt echter in toenemende mate met obesitas en de daarmee samenhangende gezondheidsproblemen. In 2014 schatte de WHO dat 1 op de 4 Zuid-Afrikanen obees is. Volgens een recent onderzoek onder 25.000 mensen blijkt dat de gemiddelde Zuid-Afrikaan dagelijks 17 theelepels suiker binnenkrijgt. Dit is niet zo hoog als in Mexico (35 theelepels) of in de VS (40 theelepels), maar nog steeds ver boven het door de WHO aanbevolen maximum van 10.

Er zijn nog wel wat haken en ogen verbonden aan het invoeren van de suikertaks. Zo is nog niet bekend hoe hoog de taks gaat worden en welke andere (educatieve) maatregelen genomen gaan worden om er voor te zorgen dat de taks effectief gaat zijn. Ook kan de regering zich voorbereiden op stevige tegenstand van de industrie; volgens de South African Sugar Association is een miljoen mensen afhankelijk van de suikerindustrie voor hun levensonderhoud en heeft de suikerindustrie 79.000 mensen in dienst.

Temidden van de neerdwarrelende sneeuwvlokjes openden dit weekend de eerste strandtenten op Scheveningen hun deuren voor het publiek. Het zomerseizoen start traditioneel op 1 maart. De meesten van de bijna 65 strandtenthouders in Den Haag, bij Kijkduin en Scheveningen, zijn onmiddellijk aan de slag gegaan met het opbouwen van hun tenten, om vóór het Paasweekend hun deuren te kunnen openen, meldt OutOfHome Shops.

Traditioneel worden na iedere zomerperiode alle tenten afgebroken voor het stormseizoen. Op Scheveningen geldt sinds vorig jaar een uitzondering voor strandpaviljoens die op minimaal 5,5 meter boven NAP zijn gebouwd. Na lang plannen en een hele winter bouwen, opende strandtent de Waterreus dit jaar al op 7 februari. De Waterreus is het eerste strandpaviljoen dat vanaf nu jaarrond open is.

De National Health Service (NHS) bereidt zich voor op de invoering van zijn eigen aankomende sugar tax door in ziekenhuizen en gezondheidscentra niet meer te adverteren voor ongezonde producten. Ook komen deze producten niet meer in de aanbieding en verdwijnen snoeprekken bij kassa’s.

Verder wil de NHS een gezonde leefstijl onder het personeel onder meer stimuleren door andere verkoopplekken in hun gezondheidscentra van informatie te voorzien over ongezonde producten. Daarnaast hebben ze budget gereserveerd om het aantal personeelsleden dat loopt of op de fiets naar het werk gaat te vergroten en meer mogelijkheden te bieden voor andere vormen van fysieke activiteit. Ook willen ze snelle toegang tot fysiotherapie en psychische zorg mogelijk maken.

Hoewel er steeds meer geluiden opgaan dat de Engelse regering waarschijnlijk geen suikertaks in gaat voeren, doet de NHS dit wel. Dat meldt The Guardian.

De obesitas-epidemie in de VS zorgt voor een groeiende behoefte aan artsen die gespecialiseerd zijn in de behandeling van obesitas.

Vorige week certificeerde de American Board of Obesity Medicine (ABOM) meer dan 400 artsen als specialist in obesitas. Dit brengt het totaal aan obesitas-artsen in de VS op bijna 1.600. Dana Brittan van de ABOM: “We zijn blij met deze enorme groei, omdat het betekent dat er meer artsen zijn die de vaardigheden hebben die nodig zijn om obesitas te behandelen.”

De nog jonge ABOM (opgericht in 2011) is het teken van een hoognodige verandering in de Amerikaanse obesitaspraktijk. Er zijn immers talloze manieren om af te vallen, waarvan sommige zelfs gevaarlijk kunnen uitpakken. “Er zijn experts nodig om mensen door de ‘jungle’ van mogelijke behandelingen te leiden,” aldus Forbes.

Techniek in Tuinbouw (TinT) brengt een nieuwe geautomatiseerde design kweekkas op de markt. Het ding heet De Kweecker en is geschikt voor particulieren en restaurants.

De kweekkas is zowel voor binnen als buiten geschikt en heeft het formaat van een koelkast. In de kas kunnen allerlei soorten groenten en fruit geteeld worden. De kas bevat groei LED-lampen, een ventilatiesysteem en een speciale klimaatcomputer die de groeiomstandigheden optimaliseert. Via een app is de kweekkas zelfs op afstand in de gaten te houden.
De kweekkas is met verschillende kleuren bakken, gegraveerde logo's of een camera om timelapse-films te maken helemaal naar de voorkeur van de koper aan te passen. TinT richt zich op het bovenste marktsegment.

De kas zal zo'n €2.500 gaan kosten.

Michiel van den Berg van TinT vertelde Groentenieuws dat dankzij de vormgeving de kweekkas bedoeld is als eyecatcher in restaurants. Het ding kan zo naast de wijnkast pronken. Volgens hem is de horeca al geïnteresseerd. Dit najaar zal de Kweecker in ieder geval te vinden zijn bij 3-sterrenrestaurant De Librije.

TinT wil in de toekomst het concept aanvullen met teeltondersteuning en een webshop waar kweekkastelers zaden, stekjes en planten kunnen bestellen.

Voor het eerst onderzochten wetenschappers de effecten van klimaatverandering op het mondiale voedselaanbod. Ze berekenden dat klimaatverandering in 2050 jaarlijks tussen de 314.000 en 736.000 extra overlijdensgevallen zal veroorzaken door het wegvallen van voedselbronnen.

"Iedereen eet, dus kleine veranderingen in het voedingspatroon tellen snel op", zegt Peter Scarborough van de University of Oxford. "De gezondheidslast van klimaatverandering is veel groter dan we dachten." Op dit moment is de trend dat er jaarlijks minder mensen overlijden aan ondervoeding, door betere oogsten en het terugdringen van armoede. Klimaatverandering zal die trend keren, berekenden de onderzoekers. Zo zal er in 2050 4% minder groenten en fruit beschikbaar zijn, 3% minder calorieën en 0,7% minder vlees en vleeswaren.

De meeste extra overlijdensgevallen in 2050 zijn toe te schrijven aan de mindere beschikbaarheid van groenten en fruit, vooral in rijke landen. Groenten en fruit zijn gezonde voedingsmiddelen die helpen hart- en vaatziekten en voedselgerelateerde kankers onder de duim te houden. Minder calorieën leiden tot meer mensen die overlijden door voedseltekorten, vooral in India en China. Opvallend genoeg zorgen diezelfde minder calorieën elders ter wereld, in Latijns-Amerika en zuidelijk Afrika, voor minder sterfte aan obesitas. Minder vlees eten voorkomt 29.000 doden.

Het onderzoek verschenen in The Lancet.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jan Cees Vogelaar 1

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Jaap J. Schröder

natuurbescherming

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Frans Aarts

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Wouter v.d. Weijden

Strategie duurzame landbouw

Likes vandaag