Citaat van de dag:
"In reactie op de top vindt Jaap Dirkmaat, oud-directeur van de inmiddels opgeheven Vereniging Das en Boom, de organisaties nog veel te soft. Hij meent bovendien dat zij hun eigen achterban meer op hun koopgedrag moeten aanspreken."
Daar zit veel in. Het Wereld Natuur Fonds heeft 927.000 leden, Greenpeace 568.000 leden, de Consumentenbond 540.000 leden en de Dierenbescherming 200.000 leden. Er zullen dubbele lidmaatschappen tussen zitten, maar als die mensen
Misschien moeten de organisaties daar samen maar eens toe oproepen. Dan is het in één klap uit met de dieronvriendelijkheid ofwel er wordt duidelijk dat de leden zich vergissen en bijvoorbeeld alleen in deeltijd achter het goede doel staan. In dat laatste geval moet je je afvragen of de Haagse invloed van de organisaties wel terecht is.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Goed gesproken Van der Land. Nu alleen nog even vaststellen wat diervriendelijkheid is en we zijn er uit.
Ja, ik denk dat we er bijna uit zijn wanneer deze leden van deze reusachtige actiegroepen zich massaal via de boodschappenkar uit gaat laten over hun visie op diervriendelijkheid. Een stem per kassabon door een paar miljoen consumenten op biologische karbonade is een stuk krachtiger want overtuigender dan een stem op de PvdD.
War is over if you want it.
Terug naar de jaren '60; in een boekje over de geschiedenis van een dorpje stond een oude oproep afgedrukt die me in deze draad weer te binnen schiet. De oproep aan de parochianen luide: ,,Denk aan den ethiek, koop bij een ware katholiek’’.
Wouter van der land: "War is over if you want it."
Ach zo. Maar helaas is "War goes better with Coca Cola" nog altijd van toepassing.
Goed artikel in het AGD. Niets fout mee anders dan de deskresearch over omzetten en leden/donateursaantallen. Leuk dat tussen al die geweldenaren Biologica genoemd wordt. De "ranking" geeft aan dat er inderdaad werk aan de winkel is aan- en voor- onze "promotie NGO", en daar zijn we ook hard mee bezig.
Ik denk ook dat elke rechtgeaarde foodlogger het dan ook eens is met de oproep om achterbannen op te roepen tot specifieker koopgedrag. De uitdaging is om "zo goed mogelijke" boodschappen te ontwikkelen. Recentelijk merk ik dat er steeds meer reductionistisch genitpicked wordt op foodlog. Sommigen zijn op zoek naar hun gelijk. Boring- to be honest. Het is veel interessanter voor me om te lezen hoe misschien een van buiten uit geziene "knullige of foute" NGO actie verbeterd kan worden. Wakker Dier bijvoorbeeld geeft open en bloot uitglijers toe in haar publieke jaarverslag, en zie, zelfs het AGD herkent haar potentieel. Biologica maakt ook geen geheim van uitglijers.
Tegenwoordig heeft iedereen en niemand gelijk. Zaken zijn te complex om simpelweg op zoek te gaan naar een bevestiging van je gelijk.
En een overstapje naar het spreekrecht van NGO's. Natuurlijk hebben zij spreekrecht, hoe on-zinnig, on-logisch, on-legitiem, on-democratisch, on-voorzichtig, on-aardig of on-juist de boodschappen mogen "zijn of overkomen. Alles wat genoemd staat in de 'Institutio Oratoria' van Quintilianus is geoorloofd.
Maar om haar "goede" werken door te kunnen zetten komt een verstandige NGO maar beter met oplossingen en handelingsperspectief voor de burger in plaats van gezeik over wat er niet goed is gesteund door acceptgirootjes en subsidies. En dat eerste zie ik gelukkig ook steeds meer gebeuren.
Punt is: Neem eens een willekeurige actie van een NGO als draad en geef hier nou eens suggesties over hoe het beter kan.