Vanmorgen interviewde Vara's Vroege Vogels campagneleider Sjoerd van der Wouw van Wakker Dier. Aanleiding was de commotie die ontstond over de illegaalverklaring van de Kip van Morgen die de Mededingingsautoriteit Consument en Markt afgelopen week uitsprak.
Van der Wouw vertelde dat hij het rapport en het oordeel van de ACM anders heeft gelezen. Volgens hem geeft de Autoriteit aan dat de supers kansen laten liggen omdat de stap naar de Kip van Morgen niet groot genoeg zou zijn. Dat zou blijken uit het marktonderzoek dat de Autoriteit heeft gedaan. Dat gaf aan dat consumenten bereid zouden zijn meer te betalen voor een betere kip. Consumenten willen betere afspraken. Als je hen uitlegt waarom die beter zijn, willen ze meer betalen, aldus Van der Wouw.
De uitzending is hier terug te luisteren (vanaf minuut 142).
Het verschil tussen een Tesla willen en die daadwerkelijk kopen
Van der Wouw verzuimde aan te geven dat supermarkten dolgraag producten op de schappen willen leggen waar consumenten meer voor willen betalen. Ook verzuimde hij uit te leggen dat het onderzoek van de ACM een zogenaamd 'willingness to pay' onderzoek betrof. Dat geeft aan wat mensen zeggen te willen betalen. Het geeft niet aan wat mensen daadwerkelijk kopen als ze voor het winkelschap staan. Supers baseren hun assortimentsbeslissingen uiteraard op daadwerkelijk getoond gedrag. Om dat verschil uit te leggen: heel veel mensen willen graag een duurzame elektrische Tesla en zijn bereid daarvoor te betalen, maar er zijn maar weinig mensen die zo'n auto daadwerkelijk kopen.
Fotocredits: Sjoerd van der Wouw, Biojournaal
Dit artikel afdrukken
Van der Wouw vertelde dat hij het rapport en het oordeel van de ACM anders heeft gelezen. Volgens hem geeft de Autoriteit aan dat de supers kansen laten liggen omdat de stap naar de Kip van Morgen niet groot genoeg zou zijn. Dat zou blijken uit het marktonderzoek dat de Autoriteit heeft gedaan. Dat gaf aan dat consumenten bereid zouden zijn meer te betalen voor een betere kip. Consumenten willen betere afspraken. Als je hen uitlegt waarom die beter zijn, willen ze meer betalen, aldus Van der Wouw.
De uitzending is hier terug te luisteren (vanaf minuut 142).
Het verschil tussen een Tesla willen en die daadwerkelijk kopen
Van der Wouw verzuimde aan te geven dat supermarkten dolgraag producten op de schappen willen leggen waar consumenten meer voor willen betalen. Ook verzuimde hij uit te leggen dat het onderzoek van de ACM een zogenaamd 'willingness to pay' onderzoek betrof. Dat geeft aan wat mensen zeggen te willen betalen. Het geeft niet aan wat mensen daadwerkelijk kopen als ze voor het winkelschap staan. Supers baseren hun assortimentsbeslissingen uiteraard op daadwerkelijk getoond gedrag. Om dat verschil uit te leggen: heel veel mensen willen graag een duurzame elektrische Tesla en zijn bereid daarvoor te betalen, maar er zijn maar weinig mensen die zo'n auto daadwerkelijk kopen.
Fotocredits: Sjoerd van der Wouw, Biojournaal
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nu ontstaat er wel erg veel ruis op de lijn.
Wie ziet het fout? ACM, WD of toch de boeren?
En dan verwachten we van Dijksma dat die het antwoord zal invullen?
Als het zo door gaat dan modderen nog wel een decade aan!
Sorry, ik moet zeggen, dan is het pappen en nat houden en weet ik volgend jaar nog niet waar ik aan toe ben!