Reporter Sanny Visser en cameraman Rolf Hartogensis legden het voor ons vast. Ze maakten een helder verslag van 3.06 minuten. Kijk even mee en vertel wat u al deze mensen tussen de regels van al hun verschillende achtergronden door hoort zeggen.
LesLokaal, vox populi: wat is lokaal eten? from dickfoodlognl on Vimeo.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik hoor ontzettend veel argwaan, verbazing en onkunde. "Waarom vraagt de reporter zo iets vreemds?" hoor je ze denken. Mensen weten eigenlijk niet goed waar hun voedsel vandaan komt, dus hakkelen ze maar wat. 'Stel dat ik me daarin ga verdiepen, dan zou wel eens kunnen blijken dat mijn voedsel niet te vertrouwen is. Da's pas eng.'
Mensen verdiepen zich meer in de kleur van de bekleding van hun nieuwe auto, dan in de herkomst van hun voedsel. Het valt me nog mee dat de meeste mensen in het filmpje wel doorhebben dat je je eten ook uit je eigen omgeving kunt halen maar uiteindelijk gaan ze toch naar de Aldi of Appie om daar hun boodschappen te doen met als belangrijkste aankoopcritreium: de prijs van hun eten. Want dat moet zo laag mogelijk zijn omdat die nieuwe auto nog afbetaald moet worden.
\
Tja. Als ik het filmpje zie, denk ik: dat kan je ook over een begrip als 'buitenspelval' of 'wisselteelt' of zelfs ook wel 'bezuinigingsronde' maken. Er is altijd een groter of kleiner deel van het volk dat een bepaalde uitdrukking of begrip niet kent dan wel niet (helemaal) kan verklaren. Dan een beetje knippen en plakken en je hebt een 3.06-minutenitempje. Hoeveel heeft LNV ervoor betaald? :-)
Duidelijk is dat 'lokaal eten' / 'urbane voedselstrategiën' / 'locavoren' / 'food miles' etcetera nog het jargon van een kleine voedselgemeenschap is. Over drie jaar zal dat anders zijn.
Hoe wil je dat mensen weten waar de andijvie of de bloemkool vandaan komen als die informatie niet te vinden is. Niet in de supermarkt, niet in een Hollandse groentewinkel en meestal ook niet op dagmarkten of in Marokkaanse, Turkse of andere mediterrane winkels. Als je geluk hebt kun je aan de kistjes waar de vruchten soms nog in zitten, zien wat het productiegebied/land van herkomst is. Maar je moet er wel naar zoeken en vragen, het wordt je niet verteld.
Bovendien vind ik 'lokaal eten' gewoon een slechte kreet. Zo breng je het publiek dat ondervraagd wordt bij voorbaat in een min-positie. En waarom werd er ook niet voor een breder inzicht publiek ondervraagd in een supermarkt en in goede groentewinkels en slagerijen in dure of duurdere woonbuurten in plaats van alleen op een dagmarkt waar duidelijk geen doorsnee publiek komt. Dan pas zou enigszins een oordeel gevormd kunnen worden welke groepen consumenten het schort aan informatie.
Zoals het nu is aangepakt vind ik het een erg onbenullig, zo niet tendentieus, verslag.
Norbert, het begrip betekent nu nog niets onder gewone mensen. Dat laat het 'knip- en plakwerk' zien. Wat betekent het over 3 jaar? Ites wat mensen zelf vinden of iets 'gehypeds' dat eigenlijk ook nergens op slaat als we niet echt uitleggen wat het is, cq. zou kunnen zijn?
In de aanloop naar deze opnames sprak ik een man - al 2 decennia een voorloper uit de locavoren-scene die jij noemt - die in de serie die hier na komt liever niet in beeld wilde komen. Hij was er duidelijk over het aanbod dat nu in de winkels komt is 1 comercieel feest. Het heeft niets maar dan ook niets met wat de hippe bovenlaag van de bevolking onder 'lokaal' denkt te kunnen verstaan. Hij is er dan ook volledig klaar mee en zoekt opnieuw zijn eigen weg.