Bij Unilever is maar 10% van de producten gezond te noemen. Unilever vindt zelf dat 35% van hun producten gezond mag heten. In het algemeen mag minder dan een derde van de 23.013 producten van grote levensmiddelenfabrikanten die Access to Nutrition onderzocht gezond heten. De lage score op gezondheid van de grote levensmiddelenbedrijven is zorgwekkend. Dat zegt Inge Kauer, directeur van de Foundation in het FD.
Niettemin vindt haar organisatie dat Nestlé (1), Unilever (2) en Danone (3) net voor FrieslandCampina (4) eindigen als toppers in de overall score van de Global Access to Nutrition Index (ATNI) 2018 die haar organisatie vandaag publiceerde. De bedrijven scoren nu nog hoog omdat de Index het onderdeel dat de gezondheid van producten meet dit jaar nog niet laat meetellen voor de algemene ranglijst. Nu is hun hoge score nog gebaseerd op inspanningen om zwaarlijvigheid en ondervoeding terug te dringen. De Access to Nutrition Foundation vindt dat de grote meerderheid van de grote levensmiddelenmerken veel te weinig doen om gezonde producten voor mensen met kleine beurs te verzinnen.
De 2018 Access to Nutrition Index (ATNI) is een Nederlands initiatief van de in Utrecht gevestigde Access to Nutrition Foundation (ATNF). De stichting wordt mogelijk gemaakt door financiering van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en donaties van de Bill and Melinda Gates Foundation en de Robert Wood Johnson Foundation. Eerdere indices verschenen in 2013 en 2016.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het kabinet zou ook iets kunnen doen, zoals de belasting op groente en fruit op 0% zetten.
Grote levensmiddelenbedrijven moeten stoppen met voedsel maken.
Hoe erg kan een mens het eens zijn. Jan Peter van Doorn verwoordt het beter dan ik ooit eerder las.
Gegeven de duimpjes vergist de stichting zich duidelijk in zijn boodschap: het wordt opnieuw beginnen.
Ik zal het iets anders zeggen dan Jan Peter: Levensmiddelenbedrijven kunnen gewoon geen gezonde producten maken, anders is het veel te kort houdbaar. Ze kunnen dat alleen als ze een directe bezorgservice ervan maken, klant online bestellen en het bedrijf net als een soort tafeltje dekje aan huis bezorgen om direct te eten.