Het ging eigenlijk allemaal over de vraag of het nou waait of stormt in boerenland en over wat er nodig is om boeren en tuinders weer wat te laten verdienen.
Jan Braakman van het AGD maakte een kort verslag van wat boerenvoorman Hans Huijbers daar vertelde. Het ICSE schreef erover op zijn site. Zelf kom ik er volgende week op terug. Ik ga eerst eens nadenken over wat ik nou aan moet met alle verschillende opmerkingen die ik daar hoorde (ik citeer o.m. uit de tweets van AGD verslaggever Jan Braakman):
Jan Peter van Doorn (communicatieman): 'blijf dicht bij het product en maakt het weer relevant'.
Gerard Rutte (supermarktkenner): "Waarom krijgen Greenpeace en Wakker Dier supermarkt op de knieën, terwijl boeren dat niet lukt?"
Hans Huijbers (boervoorman ZLTO): "Ik wil praten met retail en NGO, maar zonder elkaar ridicule onevenwichtige oneerlijke eisen op te leggen."
Wouter de Heij (levensmiddelenvernieuwer): "Marketing en innovatie zijn basis van bedrijf. Product moet betekenis hebben én verkopen."
Peter Jens (Biologica): "Als ik kip was, zou ik misschien wel rondeel-kip willen zijn."
Marc Jansen (van detail- en groothandelskoepel CBL): "Er zal altijd een kloof blijven tussen boer en retail. De consument is leidend."
Robert Bergenhenegouwen (zie filmpje): "Individuele agrarisch ondernemers kunnen bijna niet zien wat er gebeurt tussen hun organisaties en de markt."
Ronald Kalter (witlofteler): 'consumenten zijn ongelofelijk goed georganiseerd, wij boeren niet."
Jan Douwe van der Ploeg (boerensocioloog): "kleine bedrijven zijn marktgerichter en flexibeler dan grote."
Geu Siebenga (bankier): "Ik zou m'n geld zetten op bedrijven uit de regio Nederland en direct omstreken"
anonieme financier: "als boeren nu eens met consumenten en andere stadse mensen gingen praten?"
Annechien ten Have (boerenvoorvrouw LTO): "ik weet nou nog niet of het waait of stormt"
Willem Treep (van Willem & Drees): "De boer moet nadenken over waar hij écht goed in is."
Hoe maak je daar allemaal soep van?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Spa groen bestaat al jarenlang: http://www.spa.be/#/spa-marie-henriette-het-authentieke-water. Slechte poging dus.
Ja joh, het is een geintje. Wie stopt er nou water in water?
Maar als je van het water in die komkommer nou eens een drankje maakt? Dat zou weleens wat kunnen wezen.
Het kan ook anders. Zorg voor een heel mooie fles en vul die met komkommer en sterk water. Een mooi verzamelobject. wordt de komkommermarkt ook nog ontlast, want mensen gaan die komkommer dan niet opeten (hooguit in geval van hongersnood).
De Nederlandse versie van de Williams peer in de fles eigenlijk. Leuk gedaan van deze bevlogen teler. Robert vertelde dat hij ook komkommers in hartvorm kan telen, zodat elk plakje een hartje is.
Dick, nomaals hulde voor het initiatief voor dit debat.
Op weg naar huis schoot me nog een vraag te binnen: Slechts een beperkt aantal telers (nl de foodloggers onder hen) namen deel aan het debat. Is dit een bewuste keuze geweest?
Nou ja, geintje Dick? Robert heeft free publicity, het zet ongetwijfeld mensen aan tot anders kijken naar hetzelfde en ook Robert zal nu de smaak ervan te pakken krijgen. Er moet gewoon eens wat gedaan worden en fröbelen mag gerust. Niet eerst alles tot achter de komma uitrekenen, businessplannen maken en marktonderzoeken doen. Gewoon met niks beginnen, beetje bloggen en twitteren en dan komt van het een wel weer het ander.