Na generaties lang te hebben geleefd op een dieet van vis, rijst en groenten, verlangen de Japanners naar het vette en zoete eten van de Amerikanen. De Amerikaanse eetcultuur wordt op grote schaal geëxporteerd naar Japan. Sinds de opening in december 2006 zijn Japanse consumenten bereid uren in de rij te staan voor de zoete producten van Krispy Kreme Doughnuts.
In de eerste drie dagen bezochten 10.000 mensen de winkel. Ook ijs, gebak en andere calorierijke producten zijn populair. De eeuwige nadruk op gezond eten lijkt ook om te slaan naar grotere porties. Begin 2007 verkocht McDonald`s in vier dagen tijd 1,7 miljoen Mega Mac`s. Reden voor de fastfoodketen om ook de quadruple hamburger te gaan verkopen in Japan. Ook Burger King komt terug, na een onsuccesvolle poging de Japanse markt te betreden in 2001. Een prijzenoorlog met McDonald`s verdreef Burger King toen van de markt.
Van de trend naar calorierijker voedsel profiteren ook Japanse fabrikanten. Zij verkopen nu ook grote porties noodles, ijs en luxe hamburgers. De Japanners zelf noemen dit voedsel `in-your-face food` en waarschijnlijk zien zij het als een manier om te ontkomen aan de strenge, supergezonde levensstijl van weleer. Ironisch is wel dat Amerikaanse consumenten steeds vaker de voordelen van gezond Japans voedsel als sushi en tofu inzien.
bron: marketingnews
Dit artikel afdrukken
Van de trend naar calorierijker voedsel profiteren ook Japanse fabrikanten. Zij verkopen nu ook grote porties noodles, ijs en luxe hamburgers. De Japanners zelf noemen dit voedsel `in-your-face food` en waarschijnlijk zien zij het als een manier om te ontkomen aan de strenge, supergezonde levensstijl van weleer. Ironisch is wel dat Amerikaanse consumenten steeds vaker de voordelen van gezond Japans voedsel als sushi en tofu inzien.
bron: marketingnews
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ach, dit is echt geen nieuws. In 1990, 1994 en 1998 waren wij in Japan, en toen al vond je in de meeste stadjes wel een McDonalds. Na drie weken rijst en tofu snakten zelfs wij in een moment van zwakte naar zoute frietjes. Ze smaakten heerlijk! Ook hebben we een aantal keren ontbeten bij MrDonut, toen al razend populair onder de Japanners. Maar het blijft triest, die opmars van de fast food.
Tja... Als een gedisciplineerd volk als de Japanners zich al mee laten slepen in de Amerikaanse gekte, wat hebben wij dan nog te willen?