Broekzak
Zo nu en dan kwam er een scharrelaar langs de deur, die rechtstreeks wat tomaten of bloemen kocht. Contant geld verdween direct van de ene broekzak in de andere. Het was vrij onschuldig, want het was maar een héél klein deel van de omzet. Met dat geld betaalde mijn vader wat overuren en de vergoeding daarvoor verdween in de volgende broekzak. De kleine extra’s in ons eenvoudige bestaan, zoals een nieuwe fiets, kwamen ook uit mijn vaders broekzak. Iedereen blij.
Dat gebeurde natuurlijk niet alleen bij ons thuis, maar op alle bedrijven om ons heen. De één had wat grotere broekzakken dan de ander. Dat wist iedereen en daar werd over gezwegen.
Deze zogenaamd nonchalante economische delicten horen bij de ‘vrije jongens’. Ze zijn er ingeslopen, net als het eeuwige geduvel met illegale arbeiders, waarbij dat zwarte potje altijd goed van pas komt. Boeren en tuinders zijn soms net mensen en wat één keer lukt gaat vast nog wel een keer goed.
Brutaal
Je hebt altijd baas boven baas, blijkt wel weer. Kleine delicten zijn uitgegroeid tot grote fraudezaken. Dat gebeurt niet alleen in de bouw of de horeca, maar ook in de land- en tuinbouw. Ze zijn vaak schrikbarend brutaal en crimineel en gaan zelfs in de richting van mensenhandel. Er zijn er weer een paar die deze weken de aandacht vragen. Een Westlandse fraudezaak komt deze week onder de rechter en ook in Brabant/Limburg is het mis. Niet alleen de tuinders en handelaren zijn fout, maar ook een slachterij blijkt gesjoemeld te hebben.
Verreweg de meeste aandacht kreeg de Brabantse aspergeteeltster José Janssen, die zelfs van slavernij wordt beticht. En ze is erg hardnekkig.
Zulke voorvallen lokken automatisch uit dat buitenstaanders flink scheef kijken naar boeren, tuinders,slachters en slagers. Logisch.
Zijn de grote fraudeurs nou even fout als de kleine?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Grote fraudeurs sappelen niet om in leven te blijven, de kleintjes wel denk ik. Gevoelsmatig zit voor mij daar het verschil wat 'fouteid' betreft. Die kleintjes vind ik niet zo fout. Krampachtig roomser dan de paus zijn, is dodelijk voor veel dingen in het leven.
Pieternel, mooi notendopverhaal!
Fout is fout. Ik heb ook moeite met bijstandsuitkeringstrekkers die 'wat bijverdienen'. Het gaat maatschappelijk mis als we de grenzen opschuiven (denk aan Griekenland waar 30% van het BNP zwart is). Het lijkt sympathiek, maar uiteindelijk moet elk persoon, en elk bedrijf zijn steentje bijdragen aan de "maatschappelijke portemonnee". Pieternel spreekt over haar vader, ik vermoed dat het dus een 'vroeger' verhaal is. We leven nu in 'nu'. Niet klagen maar dragen, en gewoon belasting betalen en een eerlijke economie opzetten. Als we als individu zelf de 'grens' blijven bepalen, dan gaat het niet goed.
Ik hou al niet van kleine fraudeurs en hun broekzakmentaliteit. Die grote zou ik gewoon dieven noemen. En nee, het doet de beroepsgroep geen goed. Als Dick hier weer eens uitrekent wat een boer verdient denk ik dus ook meestal "ja, plus wat ie zo in zijn zak steekt". Ik zeg dat dan maar niet hardop, want het lijkt me nogal pijnlijk te moeten horen voor die ene boer die het niet doet.
@Wouter de Heij inderdaad fout is fout daar ben ik het mee eens. Maar als we daar ontzettend veel ambtenaren voor nodig hebben om die fouten op te sporen dat lijkt me ook niet wenselijk of wel? Wat zou een constructie kunnen zijn om dat te voorkomen?
@robin fraudeurs heb je overal, ook in de landbouw. Maar ik denk niet meer of minder dan in het MKB. En de huidige positie van de landbouw werkt het ook in de hand. Het neemt gewoon niet weg dat de positie van de landbouwer in NL op het moment moeilijk is.
Dat denk ik ook niet, meer of minder in 't MKB. Ik denk dat zo'n beetje alle zelfstandig ondernemers die mentaliteit wel hebben om bijvoorbeeld prive-aankopen af te trekken van de belasting. Pakkans te klein, verleiding te groot. Het is niet voor niets een gezegde, want het is voor veel mensen waar: de gelegenheid maakt de dief. Alleen beschouwen de meesten dat dus niet als diefstal.