Amerikaanse onderzoekers verdeelden 536 kinderen van 13 tot 15 jaar over drie groepen. De ene groep kreeg informatie over de gezondheidsvoordelen van gezonde voeding. Aan de andere groep vertelden ze dat junkfood gemaakt is om je er meer van te laten eten, dat de informatie over junkfood vaak bedrog is en dat de marketing ervan speciaal gericht is op jonge kinderen en mensen met weinig geld. De derde groep was de controlegroep en kreeg helemaal geen informatie.

Als we gezond eten neerzetten als iets rebels om te doen, waarmee je je eigen keuzes maakt en terugvecht tegen onrecht, dan zien tieners gezond eten als een statussymbool
Gezonde keuze door gevoel van autonomie
Bij het aanbieden van een snack de volgende dag, koos 43% van de kinderen die informatie hadden gekregen over de berekenende verkoopstrategie van de voedingsindustrie voor ongezonde snacks. In de controlegroep en in de groep die gezondheidsinformatie kreeg, was dit 54%.

De groep die informatie kreeg over de tactieken van de voedingsindustrie was het vaker eens met stellingen die de gezonde voedselkeuze in verband brachten met autonomie, sociale status en sociale rechtvaardigheid. Ze maakten zich ook vaker boos over reclames voor frisdrank en zeiden geen frisdrank meer te willen drinken.

Statussymbool
Onderzoeker David Yeager ziet er aanknopingspunten voor actie in: “Als tieners gezond eten beschouwen als iets wat niet cool is, dan wil een tiener geen gezonde eter zijn. Maar als we gezond eten neerzetten als iets rebels om te doen, waarmee je je eigen keuzes maakt en terugvecht tegen onrecht, dan zien ze gezond eten als een statussymbool.”
Dit artikel afdrukken