Het ging eigenlijk allemaal over de vraag of het nou waait of stormt in boerenland en over wat er nodig is om boeren en tuinders weer wat te laten verdienen.
Jan Braakman van het AGD maakte een kort verslag van wat boerenvoorman Hans Huijbers daar vertelde. Het ICSE schreef erover op zijn site. Zelf kom ik er volgende week op terug. Ik ga eerst eens nadenken over wat ik nou aan moet met alle verschillende opmerkingen die ik daar hoorde (ik citeer o.m. uit de tweets van AGD verslaggever Jan Braakman):
Jan Peter van Doorn (communicatieman): 'blijf dicht bij het product en maakt het weer relevant'.
Gerard Rutte (supermarktkenner): "Waarom krijgen Greenpeace en Wakker Dier supermarkt op de knieën, terwijl boeren dat niet lukt?"
Hans Huijbers (boervoorman ZLTO): "Ik wil praten met retail en NGO, maar zonder elkaar ridicule onevenwichtige oneerlijke eisen op te leggen."
Wouter de Heij (levensmiddelenvernieuwer): "Marketing en innovatie zijn basis van bedrijf. Product moet betekenis hebben én verkopen."
Peter Jens (Biologica): "Als ik kip was, zou ik misschien wel rondeel-kip willen zijn."
Marc Jansen (van detail- en groothandelskoepel CBL): "Er zal altijd een kloof blijven tussen boer en retail. De consument is leidend."
Robert Bergenhenegouwen (zie filmpje): "Individuele agrarisch ondernemers kunnen bijna niet zien wat er gebeurt tussen hun organisaties en de markt."
Ronald Kalter (witlofteler): 'consumenten zijn ongelofelijk goed georganiseerd, wij boeren niet."
Jan Douwe van der Ploeg (boerensocioloog): "kleine bedrijven zijn marktgerichter en flexibeler dan grote."
Geu Siebenga (bankier): "Ik zou m'n geld zetten op bedrijven uit de regio Nederland en direct omstreken"
anonieme financier: "als boeren nu eens met consumenten en andere stadse mensen gingen praten?"
Annechien ten Have (boerenvoorvrouw LTO): "ik weet nou nog niet of het waait of stormt"
Willem Treep (van Willem & Drees): "De boer moet nadenken over waar hij écht goed in is."
Hoe maak je daar allemaal soep van?
Ik heb het destijds gelezen Dick. Ik heb hem ook persoonlijk aangeschreven voor advies. Ik kreeg een mail terug: of ik wel eens van Willem en Drees had gehoord.
Misschien word het toch eens tijd om met een paar ondernemers/tuinders/dombo's of hoe je het wil noemen, om tafel te gaan zitten. Zonder blaaskaken , beterweters en gebakkenluchtnono's.