Het zit die jongen hoog. Hij wordt er, naar eigen zeggen, 'schijtziek' van. 'Je zoekt je het schompus naar fatsoenlijke merken', zegt'ie.
Zoals iedereen heeft gemerkt, verlaagde vorige week super der supers Albert H. 1000 A-merken in prijs. Plus ging ernstig in de fout door in paniek een potje mee te willen knikkeren. Albert ging niet mee met Plus, zoals supermarktwatchers aanvankelijk dachten. Plus probeerde mee te gaan met Albert. Tevergeefs, want Appie is oppermachtig en vaart zijn eigen koers. Niemand die hem tegenhoudt.
Wil Ab ons aan de goedkope huismerken - AH Huisbier, Zaanse Hoeve melk etc. - en is deze A-merken-actie een doekje voor het bloeden?
Welnee, Danny ziet het niet. Albert is op alle goeie producten zijn chique huismerk aan het plakken. Excellent schreeuwt je tegemoet. Niet alleen je favoriete merk hazelnotenpasta is ingeruild, ook de Haagen Dasz, Ben & Jerry's en het Australian Homemade ijs in de beroemde A-kartonnen bekers zijn van het schap. Excellent zit al op de Strawberry Cheesecake en Crunchy hoe-was-het-ook-weer-dinges. De Australische nepchocolade van Australian Homemade was allang verexcellent. De betere vleeswaar is inmiddels bijna helemaal over. Die mag
Excellent is bedoeld als een net iets meer prima merk dan de fatsoenlijke merken van Danny. Je moet er alleen nog even aan wennen om ze naast de gewone A-merken te zien. Daar nodigt AH je nu voor uit. Kom even kijken hoe Excellent we zijn. AH wil de volle volle merk-, niet de goedkope huismarge. Daarom wordt het zelf een A-merk met zijn E-merk.
Dat doen de Zaanse kruideniers heel knap. Hun Excellent hoeft nauwelijks beter te zijn dan de Stegeman-kwaliteit waar Danny aan gewend is. Geen A-merk dat het ooit bedacht. Haal een B-merk uit het buitenland, dat nog altijd beter is dan een A-merk uit Nederland, en maak er een ambachtelijk E-merk van. Beter is hier voortaan niet meer te krijgen, want AH bepaalt wat de top van ons eetambitieniveau moet wezen.
Kijk nou naar die arme Plus. Moeten volgen, maar het niet kunnen. Toch heeft Danny ook een beetje gelijk met zijn gang naar de Jumbo. Ook al is het daar 'kutparkeren', zegt'ie, die heeft tenminste geen huismerken.
Als je daar nog even over nadenkt .... wat een kansen! Kwaliteit komt straks dus van de Jumbo, de laatste echte Nederlandse retailer, die gewoon producten op het schap legt en niet zelf een A-, pardon E-, merk wil worden. Nou maar hopen dat ze het daar in Veghel, waar het hoofdkantoor van Jumbo staat, ook begrepen hebben.
Danny wil er alvast wat meer moeite voor doen. Da's een opsteker, zomaar op 2e Paasdag.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"die heeft tenminste geen huismerken"
Het Jumbo huismerk is O'lacy.
Jammer. Moet ik Danny nóg een illusie armer maken.
Zoals onze docent commerciele vaardigheden altijd vertelde: Het is "Join them or fight them". Om te vechten tegen een reus als AH, heb je een lange adem en een diepe buidel met euri nodig. Dus is er al snel geen andere keuze dan "join them"
Pjotr, thx (ik had het ook gemist). Ze hebben het daar in Veghel dus niet begrepen :-(
Kom net uit de Jumbo in Scheveningen en de tegenhanger van AH's excellent heeft bij Jumbo de naam "Jumbo exclusief" gekregen.
Elke supermarkt kent z'n huismerken, bijv. O'Lacy, Markant Merk, Perfekt. Bij de supers die zijn aangesloten bij de inkooporganisatie Superunie (bijv. Jumbo, Boni, Nettorama, Hoogvliet, Sligro) vind je bijv. ook het zuivel'merk' Melkan. Je ontkomt er niet aan, denk ik: het publiek schijnt nog steeds te vallen voor de goedkopere huismerken. Maar bij AH zijn lange tijd heel veel merkartikelen vervangen door AH's huismerken, terwijl bij Jumbo de A-merken niet aan te slepen waren. Dat heeft mij tot een Jumbo-fan gemaakt: je vind er toch spul wat je nergens anders kunt vinden. En ik zal niet de enige zijn die de Jumbo om die reden waardeert.
AH, zo viel mij op, is nu ongeveer een half jaar tot een jaar bezig de voorraad A-merken weer te aan vullen. Waarschijnlijk toch omdat ze zenuwachtig werden van de omzetstijgingen bij de Jumbo. Ik denk dat ze het in Veghel juist goed begrepen hebben.... :-) Huismerk(en) náást de A-merken, en niet in plaats van.